Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Belgie 2020

Před VC Belgie 2020

Sedmá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1

Pět z dosavadních šesti závodů vyhrál Mercedes. Nic nenasvědčuje tomu, že by to na rychlé trati v Belgii mělo být jinak. Převaha jeho monopostů je výrazná a spolehlivost obdivuhodná. Rozhodně je znovu favoritem závodu.

Po pěti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (132) před Maxem Verstappenem (95) a Valtterim Bottasem (89). Zatím nebodovali Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi, George Russell a Romain Grosjean. Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (221) před Red Bullem (135) a Racing Pointem (63). Bez bodového zisku je stále Williams.

Historie okruhu

Poslední opravdová přírodní trať v belgických Ardenách přes všechny pochybnosti nadále přežívá v kalendáři F1. Je připomínkou toho, jaké dřív bývalo závodění. A zatáčka Eau Rouge zůstává jejím nejvzácnějším klenotem. Asfaltový trojúhelník nedaleko lázeňského města Spa, ležící mezi obcemi Francorchamps, Malmédy a Stavelot, je lahůdkou pro všechny formulové gurmány. Okruh patří k nejrychlejším a zároveň vyžaduje největší odvahu. Jezdci se shodují, že zatáčka Eau Rouge je nejkrásnější v celém seriálu.

Ve Francorchampsu se jezdí už od roku 1924. V roce 1950, kdy bylo založeno mistrovství světa F1, se zde konal pátý závod, který vyhrál legendární Juan Manuel Fangio za volantem Alfy Romeo. Dosud byl okruh dějištěm 52 velkých cen F1 zařazených do MS. Pouze Monza, Monako a Silverstone hostily šampionát F1 častěji. Trať měřila zpočátku 14,12 km a v letech 1962 až 1965 na ní čtyřikrát po sobě zvítězil Jim Clark. Mnohým však připadala příliš nebezpečná. Před rekonstrukcí v roce 1970 dosáhl Chris Amon za volantem vozu March s motorem Ford Cosworth v nejlepším kole průměrné rychlosti 244,744 km/h.

V letech 1971 až 1982 byla v Ardenách přestávka a poté se ef jedničky vrátily na poloviční trať o délce 6,949 km. Trať byla zkrácená, ale přesto si uchovala své kouzlo. Stále je nejdelší v celém seriálu a od té doby se délka kvůli různým úpravám liší jen ve stovkách metrů. Žádný architekt by dnes nevymyslel zatáčky jako Eau Rouge nebo Les Combes. Pasáž od La Source přes zatáčky Eau Rouge a Raidillon do Les Combes je v F1 nejdelším úsekem jezdícím se na plný plyn.

Zásadní modernizace, završená v roce 2007, se dotkla hlavně zázemí. Tím se podařilo odstranit největší výtky, a tak se okruh dál zuby nehty drží v kalendáři F1.  

Kimi Räikkönen zvítězil ve VC Belgie už v roce 2004 v barvách McLarenu. Foto: McLaren


Mezi nezapomenutelné patří VC Belgie 1998. David Coulthard na výjezdu z první zatáčky narazil do bariéry a roztočený mclaren se odrazil zpět na trať. Celkem 13 vozů bylo postiženo kolizemi, takže závod musel být přerušen. Po opakovaném startu Michael Schumacher postrčil Miku Häkkinena, mclaren se roztočil a Johnny Herbert ukončil naděje vedoucího jezdce šampionátu. Schumacher si po 24 kolech vybudoval náskok 40 s před oběma jordany. Pak dostihl o dvě kola zpět jedoucího Coultharda. Takřka půl kola jel za ním. Ve Stavelotu ale náhle vjel do clony z vodních kapek a narazil do jeho zádě. Z vodní mlhy se ferrari vynořilo bez pravého předního kola…

Pro český motorsport byla velmi významná VC Belgie 2001. Po startu havaroval Luciano Burti a zranil se. Díky tomu se v týmu Prost uvolnilo místo, které na zbývající tři závody zaujal Tomáš Enge.

