Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Tři špičkové týmy, tři odlišné koncepty vozu

Tři špičkové týmy, tři odlišné koncepty vozu

Vyhrají extrémy nebo zlatá střední cesta?

Vozy F1 možná někomu připadají podobné jako vejce vejci, ale jsou mezi nimi rozdíly, které do šampionátu nejednou promluví více než samotní jezdci. Posoudit aerodynamické rozdíly není možné, ale experti porovnali alespoň základní parametry, rozvor a sklon.

Týmy se o technické detaily svých vozů neradi dělí. Zahraniční média ale měla možnost nakrmit počítačové programy množstvím fotografií a informacemi o konstantách, jakými jsou průměr kola nebo šířka předního křídla. Výsledné modely jednotlivých vozů jsou na milimetr přesné.

Rozdíly v rozvoru kol se počítají nanejvýš v centimetrech, což se může zdát málo, ale ve světě, kde jsou na trati desetiny sekundy nepřekonatelnou propastí, to je hodně. Hlavně mezi Mercedesem a Red Bullem.

Mercedes pokračuje ve své filozofii z minulých let a opět zkonstruoval nejdelší vůz ze všech. Nikdo jiný nepovažoval za rozumné postavit až takto dlouhý vůz, i když technický ředitel Mercedesu nedávno mluvil o intenzivní zimní miniaturizaci. Kdoví, co všechno je ukryto pod karosérií vítězného vozu VC Austrálie.

Jezdcům Mercedesu dělal v Austrálii na stupních vítězů společnost Max Verstappen z Red Bullu. Tento tým se ubírá absolutně opačným směrem. Jeho vůz má rozvor nejmenší, o osm centimetrů kratší než Mercedes. Ferrari, třetí ze špičkových týmů, je přesně uprostřed žebříčku.

Mercedes a Red Bull se přitom shodly na výhodnosti klasičtějšího, masivnějšího předního křídla, zatímco Ferrari přišlo s agresivnějším provedením, vyhánějícím vzduch do stran i za cenu nižšího přítlaku.

Překvapivé je, jak si Toro Rosso navzdory součástkám od Red Bull Technology razí vlastní cestu. Spolu s Alfou Romeo, navázanou na Ferrari, je jediným s podobně dlouhým rozvorem jako má Mercedes. Přitom z pohledu předního křídla patří do skupiny s Ferrari. Stejně překvapivě Haas, navzdory vazbám na Ferrari, jde svou vlastní cestou a má téměř stejně krátký rozvor jako Red Bull.

tým rozvor (v milimetrech) sklon (ve stupních)
Red Bull 3619 1,93
Haas 3621 1,59
Williams 3644 1,68
McLaren 3648 1,67
Ferrari 3653 1,64
Racing Point 3664 2,04
Renault 3672 2,15
Toro Rosso 3693 2,00
Alfa Romeo 3697 1,52
Mercedes 3698 1,16

Kromě toho můžeme porovnat také sklon vozů směrem dopředu (v klidu nebo při pomalé jízdě v boxech, ve vyšších rychlostech se mění). S extrémně vysokým sklonem přišel v roce 2009 jako první Red Bull a s tímto konceptem slavil čtyři tituly a čtyři Poháry konstruktérů. Doba i technická pravidla se ale změnily a Red Bull teď má až čtvrtý největší sklon. A nepotvrdily se ani zimní klepy o tom, že si s extrémně vysokým úhlem pohrává McLaren.

V tomto žebříčku vede bývalý dodavatel motorů Red Bullu Renault. Při sklonu 2,15 stupně není divu, že v Barceloně občas tlačil přední přítlačné křídlo po asfaltu. Mercedes je však i v této kategorii extrémistou. Jeho vůz má sklon pouze 1,16 stupně a žádný jiný mu není ani podobný. Druhá "nejhorizontálnější" Alfa Romeo má sklon 1,52 stupně. Ferrari jde i v tomto parametru střední cestou. Bude zlatá?