IndyCar se přesouvá na západní pobřeží
Grand Prix of Porland – před závodem
Už jen dva závody zbývají do konce letošního ročníku IndyCar Series. Závěrečné závody hostí tratě, na které se IndyCar v posledních letech po delší pauze vrátila. Na okruhu v Portlandu se nezávodilo přes 10 let a návrat si odbyl před rokem. Sezona skončí na okruhu Laguna Seca v Kalifornii.
Závodem v Portlandu končí maraton tří závodních víkendů v řadě. Dva oválové závody – Pocono a Gateway – se nepovedly žádnému z favoritů na titul. I přesto, že dojel pátý a sedmý, vyšel z nich nejlépe lídr šampionátu Newgarden. Naopak Rossiho šance na titul výrazně klesly.
Okruh
Trať v Portlandu má velmi zajímavou historii, a to nejen tu závodní. Na místech, kde okruh nyní stojí, totiž existovalo celé město – Vanport. To vyrostlo narychlo ve 40. letech pro dělníky v nedalekých loděnicích. Ze 40tisícového města se ale po válce stalo 18tisícové a jeho krátká historie skončila v květnu 1948, kdy se protrhla hráz, smetla ho povodeň a nechala jen silnice a základové desky domů.
Silnice se ale staly neoficiálním závodištěm pro místní mládež. V roce 1971 byl okruh přeasfaltován a stal se oficiálně závodní dráhou. Od roku 1984 pak hostil závody IndyCar, a to až do roku 2007.
Loňský závod
Do Portlandu se vrací jako obhájce prvenství Sató, který je zároveň i vítězem minulého závodu. Oba triumfy spojuje to, že jich Japonec dosáhl po nečekaném vývoji a hodně mu pomohla i výborně zvolená strategie.
Závod v Portlandu se před rokem vůbec nepovedl favoritům. I přes velké problémy to byl Dixon, kdo z něj vyšel nejlépe a našlápl k pátému titulu. A to přečkal vážnou kolizi v úvodním kole, při které Andretti skončil hlavou dolů, i penalizaci za překročení rychlosti v boxech. Naopak Powera vyřadila kombinace vlastní chyby a poruchy a Newgardena špatně zvolená strategie. Závěrečné klání tak už bylo jen duelem mezi Dixonem a Rossim.
Na co se zaměřit
Portland může být pro Newgardena smečí v souboji o titul. V Laguně Seca se sice pojede o dvojnásobné body, Newgarden má ale na Pagenauda náskok 38, na Rossiho 46 a na Dixona už 70 bodů. Druhý titul může být po neděli na dosah ruky. Newgarden se ale musí bezpodmínečně vyvarovat podobných kousků, jaké předvedl v Ohiu, když neúspěšně zaútočil na Hunter-Reaye a v posledním kole přišel o spoustu bodů.
Před 18 lety začala nenápadně v Portlandu jedna rekordní série. I přes vážnou nehodu během závodního víkendu v Detroitu, kvůli které zmeškal minulý závod, stál na roštu mladý Brazilec Tony Kanaan. Vypadl sice hned v prvním kole, ale na startu pak nechyběl dalších 315 závodů. V neděli snad tento rekordní zápis nejvíce po sobě následujících startů v IndyCar rozšíří na 316.
Nejen v čele můžeme sledovat napínavou bitvu. Ferrucciho a Rosenqvista dělí v souboji o nejlepšího nováčka jen dva body. Potvrzuje se, že letos se sešla nebývale silná skupina nováčků. Bez šance stát se tím nejlepším z nich není ani Herta, který jako jediný z debutantů má na kontě vítězství.
Po delší přestávce opět uvidíme na roštu tým Meyer Shank Racing a Jacka Harveyho. Stáj začala letošní sezonu, po Indy500 se už ale představila jen dvakrát. Aktuálně řeší svoji budoucnost. Nastupovat chce i příští rok, jestli to bude jen pár závodů nebo celý ročník, však zatím nevědí ani majitelé týmu.
Hledat ale musejí jiného partnera. Ze Schmidt Peterson Motorsportu se stal McLaren a místo Hondy bude jezdit s chevrolety. Michael Shank chce ale zůstat věrný japonskému motoru.
Portland International Raceway
Délka okruhu: 1,964 míle (3,166 km), 12 zatáček
Délka závodu: 105 kol/206 mil
První závod: 1984
Loňský vítěz: Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing)
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 57,3467
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 57,2143 v roce 2018
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 30. 8.
19:50 – 20:35 – 1. trénink
23:40 – 0:25 – 2. trénink
Sobota 31. 8.
20:00 – 20:45 – 3. trénink
Neděle 1. 9.
0:00 – 1:15 – kvalifikace
21:30 – start závodu Portland Grand Prix