Klíčová místa

Trať v Ardenách je považovaná za nejkomplexnější v celém seriálu díky ojedinělé kombinaci rychlých a zrádných zatáček, výškových změn a nekonečných rovinek. I když má celkem 19 zatáček, obsahuje pouze čtyři brzdné zóny s extrémními hodnotami. Dostatečné chlazení brzdových systémů je však zajištěno vedle rovinek také rychlými zatáčkami, jakými jsou Eau Rouge a Blanchimont. V nich se jezdci brzd vůbec nedotknou.

Podle techniků firmy Brembo je trať Spa-Francorchamps na brzdy jednou z nejnáročnějších v seriálu F1. Neznámou proměnnou je počasí.

I když je trať dlouhá, brzdy se používají sotva sedmkrát za kolo, stejně jako na krátkém (o 2,7 km kratším) Red Bull Ringu. Jeden z úseků navíc trvá méně než sekundu. To také vysvětluje, proč se brzdy používají jen něco přes 13,3 vteřiny za kolo (13 % závodu). Například na Hungaroringu je to 23 %.

Průměrné zpomalení na kolo je 4,2 G, stejně jako v Le Castellet. Energie vyprodukovaná brzděním je nižší než na jiných okruzích.

Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku vynaloží každý jezdec na brzdový pedál tlak 35,5 tuny. I když je nižší než v ostatních závodech, stále jde o značnou sílu, která se rovná 430 kg za každou minutu závodění.

Ze sedmi brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, dva coby středně obtížné a zbývající dva jsou lehké. Nejnáročnější je 18. zatáčka, kde auta zpomalují z 333 na 92 km/h na 134 metrech za pouhých 2,78 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 207 kg a dosáhnou zpomalení 5,9 G.

Zajímavá čísla

Na přírodním okruhu v Ardenách se pojede celkově 65. Velká cena Belgie. Zatím se jelo 52krát ve Spa-Francorchampsu, desetkrát v Zolderu a dvakrát v Nivelles.

V roce 1991 tady začínala výjimečná kariéra nejúspěšnějšího závodníka všech dob Michaela Schumachera. A následně zde také šestkrát vyhrál, což se nikomu jinému nepodařilo. Pětkrát ve Francorchampsu zvítězil Ayrton Senna, čtyřikrát Jim Clark a Kimi Räikkönen.

Lewis Hamilton je nejúspěšnější v kvalifikacích. Souboj s časem zde vyhrál už pětkrát. Nejlepší čas však patří Charlesi Leclerkovi, který loni dosáhl výkonu 1:42,519 minuty.

Čtvrtina jezdců ze současného startovního pole už dokázala ve Spa-Francorchampsu vyhrát. Kimi Räikkönen triumfoval v letech 2004, 2005 (McLaren), 2007 a 2009 (Ferrari), Lewis Hamilton v letech 2010 (McLaren), 2015 a 2017 (Mercedes), Sebastian Vettel v letech 2011, 2013 (Red Bull) a 2018 (Ferrari), Daniel Ricciardo v roce 2014 (Red Bull) a Charles Leclerc v roce 2019 (Ferrari).

Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 124 metrů.

Vzpomínka na rok 2019

Po letní přestávce přijížděl do Arden na vedoucí pozici průběžné klasifikace Hamilton. Na druhého Bottase měl k dobru 62 a na třetího Verstappena 69 bodů. Poháru konstruktérů kraloval Mercedes s náskokem 150 bodů na Ferrari a 194 na Red Bull Racing.

V mezidobí od předchozí VC Maďarska došlo k výměně jezdců mezi Red Bull Racingem a Scuderií Toro Rosso. Do „áčka“ zamířil Albon, zatímco Gasly se musel spokojit kokpitem v satelitní stáji.

V kvalifikaci potvrdil výbornou formu Leclerc a vyjel si svoje třetí pole position ve F1. Za něj se na roštu postavili Hamilton a Vettel. Velmi početná byla skupina těch, kteří pykali za nadlimitní výměny komponentů. Patřili do ní Sainz, Albon, Kvjat, Hülkenberg, Stroll a Ricciardo.

Závod začínal v ponuré atmosféře, protože den předtím se v klání F2 zabil Anthoine Hubert. 

Leclerc odstartoval velmi dobře, zato Vettela Hamilton vytlačil mimo trať. Němec se zařadil na třetí místo a na první rovince se probojoval zpět za záda týmového kolegy.

V úvodní zatáčce do sebe narazili Räikkönen a Verstappen. Räikkönen byl vystřelený do vzduchu, Verstappen si poškodil levé přední kolo, ale pokračoval dál a v Eau Rouge kvůli tomu zabořil vůz do svodidel.

Na trať vyjel safety car. Za ním kroužili Leclerc, Vettel, Hamilton, Bottas, Norris, Grosjean, Magnussen, Pérez, Gasly, Stroll, Kvjat, Giovinazzi, Albon, Hülkenberg, Russell a Kubica. Sainz s nepojízdným autem zastavil a zpomalovací vůz si prodloužil misi.

Ve 4. kole se znovu závodilo. Vettel po restartu udělal drobnou chybu, ale pozici uhájil. Leclerc se vzdálil pronásledovatelům na dvě vteřiny. Hamilton hlásil inženýrům, že Vettel má problémy, a přiblížil se mu na méně než vteřinu.

Ve 13. kole si pro nové pneumatiky se střední směsí dojel jako první Gasly. O kolo později vyměnil kola Stroll a do boxů zamířil rovněž Vettel. 

Vrátil se pátý s odstupem 18 vteřin na druhého Hamiltona. Brit zůstal na trati a dosáhl svého nejlepšího času. Jenže Vettel byl ještě rychlejší.

Ve 21. kole si nechal nasadit střední obutí Leclerc a propadl se až za Vettela na čtvrtou příčku. O kolo později zastavil Hamilton. Mechanikům se výměna levého zadního kola nijak zvlášť nepovedla a obhájce titulu po návratu zaostával za druhým Leclerkem o sedm vteřin.

Ferrari loňský triumf nejspíš nezopakuje... Foto: Ferrari


Po 25 kolech figurovalo na monitorech pořadí Vettel, Leclerc (+1,1), Hamilton (+7,1), Bottas (+13,4), Norris (+32,8), Giovinazzi (+43,7), Ricciardo (+46,8), Pérez (+47,5), Grosjean (+49,2), Gasly (+50,5), Hülkenberg, Stroll, Kvjat, Albon, Räikkönen, Russell, Kubica a Magnussen.

Nejrychlejší kola po zastávce absolvovali nejprve Hamilton a po něm Bottas. Ferrari dalo ve 26. kole pokyn Vettelovi, aby před sebe pustil Leclerka. Jenže mercedesy se zezadu rychle přibližovaly. Nejrychlejším borcem na trati se jevil Bottas, ale na Hamiltona ztrácel téměř šest vteřin.

Hamilton sice dojel Vettela, ale zároveň se tím nechal zpomalit. Vpředu ujížděl Leclerc a zezadu se přibližoval Bottas. Celá čtveřice už kroužila po dráze v deseti vteřinách.

Ve 32. kole Hamilton ostře zaútočil. Na druhý pokus se s pomocí DRS prodral před Vettela. Od Leclerka jej v té chvíli dělilo 6,5 vteřiny.

Vettel byl donucen zajet si ve 33. kole pro další sadu pneumatik. Dostal měkkou směs a vrátil se čtvrtý s mankem 18,4 vteřiny na Bottase. Ve 36. kole dal nejrychlejší kolo, ale ztrátu likvidoval jen pozvolna.

Hamilton se nadechl k poslední ofenzívě. Ve 40. kole už stáhl Leclerka pod tři sekundy a byl podstatně rychlejší. Na konci 42. kola činil rozdíl 2,339 vteřiny, o okruh později jen 1,437 s! Leclerc si však prémiové vítězství ve velké ceně nenechal vzít.
Na pódium ho doprovodili Hamilton a Bottas, body brali rovněž Vettel, Albon, Pérez, Kvjat, Hülkenberg, Gasly a Stroll.

