Před VC Belgie 2018
Třináctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Po měsíční přestávce bude šampionát pokračovat jednou z nejkrásnějších velkých cen. Pokud si s jezdci zašprýmuje počasí – a předpověď tomu nasvědčuje – máme se opravdu na co těšit! Za deště Belgie nabízí výjimečnou podívanou.
Historie okruhu
Poslední opravdová přírodní trať, nacházející se v belgických Ardenách, přes všechny pochybnosti nadále přežívá v kalendáři F1. Je připomínkou toho, jaké dřív bývalo závodění. A zatáčka Eau Rouge zůstává jejím nejvzácnějším klenotem. Asfaltový trojúhelník nedaleko lázeňského města Spa, ležící mezi Francorchampsem, Malmédami a Stavelotem je lahůdkou pro všechny formulové gurmány. Okruh patří k nejrychlejším a zároveň vyžaduje největší odvahu. Jezdci se shodují, že zatáčka Eau Rouge je nejkrásnější v celém seriálu.
Ve Francorchampsu se jezdí už o roku 1924. V roce 1950, kdy bylo založeno mistrovství světa F1, se zde konal pátý závod, který vyhrál legendární Juan Manuel Fangio za volantem Alfy Romeo. Dosud byl dějištěm 50 velkých cen F1 zařazených do MS. Pouze Monza, Monako a Silverstone hostily šampionát F1 častěji. Trať měřila zpočátku 14,12 km a v letech 1962 až 1965 na ní čtyřikrát po sobě zvítězil Jim Clark. Mnohým však připadala příliš nebezpečná. Před rekonstrukcí v roce 1970 dosáhl Chris Amon za volantem vozu March s motorem Ford Cosworth v nejlepším kole průměrné rychlosti 244,744 km/h.
Zatáčka Eau Rouge je považovaná za nejkrásnější v celém seriálu formule 1
V letech 1971 až 1982 byla v Ardenách přestávka a poté se ef jedničky vrátily na poloviční trať o délce 6,949 km. Trať byla zkrácená, ale přesto si uchovala své kouzlo. Stále je nejdelší v celém seriálu a od té doby se délka kvůli různým úpravám liší jen ve stovkách metrů. Žádný architekt by dnes nevymyslel zatáčky jako Eau Rouge nebo Les Combes. Pasáž od La Source do Les Combes je v F1 nejdelším úsekem jezdícím se na plný plyn.
V roce 1991 tady začínala výjimečná kariéra nejúspěšnějšího závodníka všech dob Michaela Schumachera. A následně zde také šestkrát vyhrál, což se nikomu jinému nepodařilo. Pětkrát ve Francorchampsu zvítězil Ayrton Senna, čtyřikrát Jim Clark a Kimi Räikkönen.
Zásadní modernizace, završená v roce 2007, se dotkla hlavně zázemí. Tím se podařilo odstranit největší výtky, a tak se okruh dál zuby nehty drží v kalendáři F1.
Mezi nezapomenutelné patří VC Belgie 1989. David Coulthard na výjezdu z první zatáčky narazil do bariéry a roztočený mclaren se odrazil zpět na trať. Celkem 13 vozů bylo postiženo kolizemi, takže závod musel být přerušen. Po opakovaném startu Michael Schumacher postrčil Miku Häkkinena, mclaren se roztočil a Johnny Herbert ukončil naděje vedoucího jezdce šampionátu. Schumacher si po 24 kolech vybudoval náskok 40 sekund před oběma jordany. Pak dostihl o dvě kola zpět jedoucího Coultharda. Takřka půl kola jel za ním. Ve Stavelotu ale náhle vjel do clony z vodních kapek a narazil do jeho zádě. Z vodní mlhy se ferrari vynořilo bez pravého předního kola…
Pro český motorsport byla velmi významná VC Belgie 2001. Po startu havaroval Luciano Burti a zranil se. Díky tomu se v týmu Prost uvolnilo místo, které na zbývající tři závody zaujal Tomáš Enge.
Hra s čísly
Patnáct z padesáti Velkých cen Belgie ve Spa-Francorchampsu bylo provázelo deštěm. Vše nasvědčuje tomu, že dosavadní třicetiprocentní šance na déšť je reálná i tentokrát.
Motory Renault pomohly k belgickému vítězství pěti mistrům světa. Byli jimi Alain Prost (1983), Ayrton Senna (1985), Damon Hill (1993 a 1994), Michael Schumacher (1995) a Sebastian Vettel (2011 a 2013).
Lewis Hamilton pojede 111. závod v barvách týmu Mercedes. Překoná tím své dosavadní maximum, protože za McLaren jel 110 velkých cen. Je jediným jezdcem, který absolvoval přes sto závodů za dva různé týmy a přes dvě stě pro jednoho dodavatele motorů.
Sebastian Vettel se v historických tabulkách vyrovnal Alainu Prostovi v počtu vítězství (51) i stupňů vítězů (106). Jestliže dokončí VC Belgie do osmého místa, překoná hranici 1000 získaných bodů pro Ferrari.
Kimi Räikkönen může získat jubilejní 100. stupeň vítězů v kariéře ve F1. Úspěšnější jsou jen Michael Schumacher (155), Lewis Hamilton (126) a Sebastian Vettel (106).
Nico Hülkenberg má trať v belgických Ardenách velmi rád, protože tady dosáhl svých největších úspěchů. Spa leží pouhých 150 kilometrů od jeho rodiště v Emmerichu am Rhein. Čtvrtý tady dojel v letech 2012 a 2016, stejného výsledku dosáhl ještě ve VC Koreje 2013. Ani po 147 startech však zatím nevystoupil na stupeň vítězů.
Romain Grosjean dojel ve VC Belgie 2015 s lotusem třetí, což je stále jeho jediné pódiové umístění v éře hybridních turbomotorů.
Fernando Alonso ve Spa-Francorchampsu nikdy nevyhrál. Naopak šestkrát závod nedokončil. Horší bilanci má už jen v Montréalu (8x). Přitom právě tady odstartovala jeho kariéra ve F3000.
Loňskou VC Belgie navštívilo během víkendu 265 000 diváků! Letošní prognóza předpokládá, že během soboty a neděle kolem tratě pěkně zmoknou.
V posledních třech letech závod vyhrál vždy jezdec z pole position, což je na tomto typu tratě velmi překvapivé zjištění.
Vzpomínka na rok 2017
Po letní přestávce přijížděl do Arden Vettel s náskokem 14 bodů na Hamiltona a 33 na Bottase. Mercedes poprvé nasadil vylepšenou verzi motoru M08 EQ Power+. Hamilton se chystal na dvoustou velkou cenu.
Oslavu jubilea zahájil ziskem svého 68. pole position. Po boku mu v první řadě stál Vettel, jemuž v závěru kvalifikace výrazně pomohl Räikkönen. Penalizace tentokrát jen pršely. Rekordmanem v tomto směru se stal Vandoorne, který se kvůli četným výměnám komponent měl teoreticky na roštu posunout o 65 míst vzad! Postihu se nevyhnuli ani Ericsson, Wehrlein, Massa, Kvjat a Palmer.
Po startu se pořadí na špici nezměnilo. O vzruch se tak staral jednak kupředu postupující Hülkenberg, jednak týmoví kolegové Pérez a Ocon, kteří se pošťuchovali v La Source.
Po úvodním kole vedl Hamilton před Vettelem, Bottasem, Räikkönenem, Verstappenem, Ricciardem a Hülkenbergem. Wehrlein již ve druhém kole zajel do boxů a vzdal kvůli zlomenému závěsu zadního kola.
V 8. kole výrazně zvolnil a posléze zastavil Verstappen. Sportovní komisaři se spokojili s pouze lokálním vyvěšením žlutých praporků. Räikkönen si z nich ovšem nic nedělal a kolem odstaveného monopostu vesele uháněl nezměněnou rychlostí. Vyfasoval za to desetisekundový trest.
V okně mezi 12. a 14. kolem přezuli všichni čelní jezdci s výjimkou Räikkönena, a to vesměs na měkkou směs. Fin vydržel na trati až do 17. kola a během zastávky si zároveň odpykal „štráf“. Klesl na sedmou pozici, brzy se však přes Ocona a Hülkenberga vrátil zpět. Pérez inkasoval pět sekund za získání neoprávněné výhody zkrácením dráhy během souboje s Grosjeanem. Už předtím technickými potížemi pronásledovaný Alonso definitivně zajel do garáže.
