Před VC Belgie 2020
Sedmá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
Pět z dosavadních šesti závodů vyhrál Mercedes. Nic nenasvědčuje tomu, že by to na rychlé trati v Belgii mělo být jinak. Převaha jeho monopostů je výrazná a spolehlivost obdivuhodná. Rozhodně je znovu favoritem závodu.
Po pěti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (132) před Maxem Verstappenem (95) a Valtterim Bottasem (89). Zatím nebodovali Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi, George Russell a Romain Grosjean. Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (221) před Red Bullem (135) a Racing Pointem (63). Bez bodového zisku je stále Williams.
Historie okruhu
Poslední opravdová přírodní trať v belgických Ardenách přes všechny pochybnosti nadále přežívá v kalendáři F1. Je připomínkou toho, jaké dřív bývalo závodění. A zatáčka Eau Rouge zůstává jejím nejvzácnějším klenotem. Asfaltový trojúhelník nedaleko lázeňského města Spa, ležící mezi obcemi Francorchamps, Malmédy a Stavelot, je lahůdkou pro všechny formulové gurmány. Okruh patří k nejrychlejším a zároveň vyžaduje největší odvahu. Jezdci se shodují, že zatáčka Eau Rouge je nejkrásnější v celém seriálu.
Ve Francorchampsu se jezdí už od roku 1924. V roce 1950, kdy bylo založeno mistrovství světa F1, se zde konal pátý závod, který vyhrál legendární Juan Manuel Fangio za volantem Alfy Romeo. Dosud byl okruh dějištěm 52 velkých cen F1 zařazených do MS. Pouze Monza, Monako a Silverstone hostily šampionát F1 častěji. Trať měřila zpočátku 14,12 km a v letech 1962 až 1965 na ní čtyřikrát po sobě zvítězil Jim Clark. Mnohým však připadala příliš nebezpečná. Před rekonstrukcí v roce 1970 dosáhl Chris Amon za volantem vozu March s motorem Ford Cosworth v nejlepším kole průměrné rychlosti 244,744 km/h.
V letech 1971 až 1982 byla v Ardenách přestávka a poté se ef jedničky vrátily na poloviční trať o délce 6,949 km. Trať byla zkrácená, ale přesto si uchovala své kouzlo. Stále je nejdelší v celém seriálu a od té doby se délka kvůli různým úpravám liší jen ve stovkách metrů. Žádný architekt by dnes nevymyslel zatáčky jako Eau Rouge nebo Les Combes. Pasáž od La Source přes zatáčky Eau Rouge a Raidillon do Les Combes je v F1 nejdelším úsekem jezdícím se na plný plyn.
Zásadní modernizace, završená v roce 2007, se dotkla hlavně zázemí. Tím se podařilo odstranit největší výtky, a tak se okruh dál zuby nehty drží v kalendáři F1.
Kimi Räikkönen zvítězil ve VC Belgie už v roce 2004 v barvách McLarenu. Foto: McLaren
Mezi nezapomenutelné patří VC Belgie 1998. David Coulthard na výjezdu z první zatáčky narazil do bariéry a roztočený mclaren se odrazil zpět na trať. Celkem 13 vozů bylo postiženo kolizemi, takže závod musel být přerušen. Po opakovaném startu Michael Schumacher postrčil Miku Häkkinena, mclaren se roztočil a Johnny Herbert ukončil naděje vedoucího jezdce šampionátu. Schumacher si po 24 kolech vybudoval náskok 40 s před oběma jordany. Pak dostihl o dvě kola zpět jedoucího Coultharda. Takřka půl kola jel za ním. Ve Stavelotu ale náhle vjel do clony z vodních kapek a narazil do jeho zádě. Z vodní mlhy se ferrari vynořilo bez pravého předního kola…
Pro český motorsport byla velmi významná VC Belgie 2001. Po startu havaroval Luciano Burti a zranil se. Díky tomu se v týmu Prost uvolnilo místo, které na zbývající tři závody zaujal Tomáš Enge.
Klíčová místa
Trať v Ardenách je považovaná za nejkomplexnější v celém seriálu díky ojedinělé kombinaci rychlých a zrádných zatáček, výškových změn a nekonečných rovinek. I když má celkem 19 zatáček, obsahuje pouze čtyři brzdné zóny s extrémními hodnotami. Dostatečné chlazení brzdových systémů je však zajištěno vedle rovinek také rychlými zatáčkami, jakými jsou Eau Rouge a Blanchimont. V nich se jezdci brzd vůbec nedotknou.
Podle techniků firmy Brembo je trať Spa-Francorchamps na brzdy jednou z nejnáročnějších v seriálu F1. Neznámou proměnnou je počasí.
I když je trať dlouhá, brzdy se používají sotva sedmkrát za kolo, stejně jako na krátkém (o 2,7 km kratším) Red Bull Ringu. Jeden z úseků navíc trvá méně než sekundu. To také vysvětluje, proč se brzdy používají jen něco přes 13,3 vteřiny za kolo (13 % závodu). Například na Hungaroringu je to 23 %.
