Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V čem tkví tajemství McLarenu?

 V čem tkví tajemství McLarenu?

Jiné zavěšení nebo nový párty režim?

Včera bylo na boxové zídce McLarenu vidět více radosti než u dominantního Mercedesu. Lando Norris a Carlos Sainz se kvalifikovali do třetí startovní řady, přičemž rychlostně předčili Pierra Gaslyho z Red Bullu, ale hlavně Sebastiana Vettela z Ferrari. A to měl Norris ještě na dosah i Maxe Verstappena. Stačilo málo a dostal by se do druhé řady. Jak je možné, že ve srovnání kvalifikačních časů na okruhu Paul Ricard McLaren meziročně zrychlil o tři a půl sekundy na kolo?

Technický expert na F1 Craig Scarborough se domnívá, že McLaren úspěšně napodobil trik týmu Mercedes, díky kterému v pomalých zatáčkách snižuje světlou výšku svého vozu.

Před pár lety se světlá výška vozů F1 snižovala díky poměrně jednoduchému triku. Týmy začaly pushrod předního zavěšení připojovat na vřeteno kola, ne na spodní trojúhelníkové rameno. Díky zvýšenému odklonu vřetena potom monopost s vytočenými koly seděl níže, než při kontrole světlé výšky s koly rovně. Tomuto ale již zesnulý technický ředitel FIA Charlie Whiting učinil konec. V pravidlech nenalezneme nic, co by takový systém přímo zakazovalo, ale podle Whitingovy direktivy nesmí vůz v zatáčce klesnout o více než pět milimetrů za každých 12 stupňů otočení volantu.

Týmy opustily dlouho vyvíjená řešení a vrátily se k svislejším vřetenům. Už loni ale Ferrari začalo opět nastavovat větší sklon, ačkoli kvůli brzdnému kanálku a klasickému způsobu uchycení obou trojúhelníkových ramen uvnitř kola není jeho řešení nikdy dobře viditelné, na rozdíl od Mercedesu.

Jedna z kamer si během letošní Velké ceny Monaka všimla, že Mercedes W10 v uzoučké vlásence Fairmont Hotel klesá výrazně více než ostatní vozy. Ukázalo se, že přední zavěšení Mercedesu, vysoké horní trojúhelníkové rameno. je uchyceno na výčnělku z kola a vysoké spodní trojúhelníkové rameno má nejen příznivý vliv na proudění vzduchu podél přední části monopostu, ale umožňuje i ​​efektivně měnit světlou výšku.

Podobně řešené přední zavěšení má i Williams, ale ten si buď neví rady s nastavením, nebo je jakákoliv výhoda takového řešení anulována velmi nízkým aerodynamickým přítlakem. McLaren má své uchycení ukryto uvnitř kola, stejně jako Ferrari, ale ve Francii má jeho vůz viditelné větší sklon vřetena kola než měl na fotografiích ze zimního představení.

Otázkou zůstává, zda to není v rozporu s platnou direktivou. Spekuluje se, že mohla být stažena nebo upravena, nebo že v méně ostrých zatáčkách tyto vozy dodržují pětimilimetrový limit a výhoda vzniká pouze v ostrých zatáčkách, při větším natočení volantu.


Nic z tohoto ale nebylo potvrzeno a například Max Verstappen za zrychlením McLarenu vidí kvalifikační "párty" režim motoru, tedy pokrok Renaultu. Mimořádně silný a žravý režim motoru ale McLaren nebude moci používat v závodě, protože by nedojel do cíle.

"Obyčejně jsme silnější v závodě (než v kvalifikaci)," řekl jezdec týmu Red Bull, používajícího motor Honda. "Mají výkonný kvalifikační režim, velmi silný. Ale pro mě by to (už) neměl být žádný problém.

McLaren je nyní rychlejší než na začátku sezony, jenže když jste daleko vzadu, tak není tak těžké zlepšovat se. Nejhůře se hledají ty poslední desetiny sekundy."