Na stupni vítězů zleva Vettel, vítěz Hamilton a Ricciardo
Na dvanácté příčce se po výměně pneumatik nacházející Ocon spatřil těsně před sebou parťáka Péreze. Nepoučen zážitkem ze začátku závodu se ho pokusil zaskočit v nájezdu do Eau Rouge. Dopadlo to nedobře, protože Mexičanovi prořízl zadní pravou gumu, sám si pak pochroumal přední křídlo. Kvůli nepořádku na trati musel do akce safety car.
Neutralizace všichni využili ke druhé zastávce. Hamilton a Bottas zůstali na měkkých pneumatikách, Ricciardo zvolil superměkké a ostatní ultraměkké. První stále kroužil Hamilton, sledován Vettelem, Bottasem, Ricciardem, Räikkönenem, Hülkenbergem a Grosjeanem.
Restart ve 34. kole využil Vettel k neúspěšnému útoku na Hamiltona. Malér postihl Bottase, jemuž se nepovedlo dostatečně zahřát gumy a musel bezmocně sledovat, jak se kolem něj přehnali Ricciardo a Räikkönen.
Do konce se už nic nepřihodilo, nepočítáme-li fakt, že osudem krutě stíhanému Pérezovi nebylo dopřáno ani projet pod šachovnicí. Vettel sice zaznamenal nejrychlejší kolo, dostat se do závěsu za Hamiltona se mu ale nepodařilo. Britský závodník zaknihoval 58. prvenství ve VC, v sezoně již páté. Body dále brali Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Bottas, Hülkenberg, Grosjean, Massa, Ocon a Sainz.
VC Belgie
Okruh: Circuit de Spa-Francorchamps
Místo: Francorchamps
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL44
- DÉLKA OKRUHU7004 m
- DÉLKA ZÁVODU308,052 km
- REKORD OKRUHU1:45,108 (2004)
- DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
- Počet zatáček19
- Nadmořská výška365,6 – 467,8 m
- Opotřebení pneumatikmalé
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivavysoká
24. - 26. srpna 2018
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Charakteristika okruhu
V belgických Ardenách se závodí od počátku století a VC Belgie se zde jezdí od roku 1924. Okruh Spa-Francorchamps od té doby doznal řady proměn, ale i nadále se jedná o jedinečnou horskou trať. Jezdci se mohou těšit na nejslavnější zatáčku - pekelně rychlé esíčko Eau Rouge v přechodu z klesání do stoupání. Zrádné zde bývá proměnlivé počasí.
Vítězové VC Belgie na okruhu Spa-Francorchamps
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Jenson Button | McLaren | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2009 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Giancarlo Fisichella | Force India | Mercedes |
2008 | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes |
2004 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Jarno Trulli | Renault | Renault |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Damon Hill | Jordan | Mugen Honda | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Rubens Barrichello | Jordan | Hart |
1993 | Damon Hill | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Michael Schumacher | Benetton | Ford Cosworth | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda |
1985 | Ayrton Senna | Lotus | Renault | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche |
1983 | Alain Prost | Renault | Renault | Alain Prost | Renault | Renault |
1970 | Pedro Rodriguez | BRM | BRM | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford Cosworth |
1968 | Bruce McLaren | McLaren | Ford Cosworth | Chris Amon | Ferrari | Ferrari |
1967 | Dan Gurney | Eagle | Weslake | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth |
1966 | John Surtees | Ferrari | Ferrari | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1965 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1964 | Jim Clark | Lotus | Climax | Dan Gurney | Brabham | Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1962 | Jim Clark | Lotus | Climax | Graham Hill | BRM | BRM |
1961 | Phil Hill | Ferrari | Ferrari | Phil Hill | Ferrari | Ferrari |
1960 | Jack Brabham | Cooper | Climax | Jack Brabham | Cooper | Climax |
1958 | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall | Mike Hawthorn | Ferrari | Ferrari |
1956 | Peter Collins | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Ferrari | Ferrari |
1955 | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes | Eugenio Castellotti | Lancia | Lancia |
1954 | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1951 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
1950 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 57 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 70 %
Počet řazení za kolo: 42
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 4,6 g v 3. zatáčce
Největší rychlost: 344 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 270,8 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 385,7 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 17,356 s
Počet zastávek v boxu: 40
Počet předjetí: 11
Počet předjetí s DRS: 21
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 40 %
Pravděpodobnost deště: 24 %
Průměrná teplota vzduchu: 18,8 °C
Průměrná teplota asfaltu: 28,2 °C
Doba věnovaná brzdění : 12 %
Průměrné přetížení: 4,0 g
Náročnost na brzdy: 5