Průměrné zpomalení na kolo je 4,2 G, stejně jako v Le Castellet. Energie vyprodukovaná brzděním je nižší než na jiných okruzích.
Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku vynaloží každý jezdec na brzdový pedál tlak 35,5 tuny. I když je nižší než v ostatních závodech, stále jde o značnou sílu, která se rovná 430 kg za každou minutu závodění.
Ze sedmi brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, dva coby středně obtížné a zbývající dva jsou lehké. Nejnáročnější je 18. zatáčka, kde auta zpomalují z 333 na 92 km/h na 134 metrech za pouhých 2,78 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 207 kg a dosáhnou zpomalení 5,9 G.
Zajímavá čísla
Na přírodním okruhu v Ardenách se pojede celkově 65. Velká cena Belgie. Zatím se jelo 52krát ve Spa-Francorchampsu, desetkrát v Zolderu a dvakrát v Nivelles.
V roce 1991 tady začínala výjimečná kariéra nejúspěšnějšího závodníka všech dob Michaela Schumachera. A následně zde také šestkrát vyhrál, což se nikomu jinému nepodařilo. Pětkrát ve Francorchampsu zvítězil Ayrton Senna, čtyřikrát Jim Clark a Kimi Räikkönen.
Lewis Hamilton je nejúspěšnější v kvalifikacích. Souboj s časem zde vyhrál už pětkrát. Nejlepší čas však patří Charlesi Leclerkovi, který loni dosáhl výkonu 1:42,519 minuty.
Čtvrtina jezdců ze současného startovního pole už dokázala ve Spa-Francorchampsu vyhrát. Kimi Räikkönen triumfoval v letech 2004, 2005 (McLaren), 2007 a 2009 (Ferrari), Lewis Hamilton v letech 2010 (McLaren), 2015 a 2017 (Mercedes), Sebastian Vettel v letech 2011, 2013 (Red Bull) a 2018 (Ferrari), Daniel Ricciardo v roce 2014 (Red Bull) a Charles Leclerc v roce 2019 (Ferrari).
Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 124 metrů.
Vzpomínka na rok 2019
Po letní přestávce přijížděl do Arden na vedoucí pozici průběžné klasifikace Hamilton. Na druhého Bottase měl k dobru 62 a na třetího Verstappena 69 bodů. Poháru konstruktérů kraloval Mercedes s náskokem 150 bodů na Ferrari a 194 na Red Bull Racing.
V mezidobí od předchozí VC Maďarska došlo k výměně jezdců mezi Red Bull Racingem a Scuderií Toro Rosso. Do „áčka“ zamířil Albon, zatímco Gasly se musel spokojit kokpitem v satelitní stáji.
V kvalifikaci potvrdil výbornou formu Leclerc a vyjel si svoje třetí pole position ve F1. Za něj se na roštu postavili Hamilton a Vettel. Velmi početná byla skupina těch, kteří pykali za nadlimitní výměny komponentů. Patřili do ní Sainz, Albon, Kvjat, Hülkenberg, Stroll a Ricciardo.
Závod začínal v ponuré atmosféře, protože den předtím se v klání F2 zabil Anthoine Hubert.
Leclerc odstartoval velmi dobře, zato Vettela Hamilton vytlačil mimo trať. Němec se zařadil na třetí místo a na první rovince se probojoval zpět za záda týmového kolegy.
V úvodní zatáčce do sebe narazili Räikkönen a Verstappen. Räikkönen byl vystřelený do vzduchu, Verstappen si poškodil levé přední kolo, ale pokračoval dál a v Eau Rouge kvůli tomu zabořil vůz do svodidel.
Na trať vyjel safety car. Za ním kroužili Leclerc, Vettel, Hamilton, Bottas, Norris, Grosjean, Magnussen, Pérez, Gasly, Stroll, Kvjat, Giovinazzi, Albon, Hülkenberg, Russell a Kubica. Sainz s nepojízdným autem zastavil a zpomalovací vůz si prodloužil misi.
Ve 4. kole se znovu závodilo. Vettel po restartu udělal drobnou chybu, ale pozici uhájil. Leclerc se vzdálil pronásledovatelům na dvě vteřiny. Hamilton hlásil inženýrům, že Vettel má problémy, a přiblížil se mu na méně než vteřinu.
Ve 13. kole si pro nové pneumatiky se střední směsí dojel jako první Gasly. O kolo později vyměnil kola Stroll a do boxů zamířil rovněž Vettel.
Vrátil se pátý s odstupem 18 vteřin na druhého Hamiltona. Brit zůstal na trati a dosáhl svého nejlepšího času. Jenže Vettel byl ještě rychlejší.
Ve 21. kole si nechal nasadit střední obutí Leclerc a propadl se až za Vettela na čtvrtou příčku. O kolo později zastavil Hamilton. Mechanikům se výměna levého zadního kola nijak zvlášť nepovedla a obhájce titulu po návratu zaostával za druhým Leclerkem o sedm vteřin.
