Před VC Belgie 2019
Třináctá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Po měsíční přestávce se kolotoč velkých cen znovu roztočí do plných obrátek. Oblíbený přírodní okruh nedaleko belgického lázeňského města Spa bude tradičně svědkem zajímavé bitvy.
Zatímco během tréninků by mělo být poměrně teplo, v neděli se počasí výrazně zhorší. Ale v Ardenách člověk nikdy neví, tam se počasí mění i několikrát za den.
Připomeňme si průběžné pořadí: Lewis Hamilton 250 bodů, Valtteri Bottas 188, Max Verstappen 181, Sebastian Vettel 156, Charles Leclerc 132, Pierre Gasly 63, Carlos Sainz 58, Kimi Räikkönen 31, Daniil Kvjat 27, Lando Norris 24, Daniel Ricciardo 22, Lance Stroll 18, Kevin Magnussen 18, Nico Hülkenberg 17, Alexander Albon 16...
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (438) před Ferrari (288), na dalších místech jsou Red Bull (244), McLaren (82), Toro Rosso (43), Renault (39), Alfa Romeo (32), Racing Point (31), Haas (26) a Williams (1).
Historie okruhu
Poslední opravdová přírodní trať v belgických Ardenách přes všechny pochybnosti nadále přežívá v kalendáři F1. Je připomínkou toho, jaké dřív bývalo závodění. A zatáčka Eau Rouge zůstává jejím nejvzácnějším klenotem. Asfaltový trojúhelník nedaleko lázeňského města Spa, ležící mezi Francorchampsem, Malmédami a Stavelotem je lahůdkou pro všechny formulové gurmány. Okruh patří k nejrychlejším a zároveň vyžaduje největší odvahu. Jezdci se shodují, že zatáčka Eau Rouge je nejkrásnější v celém seriálu.
Ve Francorchampsu se jezdí už od roku 1924. V roce 1950, kdy bylo založeno mistrovství světa F1, se zde konal pátý závod seriálu, který vyhrál legendární Juan Manuel Fangio za volantem Alfy Romeo. Dosud byl okruh dějištěm 51 velkých cen F1 zařazených do MS. Pouze Monza, Monako a Silverstone hostily šampionát F1 častěji. Trať měřila zpočátku 14,12 kilometru a v letech 1962 až 1965 na ní čtyřikrát po sobě zvítězil Jim Clark. Mnohým však připadala příliš nebezpečná. Před rekonstrukcí v roce 1970 dosáhl Chris Amon za volantem vozu March s motorem Ford Cosworth v nejlepším kole průměrné rychlosti 244,744 km/h.
V letech 1971 až 1982 byla v Ardenách přestávka a poté se ef jedničky vrátily na poloviční trať o délce 6,949 km. Trať byla zkrácená, ale přesto si uchovala své kouzlo. Stále je nejdelší v celém seriálu a od té doby se délka kvůli různým úpravám liší jen ve stovkách metrů. Žádný architekt by dnes nevymyslel zatáčky jako Eau Rouge nebo Les Combes. Pasáž od La Source do Les Combes je v F1 nejdelším úsekem absolvovaným na plný plyn.
V belgických Ardenách hraje často důležitou roli počasí
V roce 1991 tady začínala výjimečná kariéra nejúspěšnějšího závodníka všech dob Michaela Schumachera. A následně zde také šestkrát vyhrál, což se nikomu jinému nepodařilo. Pětkrát ve Francorchampsu zvítězil Ayrton Senna, čtyřikrát Jim Clark a Kimi Räikkönen. Zásadní modernizace, završená v roce 2007, se dotkla hlavně zázemí. Tím se podařilo odstranit největší výtky, a tak se okruh dál zuby nehty drží v kalendáři F1.
Mezi nezapomenutelné patří VC Belgie 1998. David Coulthard na výjezdu z první zatáčky narazil do bariéry a roztočený mclaren se odrazil zpět na trať. Celkem 13 vozů bylo postiženo kolizemi, takže závod musel být přerušen. Po opakovaném startu Michael Schumacher postrčil Miku Häkkinena, mclaren se roztočil a Johnny Herbert ukončil naděje vedoucího jezdce šampionátu.
Schumacher si po 24 kolech vybudoval náskok 40 sekund před oběma jordany. Pak dostihl o dvě kola zpět jedoucího Coultharda. Takřka půl kola jel za ním. Ve Stavelotu ale náhle vjel do clony z vodních kapek a narazil do jeho zádě. Z vodní mlhy se ferrari vynořilo bez pravého předního kola…
Pro český motorsport byla velmi významná VC Belgie 2001. Po startu havaroval Luciano Burti a zranil se. Díky tomu se v týmu Prost uvolnilo místo, které na zbývající tři závody zaujal Tomáš Enge.
Klíčová místa
Trať v Ardenách je považovaná za nejkomplexnější v celém seriálu díky ojedinělé kombinaci rychlých a zrádných zatáček, výškových změn a nekonečných rovinek. I když má celkem 19 zatáček, obsahuje pouze čtyři brzdné zóny s extrémními hodnotami. Dostatečné chlazení brzdových systémů je však zajištěno vedle rovinek také rychlými zatáčkami, jakými jsou Eau Rouge a Blanchimont. V nich se jezdci brzd vůbec nedotknou.
Neznámou proměnnou je počasí. V roce 2017 teplota vzduchu dosáhla 24 °C, ale v roce 2014 nepřekročila 16 °C. Podle techniků firmy Brembo je trať Spa-Francorchamps na brzdy jednou z nejnáročnějších v seriálu F1.
I když je trať dlouhá, brzdy se používají sotva sedmkrát za kolo, stejně jako na krátkém (o 2,7 km kratším) Red Bull Ringu. Jeden z úseků navíc trvá méně než sekundu. To také vysvětluje, proč se brzdy používají jen něco přes 13 vteřin za kolo (13 % závodu).
Průměrné zpomalení na kolo je 4,2 G, stejně jako v Le Castelletu. Energie vyprodukovaná brzděním je nižší než na jiných okruzích. Hodnota 158 kW je jen o něco vyšší než polovina energie rozptýlené v Singapuru.
Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku vyvine každý jezdec na brzdový pedál tlak 35,5 tuny. I když je nižší než v ostatních závodech, stále jde o značnou sílu, která se rovná 430 kg za každou minutu závodění.
Ze sedmi brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, dva středně obtížné a zbývající dva lehké. Nejnáročnější je 18. zatáčka, kde auta zpomalují z 321 na 91 km/h na 128 metrech za pouhé 2,71 vteřiny. Musejí zde vyvinout na brzdový pedál tlak 202 kg a dosáhnou zpomalení 5,8 G.
Další atraktivní úsek je v první zatáčce, protože na pouhých 116 metrech musejí vozy zpomalit o více než 200 km/h, aby dosáhly z 303 km/h potřebných 85 km/h. Tlak na brzdový pedál je při tom 171 kg a zpomalení 5,3 G.
Ačkoli by se mohlo zdát, že tak dlouhý okruh nabízí mnohá místa k předjíždění, tolik jsme jich v minulém ročníku neviděli. Podle údajů Mercedesu došlo k pouhým 10 předjetím a dalším 18 s použitím DRS.
Renault opět nabízí zajímavé srovnání jednotlivých formulových kategorií: F1 ujede kolo za 1:41,501 minuty (248,415 km/h), F2 za 1:54,970 (219,913 km/h) a F3 za 2:04,125 (203,137 km/h).
Vzpomínka na rok 2018
Po letní přestávce vedl šampionát Hamilton s náskokem 24 bodů na Vettela a 67 na Räikkönena. V Poháru konstruktérů měl Mercedes na Ferrari k dobru pouhých 10 bodů, ale na Red Bull už plných 122.
Pole position si vyjel Hamilton, který v kvalifikaci s přehledem porazil Vettela. Překvapením bylo, že do druhé řady se postavily oba vozy zbrusu nového týmu Racing Point, jenž povstal z trosek Force Indie.
Hned v první zatáčce došlo k divoké havárii, která vyřadila ze hry Alonsa, Hülkenberga a Leclerka. Viníkem byl Němec, který zezadu narazil do Alonsa. Vyslal jeho monopost vzduchem nad hlavou Leclerka a ten během letu ještě urazil zadní křídlo Ricciardovi. Bottas zezadu narazil do williamsu a poškodil si přední křídlo.
V první zatáčce bývá hodně těsno...
Zbytek pole projel zatáčkou Eau Rouge a na rovince se Vettel probojoval před Hamiltona. Nechybělo mnoho a protáhl by se vpřed i Ocon.
Mezitím byl na trať vyslán safety car a Ricciardo (uražené zadní křídlo) s Räikkönenem (proražená pravá zadní pneumatika) museli jako nevinné oběti kolize zamířit do boxů. Zatímco ferrari se rychle vrátilo, na red bullu se dlouho pracovalo.
Za safety carem jezdci kroužili v pořadí Vettel, Hamilton, Pérez, Ocon, Verstappen, Grosjean, Magnussen, Gasly, Ericsson, Sirotkin, Stroll, Hartley, Sainz, Räikkönen, Vandoorne a Bottas. Räikkönen sice pokračoval v závodě, ale jeho auto rozhodně nebylo v pořádku. Koncem 4. kola se znovu začalo závodit.
Restart všichni zvládli bez problémů a Vettel si rychle vytvořil více než vteřinový náskok. Verstappen se snažil přiblížit Oconovi, aby mohl využít DRS. Jakmile byl systém ředitelem závodu v 7. kole povolen, okamžitě ho využil k předjetí.
Stejnou šanci však nedostal Hamilton, protože jeho ztráta na Vettela byla už 2,8 vteřiny. Räikkönen se vrátil k mechanikům. Ti dlouho pozorovali přední křídlo i záď vozu a nakonec ho vyslali zpět do boje.
