Dixon si dojel pro první letošní triumf
Chevrolet Detroit Grand Prix – 2. závod
Loňský šampion Dixon se v druhém závodě na městském okruhu v Detroitu dočkal letošního premiérového vítězství. Pomohla mu k tomu dobře zvolená strategie i problémy soupeřů. Premiérové stupně vítězů si vyjel Ericsson. I přes obrovské problémy v úvodu závodu na nich skončil také Power.
Start znamenal konečnou pro jednoho z favoritů – vítěze Indy500 Pagenauda. Před ním ve třetí zatáčce se do sebe opřeli Rosenqvist a Power. První jmenovaný strčil ještě do O´Warda, který se otočil napříč dráhou. Pagenaud zezadu narazil do Powera, sám byl postrčen na O´Warda a do toho do nich ještě naboural Kanaan. Tým sice vůz opravil, Pagenaud ale pokračoval s obří ztrátou několika kol.
Během žluté fáze vypověděl službu vůz Powerovi a zůstal stát na dráze. Znovu nastartovat se jej podařilo těsně před průjezdem celého pole a Power neztratil celé kolo. Dotáhnout se na chvost se mu přitom ale před restartem nepodařilo.
Žluté fáze také většina pilotů využila k pit stopům a přezutí z měkké sady pneumatik, která byla sice v Detroitu výrazně rychlejší, velmi záhy ale odcházela. A to tak dramaticky, že pilotům až přišlo, jako kdyby se na voze najednou něco rozbilo, jak výrazně zpomalili.
Dixon a Pigot se ale rozhodli zůstat na měkkých pneumatikách a vyždímat z nich, co jen šlo. Na trati zůstali i Power, Ferrucci a Rahal, kteří startovali na tvrdé sadě, a také Chilton, který měl také měkké pneumatiky.
Jednou jsi dole, jednou nahoře - takový závod prožil Power
Při restartu v 7. kole Dixon bez problémů udržel za zády Pigota. Newgarden, který byl prvním pilotem na většinové strategii, se protáhl před Chiltona na páté místo. Rossimu se to samé podařilo ve 12. kole a opět s Newgardenem utvořil nerozlučnou dvojičku jako v sobotním závodě.
V tu chvíli nastal onen okamžik, kdy rychle odešly alternativní pneumatiky na vozech Dixona a Pigota a oba se vydali k mechanikům. Zatímco Dixon stále z prvního místa, před Pigota se dostali další jezdci a když zamířil k pravému kraji dráhy, aby vjel na pit lane, přiřítil se zezadu Bourdais a vůz mladého Američana sestřelil. Pigot se rozbil o vjezd do boxů, Francouz se doslova zvedl na zadní kola a utrhnul přední křídlo, které jen díky novému předpisu, že musí být k vozu upevněno ocelovým lanem, neodletělo někomu do cesty. Jako zázrakem ale neměl jiné poškození a tým ho dokonce udržel ve stejném kole, v němž byl lídr závodu.
Někteří jezdci včetně Ericssona, Satóa či Hunter-Reaye využili žluté k dalšímu pit stopu. Restart přišel ve 20. kole a Ferrucci vedl před Rahalem, Newgardenem, Rossim, Hinchcliffem, Hertou, Rosenqvistem, Veachem a Dixonem. Power se během krátkého úseku vypracoval na výrazně rychlejších měkkých pneumatikách na 12. místo. Ve 24. kole ale byly jeho červené pneumatiky vyřízené a Australan musel pro nové obutí.
Tým po letecké vložce mění poničené přední křídlo na Bourdaisově voze
Rossi a Newgarden se u mechaniků zastavili ve 27. a 28. kole. Na trati se zasekli za pomalejším Chiltonem, což následně umožnilo Rahalovi se ve 32. kole vrátit od mechaniků před nimi. To se povedlo i Hinchcliffeovi, bylo to ale jen velmi těsně. Jakmile minul výjezd z boxů, poslal svůj vůz přímo před Newgardena. Ten musel zpomalit. Ve třetí zatáčce se ještě pokusil před Hinchcliffea dostat vnitřkem, ale jak záhy poznal, byla to chyba, protože svůj vůz poslal do těch nejhorších nečistot.
On i Hinchcliffe ztratili nad vozy kontrolu. Newgarden narazil do pneumatik, Hinchcliffe do něj a Rossi, který také udělal hodiny, zase do Hinchcliffea. Odnesl to ale nejméně. Rychle šlápl na plyn, aby se vyhnul přijíždějícímu Rosenqvistovi a se ztrátou několika pozic okamžitě pokračoval v závodě. Hinchcliffe s uraženými křídly dojel do boxů a pokračoval se ztrátou jednoho kola. Pro vítěze sobotního závodu Newgardena kvůli ohnutému zavěšení závod v podstatě skončil. Tým jej ještě na několik závěrečných kol na dráhu vrátil, ale v podstatě bez šance na to, aby si připsal byť jen bod navíc.
