Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Po 15 letech opět přes legendární šikanu Corkscrew

Po 15 letech opět přes legendární šikanu Corkscrew

Firestone Grand Prix of Monterey – před závodem

Posledních 90 kol zbývá z letošního ročníku IndyCar Series a na finále se série přesunula do slunné Kalifornie. Hostit závěrečný závod bude tradiční silniční okruh WeatherTech Raceway Laguna Seca, kam se série vrací poprvé od roku 2004. Coby dějství finále ročníku nahradila Laguna Seca nedalekou Sonomu.

Okruh, jehož název by se ze španělštiny dal přeložit jako suchá laguna, je jednou z nejikoničtějších tratí v severní Americe. Vděčí za to hlavně osmé zatáčce, což je unikátní šikana s převýšením 18 metrů pojmenovaná Corkscrew – vývrtka.

Okruh

Trať byla v místech, kde dříve stával ranč, postavena na konci 50. let. Tak jako podobně staré ikonické okruhy ve Watkins Glenu a Elkhart Lake (Road America), i Laguna Seca vznikla coby náhrada za oblíbený závod pořádaný přímo na veřejných cestách, konkrétně za podnik v ulicích městečka Pebble Beach, který byl po smrti jednoho z jezdců považován za příliš nebezpečný.

Okruh, na němž se jel první závod v roce 1957, moc současnou trať nepřipomínal, byť to hlavní měl už tehdy – vývrtku. Nejvýraznější změna nastala v roce 1988, kdy přibyla celá nová sekce se zatáčkami 2, 3, 4 a 5 a okruh se prodloužil o půl kilometru. Současnou podobu získal po roce 1996, kdy byla prodloužena cílová rovinka.

Jezdce čeká náročná, členitá a ne zrovna široká trať. Skrumáž můžeme po startu očekávat ve 2. zatáčce, v Andrettiho vlásence nesoucí jméno Maria Andrettiho, který se v roce 1994 na této trati rozloučil s bohatou kariérou v IndyCar. Rovinka vedoucí ke Corkscrew je zase pojmenována po Bobbym Rahalovi, který tady rovněž pověsil přilbu na hřebík.

Na co se zaměřit

Samozřejmě všechny oči se budou primárně upínat na souboj o vítězství v šampionátu. Nejlépe k němu má nakročeno Josef Newgarden. Všechny možné scénáře najdete v tomto článku.

Čtyři piloti vědí, jaké je to na tomto okruhu závodit. Jedním z nich je i Scott Dixon, mající stále alespoň teoretickou šanci na titul. Ten je společně se Sébastienem Bourdaisem i jetdcem, který poznal, jaké je to vést zde závod. Zvítězit se ani jim, ani Hunter-Reayovi a Kanaanovi, dalším borcům majícím zkušenosti s Lagunou Seca, nepodařilo.

Přestože IndyCar se na okruh vrací teprve letos, v minulosti hostila Laguna finále juniorských sérií. A tak dvojnásobným vítězem závodu Indy Lights je Spencer Pigot, jednou se to podařilo i Zachu Veachovi. Závodili zde také třeba Jack Harvey, který po výborném výkonu hlavně v kvalifikaci v Portlandu nebude chybět ani tady, Ed Jones a Max Chilton.

O titul nejlepšího nováčka stále bojují tři jezdci, z nichž nejlepší výchozí pozici má Švéd Rosenqvist. Jestli se ale dědí nejen závodnický talent, ale i cit pro jednotlivé okruhy, bude mu v Kalifornii velkým soupeřem Colton Herta. Vždyť jeho otec Bryan si ze čtyř vítězství v kariéře připsal dvě právě tady a to v době, kdy americké formule byly na vrcholu! Bryan Herta byl také smutným hrdinou závodu v roce 1996, když v závěru přímo z první řady viděl, že předjíždět se dá i tam, kde by to nikdo nečekal – přímo v Corkscrew. Alex Zanardi se tímto manévrem stal nesmrtelným.

Pokud funguje genetika, měl by být pro své soupeře tvrdým oříškem také Graham Rahal. Nejenže má tady jeho otec Bobby po sobě pojmenovanou rovinku a rozloučil se zde s kariérou, ale také si zde v polovině 80. let připsal čtyři vítězství v řadě. Otec Marka Andrettiho Michael je pak dvojnásobným vítězem z počátku 90. let.

Závěrečný závod je pro některé jezdce také jakýmsi castingem, kdy se snaží potencionálním zaměstnavatelům a také sponzorům ukázat, že by měli dostat důvěru i v příští sezoně. Týká se to hlavně Rosenqvista, Ferrucciho a Ericssona, ale také Kanaana, Leista či Pigota. Šanci dostává také Conor Daly, který v posledních závodech rozhodně nezklamal a teď se může těšit na ještě lepší vůz, než měl k dispozici v St. Louis či Portlandu. Páté auto pro něj totiž nasadí tým Andretti Autosport. V Indianapolisu z takové spolupráce byla první desítka.

WeatherTech Raceway Laguna Seca
Délka okruhu: 2,238 míle (3,602 km), 11 zatáček
Délka závodu: 90 kol/203,22 míle
První závod: 1983
Rekord okruhu: Hélio Castroneves (Team Penske) – 1:07,722 v roce 2000

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 20. 9.
19:30 – 20:15 – 1. trénink
23:10 – 23:55 – 2. trénink

Sobota 21. 9.
19:00 – 19:45 – 3. trénink
22:35 – 23:50 – Kvalifikace

Neděle 22. 9.
21:15 – start závodu Firestone Grand Prix of Monterey