Po 10 kolech bylo pořadí Vettel, Hamilton (+2,9), Verstappen (+12,6), Pérez (+14,6), Ocon (+18,6), Grosjean (+20,9), Magnussen (+24,3), Gasly (+25,9)…
Bottas se posouval kupředu, zatím alespoň na 12. pozici. Smolař Räikkönen se znovu vrátil do boxů a definitivně odstoupil.
Hamilton zrychlil a čtyřvteřinovou ztrátu pozvolna stahoval. Brit také ve 21. kole zahájil sérii plánovaných zastávek na výměnu kol a klesl za Verstappena. Vettel dostal okamžitě pokyn, aby ho v dalším kole následoval. Také jeho mechanici se vytáhli a díky tomu si udržel vedoucí pozici. Vzápětí Hamilton s pomocí DRS předjel Verstappena.
Po 28 kolech bylo pořadí Vettel, Hamilton (+4,9), Verstappen (+29,2), Bottas (+44,3), Pérez (+53,2), Ocon (+59,3), Grosjean (+63,8), Magnussen (+75,2), Gasly (+78,8) a Ericsson (+85,9). Ve 29. kole však Bottas zamířil do boxů k výměně kol a klesl na 6. místo. Po 30 kolech byl ze závodu stažen Ricciardo.
Stupeň vítězů po loňském ročníku: zleva Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Max Verstappen
Po 33 kolech měl Vettel náskok na Hamiltona 5,2 vteřiny. Verstappen ztrácel už 30,1 a Pérez dokonce 59,2. Závod se dostal do velmi poklidné fáze. K předjetí se schylovalo pouze mezi Pérezem a Bottasem a byla to jen otázka času. Pérez se však vydal ze všech sil a jezdeckého umění a vzdoroval. Až ve 40. kole podlehl.
Vettel projel vítězně cílem a dosáhl svého 52. triumfu ve F1. Další bodované příčky náležely Hamiltonovi, Verstappenovi, Bottasovi, Pérezovi, Oconovi, Grosjeanovi, Magnussenovi, Gaslymu a Ericssonovi.
VC Belgie
Okruh: Circuit de Spa-Francorchamps
Místo: Francorchamps
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL44
- DÉLKA OKRUHU7004 m
- DÉLKA ZÁVODU308,052 km
- REKORD OKRUHU1:45.108 (2004)
- DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
- Počet zatáček19
- Nadmořská výška365,6 – 467,8 m
- Opotřebení pneumatikmalé
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivavysoká
30. srpna - 1. září 2019
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Belgie ve Spa-Francorchamps
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Jenson Button | McLaren | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2009 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Giancarlo Fisichella | Force India | Mercedes |
2008 | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes |
2004 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Jarno Trulli | Renault | Renault |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Damon Hill | Jordan | Mugen Honda | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Rubens Barrichello | Jordan | Hart |
1993 | Damon Hill | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Michael Schumacher | Benetton | Ford Cosworth | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda |
1985 | Ayrton Senna | Lotus | Renault | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche |
1983 | Alain Prost | Renault | Renault | Alain Prost | Renault | Renault |
1970 | Pedro Rodriguez | BRM | BRM | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford Cosworth |
1968 | Bruce McLaren | McLaren | Ford Cosworth | Chris Amon | Ferrari | Ferrari |
1967 | Dan Gurney | Eagle | Weslake | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth |
1966 | John Surtees | Ferrari | Ferrari | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1965 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1964 | Jim Clark | Lotus | Climax | Dan Gurney | Brabham | Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1962 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1961 | Phil Hill | Ferrari | Ferrari | Phil Hill | Ferrari | Ferrari |
1960 | Jack Brabham | Cooper | Climax | Jack Brabham | Cooper | Climax |
1958 | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall | Mike Hawthorn | Ferrari | Ferrari |
1956 | Peter Collins | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Ferrari | Ferrari |
1955 | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes | Eugenio Castellotti | Lancia | Lancia |
1954 | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1951 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
1950 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 149,057 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 387,7 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 71 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 81 %
- Čas věnovaný brzdění4) 13 %
- Počet řazení za kolo1/2) 48/58
- Největší přetížení4) 5,8 G v 18. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 202 kg v 18. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 335,7 km/h (Pérez)
- Max. rychlost v závodě5) 345,0 km/h (Bottas)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:58,179 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:46,286 (Bottas)
- Ideální čas na kolo2) 1:41,107
(S1: 29,872, S2: 43,115, S3: 28,120)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 22. kole (Vettel)
- Počet předjetí1) 10
- Počet předjetí s DRS1) 18
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 26 kol (Vandoorne)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 31 kol (Hartley)
- Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 27 kol (Bottas)
- Průměrná spotřeba2) 2.50 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,446 s
- Počet zastávek v boxech 19
- Počet vítězství z pole position 18x z 51 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 60 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 12 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 20,8°C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 30,9 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA