Ferrari si pro sebe rezervovalo první řadu
VC Belgie - kvalifikace
Leclerc potvrdil, že ho první podnik po srpnových prázdninách zastihl v parádní formě. Svoje třetí pole position si vyjel ve velikém stylu. Navíc se Vettel postaral o double pro tým z Maranella.
Teplota vzduchu atakovala tropickou třicítku, asfalt byl rozpálen na 41 stupňů. Déšť, jinak pro Ardeny typický, se nacházel v nedohlednu.
Kardinální otázka byla zodpovězena ještě před začátkem kvalifikace. Mechanici Mercedesu odvedli dobrou práci a dokázali pochroumané Hamiltonovo auto dát do kupy. Naštěstí se ukázalo, že výměna podvozku není nutná. Přesto práce bylo dost, měnily se obě zavěšení předních kol, nos i podlaha.
Na Räikkönenově výkonu se zranění ani v nejmenším neprojevilo
Mezi prvními se na trať vydal Räikkönen. Alfa Romeo tak přišla o poslední možnost postavit místo něj Ericssona. Zdá se však, že zranění nohy finského veterána nijak nelimituje.
Rušno bylo od počátku u Williamsu. Sotva oznámil Russell, že se displej v jeho voze asi zbláznil, explodoval v Kubicově monopostu motor. Kvůli této události musely být vyvěšeny červené praporky. Bylo to už druhé selhání inovované pohonné jednotky od Mercedesu. Včera odešla Pérezovi.
Po devíti minutách se pokračovalo. Z garáže vyjel i Hamilton, na jehož stříbrném šípu se do poslední chvíle šroubovalo. Oznámil lehké vibrace na předních kolech, okamžitě ale do toho šel naplno.
Horší bylo, že Verstappena znovu trápil motor. Dosáhl podprůměrného výkonu 1:51,82 a zamířil do boxů. Jeho perspektiva nebyla radostná, neboť spolu se Sainzem, Kvjatem a Russellem mu hrozilo vyřazení. Kubica byl již odepsán.
Nejlepší čas v této fázi patřil Leclerkovi (1:43,58) před Vettelem (+0,52), Bottasem (+1,55) a Hamiltonem (+1,67). Pátý se držel Albon navzdory tomu, že se na kvalifikaci nijak zvlášť nepřipravoval.
Mercedes dnes jasně prohrál, zítra ale jeho šance rapidně stoupnou
Oranžová záplava na tribunách si oddechla. Jejich miláček se vrátil (později bylo oznámeno, že problém nastal v hybridním systému) a dokonce se usadil na třetí příčce, sekundu za dominujícím Leclerkem.
Paradoxně tím do průšvihu dostal bývalého parťáka Gaslyho, jenž spadl na šestnácté místo. Možná by se ještě zachránil, jenže Giovinazziho alfa vzplála v úseku La Source a znovu nastal nucený klid zbraní. Úvodní fáze už nebyla restartována a tak Francouz balil. S ním hodně nečekaně Sainz a dále Kvjat, Russell a Kubica.
Do prostředního dějství se tentokrát nikdo na středních pneumatikách neodvážil. Báječně rychlý zůstával Leclerc – 1:43,37. Vettel se ale k němu přiblížil na třináct setin sekundy. Určitou naději pro Mercedes představovalo, že Hamilton zaostával jen o 21 setin, Bottas však už o 60. Verstappen na tom byl prakticky stejně jako Räikkönen.
Kolem desátého místa se mačkali Stroll, Magnussen a Hülkenberg. Kromě Giovinazziho na postup zjevně neměl Albon (přesněji řečeno, zřejmě o něj ani neusiloval) a rovněž Grosjean a Norris. Mclarenům Spa evidentně nesvědčí.
Ve druhé rundě se Leclerc už o osm setin proboural pod hranici 1:43, Vettel mu ale doslova dýchal na záda. Mercedesy si udržovaly uctivý odstup a Verstappen nestačil na Ricciarda. K výše uvedeným čtyřem nešťastníkům se posléze přiřadil ještě Stroll.
Finálovou desítku tak vytvořili Leclerc, Vettel, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez a Magnussen. Spekulovalo se, zda náhodou nemá Mercedes pod palcem pověstný „párty“ režim, s jehož pomocí by ještě zvládl zvrátit situaci.
Kdepak. Jakmile počaly naskakovat časy, potvrdilo se, že na Leclerka dnes nikdo neměl. Zaznamenal 1:42,64 a nadělil Hamiltonovi šest desetin. Tomu mohlo být chabou útěchou, že zdolal alespoň chybujícího Vettela. Čtvrtý Bottas byl posledním, který se vešel s nejrychlejším do jedné sekundy. Verstappen spíše dumal nad tím, zda v odvetě odrazí Ricciardův útok.
V ní se Leclerc ještě zlepšil na 1:42,51 a Vettel o 15 tisícin pokořil Hamiltona. Poprvé od letošní VC Bahrajnu tak budou stát na startu v první řadě dvě ferrari.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:43,587 | 1:42,938 | 1:42,519 | 17 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:44,109 | 1:43,037 | 1:43,267 | 17 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:45,260 | 1:43,592 | 1:43,282 | 19 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:45,141 | 1:43,980 | 1:43,415 | 19 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:44,622 | 1:44,132 | 1:43,690 | 16 |
6. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:45,560 | 1:44,103 | 1:44,257 | 17 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:45,899 | 1:44,549 | 1:44,542 | 16 |
8. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:45,842 | 1:44,140 | 1:44,557 | 18 |
9. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:45,732 | 1:44,707 | 1:44,706 | 18 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:45,839 | 1:44,738 | 1:45,086 | 18 |
11. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:45,694 | 1:44,797 | 12 | |
12. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:46,154 | 1:44,847 | 12 | |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:46,000 | 1:45,047 | 8 | |
14. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:45,528 | 1:45,799 | 8 | |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:45,637 | 7 | ||
16. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:46,435 | 5 | ||
17. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:46,507 | 6 | ||
18. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:46,518 | 4 | ||
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:47,548 | 6 | ||
Robert Kubica | Williams | Mercedes | DNF | 2 |