Ferrari loňský triumf nejspíš nezopakuje... Foto: Ferrari
Po 25 kolech figurovalo na monitorech pořadí Vettel, Leclerc (+1,1), Hamilton (+7,1), Bottas (+13,4), Norris (+32,8), Giovinazzi (+43,7), Ricciardo (+46,8), Pérez (+47,5), Grosjean (+49,2), Gasly (+50,5), Hülkenberg, Stroll, Kvjat, Albon, Räikkönen, Russell, Kubica a Magnussen.
Nejrychlejší kola po zastávce absolvovali nejprve Hamilton a po něm Bottas. Ferrari dalo ve 26. kole pokyn Vettelovi, aby před sebe pustil Leclerka. Jenže mercedesy se zezadu rychle přibližovaly. Nejrychlejším borcem na trati se jevil Bottas, ale na Hamiltona ztrácel téměř šest vteřin.
Hamilton sice dojel Vettela, ale zároveň se tím nechal zpomalit. Vpředu ujížděl Leclerc a zezadu se přibližoval Bottas. Celá čtveřice už kroužila po dráze v deseti vteřinách.
Ve 32. kole Hamilton ostře zaútočil. Na druhý pokus se s pomocí DRS prodral před Vettela. Od Leclerka jej v té chvíli dělilo 6,5 vteřiny.
Vettel byl donucen zajet si ve 33. kole pro další sadu pneumatik. Dostal měkkou směs a vrátil se čtvrtý s mankem 18,4 vteřiny na Bottase. Ve 36. kole dal nejrychlejší kolo, ale ztrátu likvidoval jen pozvolna.
Hamilton se nadechl k poslední ofenzívě. Ve 40. kole už stáhl Leclerka pod tři sekundy a byl podstatně rychlejší. Na konci 42. kola činil rozdíl 2,339 vteřiny, o okruh později jen 1,437 s! Leclerc si však prémiové vítězství ve velké ceně nenechal vzít.
Na pódium ho doprovodili Hamilton a Bottas, body brali rovněž Vettel, Albon, Pérez, Kvjat, Hülkenberg, Gasly a Stroll.
VC Belgie
Okruh: Circuit de Spa-Francorchamps
Místo: Francorchamps
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL44
- DÉLKA OKRUHU7004 m
- DÉLKA ZÁVODU308,052 km
- REKORD OKRUHU1:46.286 (2018)
- DRŽITEL REKORDUValtteri Bottas
- Počet zatáček19
- Nadmořská výška365,6 – 467,8 m
- Opotřebení pneumatikmalé
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivavysoká
28. srpna - 30. srpna 2020
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Belgie ve Spa-Francorchamps
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2019 | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari |
2018 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Jenson Button | McLaren | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2009 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Giancarlo Fisichella | Force India | Mercedes |
2008 | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes |
2004 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Jarno Trulli | Renault | Renault |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Damon Hill | Jordan | Mugen Honda | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Rubens Barrichello | Jordan | Hart |
1993 | Damon Hill | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Michael Schumacher | Benetton | Ford Cosworth | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda |
1985 | Ayrton Senna | Lotus | Renault | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche |
1983 | Alain Prost | Renault | Renault | Alain Prost | Renault | Renault |
1970 | Pedro Rodriguez | BRM | BRM | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford Cosworth |
1968 | Bruce McLaren | McLaren | Ford Cosworth | Chris Amon | Ferrari | Ferrari |
1967 | Dan Gurney | Eagle | Weslake | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth |
1966 | John Surtees | Ferrari | Ferrari | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1965 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1964 | Jim Clark | Lotus | Climax | Dan Gurney | Brabham | Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1962 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1961 | Phil Hill | Ferrari | Ferrari | Phil Hill | Ferrari | Ferrari |
1960 | Jack Brabham | Cooper | Climax | Jack Brabham | Cooper | Climax |
1958 | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall | Mike Hawthorn | Ferrari | Ferrari |
1956 | Peter Collins | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Ferrari | Ferrari |
1955 | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes | Eugenio Castellotti | Lancia | Lancia |
1954 | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1951 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
1950 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Vybrané údaje z roku 2019
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 150,4 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 386,3 m
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,4 s
- Jízda na plný plyn (čas)1) 68 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 78 %
- Počet řazení za kolo1/2) 38/68
- DRS zóny1)Z4-5/Z19-1
- Největší přetížení4) 5,9 G v 18. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 207 kg v 18. zatáčce
- Největší brzdná síla4) 2889 kW v 18. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 343,6 km/h (Vettel)
- Max. rychlost v závodě5) 356,2 km/h (Kvjat)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:42,519 (Leclerc)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:46,409 (Vettel)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 21. kole (Leclerc)
- Počet předjetí1) 15
- Počet předjetí s DRS1) 35
- Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 0
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 42 kol (Ricciardo)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 25 kol (Magnussen)
- Počet zastávek v boxech 24
- Počet vítězství z pole position 19x z 52 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 80 %
- Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 8 %
- Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 21 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 30 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli