Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Řada jezdců se těší na novou minimální hmotnost

Řada jezdců se těší na novou minimální hmotnost

Konec všem hladovkám, dlouhánům narostou svaly

Formule 1 se definitivně rozhodla, že zavede minimální hmotnost jezdce. Pilot s přilbou a jeho sedačkou by měl mít hmotnost alespoň 80 kilogramů, nebo dostane závaží, která budou muset být umístěna na monokok. Lehčí jezdci takto ztratí výhodu lépe vyvážených vozů. Až do letošní sezony byla dána pouze minimální hmotnost vozu i s jezdcem. Týmy s vozem pod touto hranicí také rozmisťují závaží, ale mohou si je dát kamkoli. Většinou slouží ke snížení těžiště vozu a jeho posouvání dopředu nebo dozadu podle potřeby. Menší, lehčí jezdci mohou rozmisťovat více závaží, čímž získávají cenné setiny sekundy. Někdy se ale stává, že se inženýrům na začátku sezony nepodaří dostat vůz pod stanovené minimum (734 kg) a výhoda lehčího z týmových kolegů se pak počítá na desetiny sekundy.

Romain Grosjean (výška 180 centimetrů) má z nového pravidla velkou radost.

"Rozhodně nebylo dobré, že jsme museli hladovět a nemohli jíst, kolik bychom potřebovali. Teď budu moci pár kilo přibrat. Skvělé!" těší se francouzský jezdec, který si na Vánoce zřejmě dopřeje duplovanou porci bramborového salátu. "Tým to bude mít těžší, dostat vůz s 80 kily v kokpitu na minimální hmotnost nebude jednoduché. Na druhé straně to ale velmi pomůže nám jezdcům."

Daniel Ricciardo (178 cm) souhlasí.

"Mnozí z nás během závodního víkendu hladoví," řekl jezdec Red Bullu. "A když trénujeme, nemůžeme dělat moc silových cviků, aby nám nenarostly svaly. Ty také něco váží. Příští rok budeme moci tvrději trénovat a dobře se najíst. Nemluvím o pivních pupcích, ale o svalové hmotě."


Fernando Alonso patří k nižším jezdcům (171 cm) a příští rok ani nebude v F1, ale je rád, že se pohnula správným směrem. Na rozdíl například od WEC, kde hmotnost není nijak omezena a v nejrychlejších vozech převládají nižší jezdci. Připomeňme, že Alonso ve Ferrari závodil po boku pouze 166 centimetrů vysokého Felipeho Massy, jenž prý dlouhá léta blokoval snahu Asociace jezdců velkých cen požádat FIA o zavedení takového pravidla.

Hmotnost jezdců bude zkontrolována na začátku sezony a FIA si vyhradila právo opět je vážit kdykoliv v průběhu mistrovství. Zabrání se tak "podezřelým" výkyvům v hmotnosti jezdce, jaký byl zaznamenán u Michaela Schumachera v roce 1995, kdy platilo podobné pravidlo. Novopečený šampion se ze zimní přestávky vrátil o osm kilogramů těžší (to musela být hora bramborového salátu!), než kolik vážil na konci předchozí sezony. Schumacher se pak ale rychle vrátil do normálu s tím, že dočasné zvýšení hmotnosti bylo zapříčiněno novým tréninkovým režimem.