Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

IndyCar čeká debut na Circuit of the Americas

IndyCar čeká debut na Circuit of the Americas

IndyCar Classic – před závodem

Druhý závod letošní sezony a první nová trať v tomto roce čeká v neděli na piloty NTT IndyCar Series. Poprvé zamíří americká formulová série na okruh Circuit of the Americas u texaského Austinu. Trať postavená pro formuli 1 o závod IndyCar dlouho usilovala. Stejně tak chtěla IndyCar zařadit nejmodernější americký okruh do svého kalendáře.

Průlom nastal až nyní a to po vyjednání nové smlouvy s okruhem Texas Motor Speedway. Jeho vedení dlouho o další texaský závod nestálo. Až výrazná sleva poplatku za pořádání závodu přesvědčila šéfa TMS Eddieho Gossagea, aby couvnul a další závod v Texasu povolil.

Místo v kalendáři IndyCar se vytvořilo, když o další pořádání závodu ztratil zájem ovál ve Phoenixu. Série tak pokračuje ve filosofii posledních let mít stálý kalendář a obohacovat jej o jeden až dva nové, nebo v mnoha případech staronové, závody ročně.

Letos poprvé série zavítá na tradiční okruh Laguna Seca, který bude hostit finále sezony. Vloni se vrátila na okruh v Portlandu, v roce 2017 doplnil kalendář ovál Gateway u St. Louis.

Okruh

Trať u Austinu měří 3,427 míle (5,513 km) a má 20 zatáček. Část z nich je vytvořena jako pocta oblíbeným závodním okruhům. A tak zde najdeme zatáčku kopírující tu z brazilského Interlagosu, pasáže inspirované britským Silverstone, německým Hockenheimringem či istanbulským okruhem. Což není pro IndyCar nic nového, ostatně okruh v Poconu je vytvořený ze tří zatáček okopírovaných z jiných oblíbených oválů.

Na co se zaměřit

Přestože do IndyCar přišli jezdci s mnohem bohatšími zkušenostmi, při oficiálních testech před sezonou, které se jely právě v Texasu, zářil ten, od koho se to tolik nečekalo – Colton Herta. Ze čtyř měřených klání byl třikrát nejrychlejší. Povede se mu prorazit i v nedělním závodě?

Bude zajímavé sledovat, jak si povedou ti, kteří mají s COTA zkušenosti. Bude to pro ně znatelná výhoda? Marcus Ericsson tady odjel čtyři velké ceny, Alexander Rossi zde startoval jednou. Další jezdci mají s okruhem zkušenosti ze závodů vytrvalostních vozů.

Letos poprvé usedne do vozu šampion Indy Lights Patricio O´Ward. Talentovaný Mexičan debutoval v loňském závodě v Sonomě. Měl startovat za tým Harding, před sezonou, respektive právě před testy v Austinu, se ale s týmem rozešel. O´Ward má s okruhem zkušenosti z vytrvalostních závodů. Letos poprvé bude startovat také tým Juncos a Kyle Kaiser.

Poprvé od závodů Champ Cars v Montréalu uvidíme přímé porovnání IndyCar a formule 1 – stejná trať, stejná konfigurace. V testech dosahovali piloti nejlépe časů 1:46, formule 1 vloni 1:32. Nepůjde však jen o rychlost, což je souboj, který IndyCar nemůže vyhrát. Série sází na to, že na okruhu nabídne fanouškům mnohem zajímavější podívanou.

A právě fanoušci jsou další neznámou. Kolik jich najde cesty na tribuny? Bude mít IndyCar v Austinu alespoň důstojnou diváckou kulisu? A pak v červnu uvidíme, jak se druhý závod v Texasu podepsal na návštěvnosti na oválu u Fort Worthu.

Vítězem ze St. Petersburgu je Josef Newgarden. Tým Penske zajížděl v Texasu v testech rychlé časy. Bude se jeho pilotům dařit i tady? Pozornost si zaslouží také Felix Rosenqvist, který v St. Petersburgu ukázal, že rozhodně neztrácí. Teď navíc si může užívat luxusu, že je na trati, kde jeho konkurenti nemají výhodu, že by okruh znali!

Circuit of the Americas
Délka okruhu: 3,427 míle (5,513 km), 20 zatáček
Délka závodu: 60 kol/204,6 míle
První závod: 2019
Rekord okruhu: Lewis Hamilton (Mercedes) - 1:32,237 v roce 2018

Časový harmonogram (SEČ)
Pátek 22. 3.
16:15 – 17:00 – 1. trénink
20:05 – 21:05 – 2. trénink
21:10 – 21:40 – Warm up

Sobota 23. 3.
16:00 – 16:45 – 3. trénink
20:00 – Kvalifikace

Neděle 24. 3.
18:30 – Start závodu IndyCar Classic