V čele byl Dixon následovaný Ericssonem, Satóem, Hunter-Reayem, Andrettim, Rahalem a Bourdaisem. Za nimi jeli Rosenqvist, Rossi, Chilton, Veach a Power. Restart přišel v 39. kole z celkových 70. Rossi se přesvědčil, že jeho vůz je v pořádku a v dalším kole předjel Rosenqvista. Tři pozice ztratil Chilton.
Vloni Ferrucci v Detroitu debutoval, teď vedl 20 kol
Bourdais byl prvním, kdo 26 kol před koncem zamířil k mechanikům, doufaje ve žlutou fázi. Že něco takového přijde a nahraje Francouzovi do karet, ale nechtěl připustit Dixon a tak zastavil v dalším kole následovaný ostatními piloty.
Naopak Power využil volné dráhy a zajížděl jedno rychlé kolo za druhým až do 49. okruhu, kdy musel i on pro poslední sadu čerstvých pneumatik a pro palivo. Na dráhu se vrátil čtvrtý těsně před trojicí Sató, Hunter-Reay a Rossi. Japonec na něj ve třetí zatáčce zaútočil, vzal to ale po vnějšku, což Newgarden po svém vypadnutí označil za strategii, kterou měl zvolit v souboji s Hinchcliffem. Jenže Power místo udržel a rozhozeného Japonce předjeli oba Američané v Andrettiho službách.
Závod vedl Dixon před Ericssonem a Jonesem, který byl na jiné strategii. S Britem s dubajskou licencí na sjetých gumách si brzy Power poradil. Jones ale stihl zajet k mechanikům, než na trať znovu zamířil pace car poté, co Hinchcliffeovi vypověděl vůz službu a zůstal stát v 6. zatáčce.
Restart další drama nepřinesl. Piloti si rychle vytvořili rozestupy, jen Sató se ve 4. zatáčce pokusil zaútočit na Rossiho, sám ale ztratil pozici ve prospěch Rosenqvista. Za tři kola měl Dixon v čele už náskok přes tři vteřiny. O ten ale ještě jednou přišel a to po chybě stájového kolegy. Rosenqvist poškodil vůz v 11. zatáčce o zeď a na začátku 65. kola v 1. zatáčce boural.
VIDEO - sestřih nejzajímavějších momentů závodu:
Místo toho, aby se závod dojel za pace carem, vyvěsila IndyCar červené vlajky a celé pole stáhla do boxů. Tam byli piloti jen šest minut a vrátili se na dráhu k závěrečnému tři kola dlouhému rozstřelu. Šancí na další zdramatizování ale pohrdli a ve většině případů už závod jen dojeli. V čele se už nic nezměnilo a Dixon si dojel pro své 45. vítězství.
Power byl jediným chevroletem v první desítce. Letos teprve podruhé se postavil na stupně vítězů a to přesto, že první dva závody začal ziskem pole position. Newgardenovy potíže zdramatizovaly šampionát. Rossi se díky tomu dotáhl na 15 bodů, Pagenaud ztrácí dalších 10. Vítězný Dixon poskočil na čtvrté místo.
Piloti si teď moc neodpočinou, protože už za necelý týden, v noci ze soboty na neděli našeho času, pokračuje šampionát dalším náročným podnikem, závodem na velmi rychlém oválu v Texasu. Start je v neděli v půl třetí ráno.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:52:18,9365 | 70 | 50+1+2 |
2. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | + 1,9419 | 70 | 40+1 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 3,6570 | 70 | 35+1 |
4. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 4,5238 | 70 | 32 |
5. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 5,1877 | 70 | 30+1 |
6. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 6,6330 | 70 | 28 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 7,1404 | 70 | 26 |
8. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | + 8,0411 | 70 | 24 |
9. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 8,7886 | 70 | 22 |
10. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 9,4809 | 70 | 20+1 |
11. | Patricio O´Ward | Carlin | Chevrolet | + 9,8997 | 70 | 19 |
12. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | + 11,8528 | 70 | 18 |
13. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 13,5500 | 70 | 17 |
14. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 14,6489 | 70 | 16 |
15. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | + 14,7810 | 70 | 15 |
16. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 64 | 14 |
17. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 12 kol | 58 | 13 |
18. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | Porucha | 52 | 12 |
19. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 21 kol | 49 | 11+1+1 |
20. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Porucha | 23 | 10 |
21. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 13 | 9 |
22. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 0 | 8 |