Na návštěvě u Rosbergů
Pohled do zákulisí továrního týmu DTM
Dlouhá zimní přestávka šampionátu DTM se pomalu chýlí ke konci a přípravy na nový ročník vrcholí. Šest týdnů před prvním závodem sezony nám stáj Rosberg umožnila nahlédnout do zázemí továrního týmu, potkat se s jezdci René Rastem a Jamiem Greenem i vyzkoušet profesionální závodní simulátor.
Nešlo projet kolem Norimberku a nezastavit se na Norisringu. Legendární okruh, jehož cílová rovinka protíná Zeppelinfeld, během roku slouží převážně jako parkoviště. První červencový víkend však znovu ožije zvukem motorů DTM.
Opouštíme Norimberk, náš cíl leží o 260 kilometrů dále na západ. Je jím malebné městečko Neustadt an der Weinstraße, ležící na kraji Falckého lesa, ve kterém má své sídlo Team Rosberg GmbH.
Tým nesoucí jeho jméno založil Keke Rosberg roku 1994 a za bezmála čtvrtstoletí své existence proháněl soupeře v DTM, formuli BMW, formuli 3 i v závodech vozů GT3. V hale prvního patra vedle sebe symbolicky stojí závodní stroje otce Kekeho a syna Nika.
Ihned po příchodu nás vítá šéf týmu Arno Zensen, který nás i přes zranění nohy celou firmou provází. Ke každé informaci nezapomene přidat nějakou tu historku. Je to jeden z těch lidí, které byste vydrželi poslouchat hodiny. V motorsportu působí už 38 let, z toho 23 ve vedení stáje Rosberg.
Audi má v DTM tři tovární týmy: Abt, Phoenix a Rosberg. „Jsme jedna velká rodina, ale každý tým chce samozřejmě vyhrát.“ V rodině se prý musí dodržovat dvě pravidla: nekolidovat s kolegou (ani značkovým) a nelhat. „Nemusíme ale vždy říkat celou pravdu,“ dodává lišácky Zensen.
V současném kádru Audi těžko budete hledat silnější jezdeckou sestavu než tu, kterou disponuje právě stáj Rosberg. Rast v roce 2017 přišel do DTM, viděl a celkově zvítězil. V loňské sezoně znovu bojoval o titul, přičemž stanovil nový rekord šesti vítězství v řadě. Green byl vicemistrem ročníku 2015 a v letech 2017, 2016 a 2012 skončil v šampionátu na bronzové pozici. Ze 177 závodů v DTM jich nedokončil pouze 17.
Nicméně ani angažmá českého jezdce Jarka Janiše z roku 2004 není v týmu zapomenuto. Stěny dílen zdobí suvenýry z dob minulých a mezi nimi najdeme i štítek z mercedesu olomouckého závodníka.
Neustálé zlepšování týmu, jenž se pyšní certifikací ISO 9001, má svůj pevný řád. Úterky po závodech prochází vedení a inženýři zpětně celý závodní víkend. Během šesti až sedmihodinového mítinku se znovu sledují kvalifikace a závody a analyzuje se, co tým udělal špatně. Středy patří diskuzím s mechaniky a rozborům zastávek v boxech.
Dílny jsou zatím prázdné. Část týmu je v centrále Audi, kde přímo na místě staví nové vozy. Ve vedlejší budově pak sídlí sesterská firma TR-Engineering, která vyvíjí podvozky a dle Zensena disponuje lepším simulačním a testovacím zázemím než Audi Sport. Díky tomu prý tým Rosberg v loňském roce porozuměl novému vozu lépe a dříve než továrna a ostatní týmy.
Možnosti nácviku výměny pneumatik s reálným závodním speciálem jsou omezené. Během sezony je příležitost pouze při tzv. rolloutu, který tým provádí na nedalekém letišti ve Špýru před každým závodním víkendem. Po 10-12 opakováních už ovšem obvykle dochází síly. Stroj pojmenovaný „Marianne“ proto umožňuje mechanikům cvičit pravidelně a s přesnou maketou vozu.
„Přes zimu trénujeme každý den v 9:30, 11:30, 13:30 a 15:30. Denně 40 zastávek,“ počítá Zensen. Jedno kolo váží 22 kg a proto mají mechanici k dispozici také posilovnu. Každé čtvrteční odpoledne a páteční dopoledne za nimi navíc dochází fitness kouč. Za časy dosažené při zastávkách v boxech pak mají vypisovány speciální bonusy.
Harmonogram závodních víkendů je neúprosný a na místě není na velké experimentování čas. Týmy proto musí přijet do dějiště závodu připravené. K tomu jim mimo jiné pomáhá simulátor. U Rosbergů už s virtuálním ježděním pokročili natolik, že se v simulátoru učí nové věci, které pak úspěšně aplikují v reálu.
„Zkoušíme různé jízdní styly, vyvážení vozu… Dosahované časy jsou 1:1 přenositelné do reálného prostředí,“ potvrzuje Rast, jenž v průběhu zimní pauzy tráví v simulátoru tak tři dny v měsíci. Během sezony pak 2-3 dny před každým závodem. Den v simulátoru obvykle začíná v 9 hodin ráno a končívá se kolem šesté večerní.
Kabinu vozu na pohyblivé platformě tým záměrně ponechal indiferentní. Softwarovým základem simulátoru je Assetto Corsa Pro, čili profesionální verze známého herního titulu. Pro produkt italského studia Kunos Simulazioni se tým rozhodl zejména z důvodu kvalitní grafiky. Fyzika a model vozu jsou však vlastní produkce.
„Trávíme v simulátoru stále více času,“ přiznává Rast, pro něhož je virtuální závodění zároveň hobby. Jeho kolega Green má ovšem k počítačovému ježdění poněkud jiný vztah: „Já jsem v tomto ohledu spíše staromódní. Kromě učení se nových tratí mi simulátor zase tolik nepomáhá.“ Zároveň však dodává: „Je to ale lepší než nic a při zákazu testování jiná alternativa není.“
Za Greenovým rezervovaným postojem k simulátorům však stojí ještě jiná věc. „Dělá se mi v nich špatně. Stejně jako v autě, pokud neřídím a snažím se například číst.“ Při virtuálních jízdách si proto Angličan nechává pohyby platformy redukovat na nějakých 60 %.
„Kdo má chuť a chce znovu vidět svoji snídani, může si náš simulátor vyzkoušet,“ zní svérázná pozvánka týmového principála. O zážitek z virtuální jízdy v nové generaci vozů DTM se ještě podělíme.
Nico Rosberg byl už od malička častým návštěvníkem závodů DTM a v týmu svého otce by chtěl do budoucna hrát aktivnější roli. Vývoj šampionátu hodnotí velmi pozitivně. „DTM má toho nejlepšího možného šéfa,“ konstatuje šampion F1. Zensen souhlasně přikyvuje a dodává: „Gerhard (Berger – pozn. red.) přišel za pět dvanáct. Pokud ale bude pokračovat tak, jak začal, čeká nás skvělá budoucnost.“
Foto: Martin Ševčík