Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Motor Renaultu neměl šanci uspět

Motor Renaultu neměl šanci uspět

Viry je malé a zastaralé, tvrdí teď De Meo.

V roce 2026 jsme měli být svědky úžasné konkurence šesti výrobců motorů. Věc nevídaná od roku 2008, kdy se rozloučila Honda, zanedlouho následovaná Toyotou a BMW. A od té doby měla F1 vždy jen tři nebo čtyři výrobce. Radost pokazil Renault, který příští rok ukončí svůj motorový program a ponechá stáj Alpine ve F1 jako zákaznický tým jiného výrobce, pravděpodobně Mercedesu. Generální ředitel koncernu Renault se nemohl vyhnout otázkám ohledně důvodů, proč Francie ztrácí zastoupení mezi výrobci nejobdivovanějších závodních motorů.

Jeden od začátku prezentovaný důvod je finanční. Víceméně říká totéž, co jsme slyšeli při rozpadu partnerství Renaultu s Red Bullem. Výrobce motorů nemá sponzory, nemá podíl na společných příjmech sportu a většinu času nejsou jeho loga moc na očích. S těmito argumenty Renault investoval do znovuodkoupení svého továrního týmu se sídlem v Enstonu, který se však už přejmenoval na Alpine.

Jsem manažer, jsem v čele podnikatelského subjektu. A musím upravit projekt, aby z nás konečně byli vítězové,“ řekl Luca de Meo v rozhovoru pro L´Equipe. „Takže hledám zkratky. V podstatě jsme se stali neviditelnými. Další dva takové roky a projekt bude zralý na ručník. Třetí rok v řadě jsme na sestupu. Musíme to změnit. A to tak, aby to i finančně dávalo smysl. Skuteční nadšenci mají tu výhodu, že nemusí počítat.

De Meo dává do srovnání stovky milionů dolarů na vývoj pohonné jednotky a její technologií a méně než 20 milionů, což je cena pro zákazníka na sezonu regulovaná Mezinárodní automobilovou federací. Odpůrci mohou argumentovat, že pravidla pro hybridní pohonné jednotky byla nastavena schválně tak, aby technologie byla relevantní i pro aktuální situaci v automobilovém průmyslu. Plus by každá automobilka chtěla mít reklamu, jakou měl Mercedes v letech 2014 a 2015, kdy jeho motory zadupaly všechny konkurenty. A tady se De Meo dostal k bodu číslo dvě, když přiznal, že továrna ve Viry-Châtillon není na rok 2026 zřejmě připravena o nic lépe, než byla před katastrofální sezonou 2014.

Mají (konkurenti jako Mercedes) testovací stolice, jaké my nemáme. Přechod do hybridní éry vyžaduje obrovské investice, které byly v minulosti opomenuty. V podstatě operujeme se třemi válci a ostatní s osmi. Když jsem před čtyřmi roky přijal místo, koncern chtěl ve F1 skončit. Stále jsme součástí F1, protože jsem projekt zachránil. Ale nemáme prostředky potřebné k tomu, abychom byli na špici vývoje chemie baterií, softwarového managementu nebo rekuperace. Dnes je to celé složitější než jen dát motor na testovací stolici a zavolat: „Hej šéfe, má to 415 kW!“

Renault teď zjistil, že vlastně není připravený na hybridní éru? Foto: Renault

Také řekl, že ve Viry má 340 zaměstnanců, zatímco Mercedes jich má asi devětset. Tady řekl jen část pravdy, jelikož Renault je od návratu do F1 na konci 90. let silně provázán s francouzským motorovým specialistou Mecachrome, kde se motory vyrábějí a částečně testují, a který má samozřejmě na projektu F1 mnoho vlastních zaměstnanců. Je zde otázka, co dělal Renault od roku 2014 dodnes, když 10 let prezentoval snahu dohnat konkurenci, ale nedostal svou továrnu na potřebnou úroveň.

"Sponzoři klepou na dveře týmu, ne na dveře výrobce motoru. Partnery zajímá McLaren, ne Mercedes pod kapotou. Publikum F1 se změnilo. Rozšířilo se o mladé lidi a ženy. Nová klientela má odlišný pohled na sport,“ řekl De Meo asi tedy naznačujíc, že ​​tyto části publika vlastně moc nerozumí tomu, co se na trati děje.

Chtěl jsem vytvořit francouzský tým, francouzské Ferrari. I do kokpitů jsem posadil dva francouzské jezdce… ti začali bourat jeden do druhého. Ale můžeme se jít podívat zblízka na A524, abyste se ujistili, že tam není ani jeden francouzský sponzor. Ani jeden! Klepal jsem na mnohé dveře, ale zbytečně,“ potěžkal si nakonec De Meo ignorujíce fakt, že Ferrari nemá italského jezdce a ani není závislé na italských sponzorech.

Zdroj: L´Equipe, úvodní foto: Renault