DAS není u Mercedesu úplnou novinkou
Vývoj začal před několika lety
Systém DAS Mercedes nevyvinul za jednu zimu. Jak nám prozrazuje šéfdesignér stříbrných šípů John Owen, letošní novinka měla minimálně jednoho méně povedeného předchůdce.
"DAS se zrodil z popela něčeho jiného, co jsme zkoušeli před pár lety, dokonce jsme s tím i zkoušeli závodit a částečně to fungovalo, ale nenaplnilo očekávání," ozřejmil John Owen. "Tehdy jsme to odložili bokem s tím, že to asi prostě nestojí za to. Takových věcí máme fůru. Něco v týmovém archivu, něco v hlavách lidí. V jednu chvíli jsme si položili otázku, že kdybychom to udělali nějak takto, vyhovovalo by to pravidlům? Podívali jsme se na pravidla a neobjevili nic, co by nás zabrzdilo. Sami jsme z toho byli překvapeni.
V další fázi jsme si představili, že s tím přišli naši soupeři a my musíme najít argument, proč DAS nesmějí použít. Ale opět jsme nic nenašli. Samozřejmě, když to někdo vidí poprvé, reakce musí být: Tak tohle určitě není legální. Jenže čím více času uběhlo, tím více lidí přiznalo, že DAS vyhovuje všem pravidlům. Jistě někdo beztak podá protest (po první velké ceně sezony), ale to je součást života ve F1.
Na DAS je nejlepší, že ukázal, že fanoušci stále rádi vidí tento druh inovací. Jezdec z ničeho nic začne používat volant zcela odlišným způsobem a vůz má novou vychytávku. Překvapení! Lidé mají takové věci rádi, protože je to něco, o čem se dá mluvit. V našem voze máme i jiné takové skvělé věci a všechny nám dávají konkurenční výhodu. Jenže všechny jsou pod karoserií a lidé je nevidí. Podle mě by byla formule 1 lepší, kdybychom měli volnější ruce a mohli vymýšlet více věcí jako DAS."
Systém DAS sice je v souladu s aktuálními pravidly, ale v technickém předpisu pro rok 2021 už je zakázán. Mercedesu tedy poskytne výhodu jen tento rok. Otázka zní, jak velká bude.
Vůz Mercedes W11 ukázal pouze jeden ze svých pokladů. Ostatní jsou ukryty pod povrchem. Foto: Mercedes
Zdroj: FORMULE.cz