Závod v Poconu zkrátila bouřka, zvítězil Power
ABC Supply 500 – závod
V pravý čas na pravém místě byl v závěru závodu v Poconu Power. Zatímco po většinu sezony měl smůlu, pod zamračenou pensylvánskou oblohou se na něj usmálo štěstí a připsal si první letošní vítězství. Závod byl totiž předčasně ukončen kvůli bouřce. Power si tak letos připíše 13. sezonu v řadě, během níž alespoň jednou našel cestu do Victory Lane.
Závod na 2,5mílovém oválu ještě ani pořádně nezačal a už dal vzpomenout na loňský ročník s hrůzostrašnou nehodou, po které skončil Robert Wickens, doufejme, že dočasně, na vozíku. Sató předvedl nepochopitelný manévr a zatočil přímo do Rossiho vozu. Sestřelil také Hunter-Reaye, který byl na vnějšku vedle svého stájového kolegy. Vozy se odrazily od vnitřní bariéry zpět na dráhu a Sató nabral Rosenqvista, jehož vůz se částečně zvedl a narazil do záchytného plotu. Naštěstí záď auta zůstala na dráze a Rosenqvista nepotkal stejně devastující náraz jako vloni Wickense. Hinchcliffe navíc při uhýbání havarovaným vozům neměl kam jet a narazil do zdi. Sató po všech kolizích skončil kokpitem dolů opřený o Hunter-Reayův monopost.
U Hinchcliffea se velmi osvědčil nevzhledný hrb, který IndyCar nechala počínaje Indianapolisem namontovat před kokpity všech monopostů. Velký karbonový úlomek, který mířil na hlavu jezdce, se od něj odrazil pryč. Hinchcliffe, Sató, Hunter-Reay a Rossi vyvázli bez zranění. Rosenqvista převezla sanitka do nemocnice, ale ještě před koncem závodu IndyCar informovala, že švédský pilot z ní byl propuštěn.
Závod byl ve 4. kole přerušen červenými vlajkami, protože plot byl po kontaktu s Rosenqvistovým vozem poškozený. Do boxů přivedl pole coby lídr závodu Pagenaud, protože ještě před velkou nehodou se dostal do čela před Newgardena. Power byl třetí před Dixonem a Ferruccim.
Týmy pracovaly na tom, aby havarované vozy dostaly zpátky na trať. Podle pravidel opravy vozů v době, kdy jsou vyvěšeny červené vlajky, znamenají nejméně penalizaci dvou kol. Vzhledem k tomu, jak intenzivní opravy týmy na autech prováděly, IndyCar sáhla k mnohem přísnějšímu trestu – penalizaci v podobě 10 kol!
Když se vozy vrátily na trať, musel k mechanikům Power, který zřejmě najel na úlomky a potýkal se s ubývajícím tlakem v pneumatice. Na 5. místo se tak posunul Rahal a Power byl 15. Restart přišel v 9. kole. Newgardena na startu předjel Dixon a společně s Pagenaudem lídrovi šampionátu ujížděli.
První kolo pit stopů odstartoval ve 30. kole Veach. Pagenaud stavěl v 37. kole. Ferrucci využil dřívějšího pit stopu a posunul se před Dixona. Ve chvíli, když byl jako poslední v boxech Power, havaroval v 1. zatáčce Pigot. Power na tom obrovsky vydělal a vrátil se na 2. příčce za Pagenaudem.
Pořadí bylo Pagenaud, Power, Ferrucci, Dixon, Rahal a Bourdais. Newgarden kroužil až 7. V tu chvíli se na trať vrátil první z odpadlíků Hinchcliffe. Restart přišel ve 47. kole.
Pagenaud a Power sváděli těsný souboj a přetahovali se o vedení. Dixon se dokázal dostat před Ferrucciho. Už na 5. příčku postoupil Švéd Ericsson. V tu chvíli bylo zřejmé, že do 200. kola se závod dojet nejspíš nepodaří, protože na radaru se objevily děsivé bouřkové mraky sunoucí se přímo nad okruh.
Pagenaudův čas ve vedení se nachýlil při dalším pit stopu. Před nájezdem do boxů se totiž zasekl za Hinchcliffem a na první místo se dostal Power. Dixon mezitím zajel k mechanikům. Když Pagenaud zastavil v dalším kole, vrátil se daleko za Dixonem a také za Ferruccim.
Jak předtím Powerovi hrála žlutá fáze do karet, tak tentokrát pro něj přišla v nevhodnou chvíli, ještě než stačil zastavit u mechaniků. Způsobil ji ve 2. zatáčce Herta, který se příliš vyvezl za Newgardenem, dostal se do nečistot a narazil do vnější zdi, od které se odrazil směrem k vnitřní.
Power tak spadnul na 7. příčku. Pořadí bylo Dixon, Ferrucci, Pagenaud, Bourdais, Newgarden, Carpenter, Power, Kanaan, Kimball a Daly. Restart proběhl v 83. kole. IndyCar doufala, že se podaří dojet závod alespoň do 101. kola, aby mohl být v případě deště předčasně ukončený.
Newgarden při restartu ztratil dvě místa, když jej předjeli Carpenter a Power. V 87. kole se Power dostal před Newgardena už na 4. místo. Dixon držel vedení před Ferruccim a Pagenaudem. Tým Penske předpokládal déšť kolem 180. kola.
Ferrucci odstartoval ve 106. kole poslední pit stopy. Dixon stavěl v dalším kole, Pagenaud jej o kolo později následoval. Tentokrát se mu vyplatilo zůstat na dráze o chvíli déle. Dixona sice nezdolal, vrátil se ale před Ferruccim a ten jej už nedokázal předjet zpět. Ještě déle vydržel na dráze Power. Když se po zastávce u mechaniků vrátil na trať těsně za Dixonem, využil čerstvých pneumatik a přehnal se ve 115. kole přes Dixona.
Power postupně soupeřům ujížděl, hlavně proto, že se Dixon zaseknul v provozu za pomalejšími jezdci. Nad okruhem se postupně stahovala černá mračna. Ačkoliv ještě nepršelo, IndyCar musela vyvěsit žluté vlajky a po 128 kolech pak i červené.
Bouřka byla doslova za rohem a na obzoru oblohu křižovaly blesky. To znamenalo, že záchranářský vrtulník by v případě potřeby nemohl odstartovat a navíc tribuny se pro diváky stávaly nebezpečnými. Australští šamani zatím přivolávali na okruh déšť. Ten ale nakonec ani nebyl potřeba. Ještě předtím, než spadla první kapka, vyhlásila IndyCar závod za ukončený.
Power se tak dočkal premiérového letošního triumfu. Částečně tím také omezil porci bodů, o kterou Dixon stáhl Newgardenův náskok v čele šampionátu. Ačkoliv měl loňský obhájce ještě před pár závody ztrátu téměř 100 bodů, teď je to jen zhruba polovina. V posledních čtyřech závodech totiž třikrát dojel druhý a jednou vyhrál.
Newgarden ale významně odskočil svému zatím největšímu rivalovi Rossimu, který se ještě na trať vrátil. K tomu, aby získal alespoň o bod víc, ale potřeboval, aby byl závod ještě o kolo delší a on se mohl dostat před vypadnuvšího Pigota. Z náskoku stájového kolegy odmazal body také Pagenaud, který byl v cíli třetí.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 1:53:45,8296 | 128 | 50+1 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 5,4688 | 128 | 40+1 |
3. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 7,0950 | 128 | 35+2+1 |
4. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 9,4697 | 128 | 32 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 10,1771 | 128 | 30+1 |
6. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 15,4239 | 128 | 28 |
7. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 19,1641 | 128 | 26 |
8. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 23,3941 | 128 | 24 |
9. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 25,2060 | 128 | 22 |
10. | Charlie Kimball | Carlin | Chevrolet | + 27,4361 | 128 | 20 |
11. | Conor Daly | Carlin | Chevrolet | + 29,2835 | 128 | 19 |
12. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | + 32,6051 | 128 | 18 |
13. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 127 | 17 |
14. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 127 | 16 |
15. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | - 2 kola | 126 | 15 |
16. | Colton Herta | Harding Steinbrenner | Honda | havárie | 72 | 14 |
17. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | havárie | 39 | 13 |
18. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | - 89 kol | 39 | 12 |
19. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | havárie | 25 | 11 |
20. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | havárie | 19 | 10 |
21. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | havárie | 0 | 9 |
22. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | havárie | 0 | 8 |