BelgieVC Belgie

Okruh: Circuit de Spa-Francorchamps

Místo: Francorchamps

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
  • POČET KOL44
  • DÉLKA OKRUHU7004 m
  • DÉLKA ZÁVODU308,052 km
  • REKORD OKRUHU1:46.286 (2018)
  • DRŽITEL REKORDUValtteri Bottas
 
  • Počet zatáček19
  • Nadmořská výška365,6 – 467,8 m
  • Opotřebení pneumatikmalé
  • Opotřebení brzdvysoké
  • Spotřeba palivavysoká
 

28. srpna - 30. srpna 2020

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 
 

Vítězové VC Belgie ve Spa-Francorchamps

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2019 Charles Leclerc Ferrari Ferrari Charles Leclerc Ferrari Ferrari
2018 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes
2017 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Daniel Ricciardo Red Bull Renault Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2012 Jenson Button McLaren Mercedes Jenson Button McLaren Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Mark Webber Red Bull Renault
2009 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Giancarlo Fisichella Force India Mercedes
2008 Felipe Massa Ferrari Ferrari  Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari
2005 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes
2004 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes Jarno Trulli Renault Renault
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2000 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1999 David Coulthard McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Damon Hill Jordan Mugen Honda Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Jacques Villeneuve Williams Renault
1996 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Jacques Villeneuve Williams Renault
1995 Michael Schumacher Benetton Renault Gerhard Berger Ferrari Ferrari
1994 Damon Hill Williams Renault Rubens Barrichello Jordan Hart
1993 Damon Hill Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Michael Schumacher Benetton Ford Cosworth Nigel Mansell Williams Renault
1991 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1989 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1988 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1987 Alain Prost McLaren TAG Porsche Nigel Mansell Williams Honda
1986 Nigel Mansell Williams Honda Nélson Piquet sen. Williams Honda
1985 Ayrton Senna Lotus Renault  Alain Prost McLaren TAG Porsche
1983 Alain Prost Renault Renault Alain Prost Renault Renault
1970 Pedro Rodriguez BRM BRM Jackie Stewart Tyrrell Ford Cosworth
1968 Bruce McLaren McLaren Ford Cosworth Chris Amon Ferrari Ferrari
1967 Dan Gurney Eagle Weslake Jim Clark Lotus Ford Cosworth
1966 John Surtees Ferrari Ferrari John Surtees Ferrari Ferrari
1965 Jim Clark Lotus Climax Graham Hill BRM BRM
1964 Jim Clark Lotus Climax Dan Gurney Brabham Climax
1963 Jim Clark Lotus Climax  Graham Hill BRM BRM
1962 Jim Clark Lotus Climax Graham Hill BRM BRM
1961 Phil Hill Ferrari Ferrari Phil Hill Ferrari Ferrari
1960 Jack Brabham Cooper Climax Jack Brabham Cooper Climax
1958 Tony Brooks Vanwall Vanwall Mike Hawthorn Ferrari Ferrari
1956 Peter Collins Ferrari Ferrari  Juan Manuel Fangio Ferrari Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes Eugenio Castellotti Lancia Lancia
1954 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Maserati Maserati
1953 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Juan Manuel Fangio Maserati Maserati
1952 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1951 Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
1950 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo
 

 

Vybrané údaje z roku 2019

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 150,4 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 386,3 m
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,4 s
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 68 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 78 %
  • Počet řazení za kolo1/2) 38/68
  • DRS zóny1)Z4-5/Z19-1
  • Největší přetížení4) 5,9 G v 18. zatáčce
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 207 kg v 18. zatáčce
  • Největší brzdná síla4) 2889 kW v 18. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 343,6 km/h (Vettel)
  • Max. rychlost v závodě5) 356,2 km/h (Kvjat)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:42,519 (Leclerc)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:46,409 (Vettel)
  • Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 21. kole (Leclerc)
  • Počet předjetí1) 15
  • Počet předjetí s DRS1) 35
  • Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 0
  • Nejdelší úsek na středních pneu3) 42 kol (Ricciardo)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 25 kol (Magnussen)
  • Počet zastávek v boxech 24
  • Počet vítězství z pole position 19x z 52 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 80 %
  • Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 8 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 21 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 30 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli