Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Po roční odmlce návrat na Lagunu Secu

Po roční odmlce návrat na Lagunu Secu

Firestone Grand Prix of Monterey – před závodem

Již jen dva závody zbývají do konce letošní sezony IndyCar Series. Tento víkend se jezdci utkají na tradičním okruhu Laguna Seca Raceway, o týden později je čeká finále na ještě tradičnější trati – na městském okruhu v Long Beach. Álex Palou se tento víkend může výrazně přiblížit zisku titulu a minimalizovat riziko, že se závod na nevyzpytatelném městském okruhu nebude vyvíjet podle jeho představ. V cestě mu stojí trať, kterou nezná. Protože byl loňský závod kvůli covidu zrušen, v Monterey Palou nikdy nezávodil.

Laguna Seca v překladu znamená „vyschlá laguna“, což implikuje, že na místech, kde už 64 let stojí slavný okruh, bylo dříve jezero. Na místě, kde trať vznikla, původně byl ranč, následně například dělostřelecká střelnice. V roce 1957 z iniciativy místních podnikatelů vznikl závodní okruh. Přesunuly se na něj závody z pláže Pebble Beach, které sice lákaly každoročně tisíce diváků, trať ale nebyla považována za příliš bezpečnou.

Velká cena má v Laguně Sece velkou tradici. První takový závod uspořádal v roce 1960 v rámci svého mistrovství sportovních vozů USAC. Podnik vyhrál Stirling Moss s Lotusem 19, stejně tak se radoval i napřesrok. Třetí podnik USAC v Monterey ovládl dnešní majitel IndyCar a Indianapolis Motor Speedway Roger Penske. USAC pak ze závodů sportovních vozů vycouval. Tři roky byl závod nemistrovský. Opět se jednou radoval Penske. V letech 1966 až 1973 a 1978 až 1982 byla Velká cena součástí kalendáře série CanAm. Zvítězit se v ní podařilo třeba Bruceovi McLarenovi, Markovi Donahueovi, Bobbymu Rahalovi, či otci i synovi Unserovým.

Dva roky (1974-75) patřil závod na Laguně Sece do kalendáře Formule 5000. I zde najdeme mezi vítězi velmi slavné jméno – Maria Andrettiho. A pro úplnost je potřeba dodat, že v letech 1976-77 pořádala Velkou cenu IMSA.

V roce 1983 sportovní vozy nahradily formule – série CART IndyCar. První ročníky odjely formule ještě na staré trati. Ta byla v roce 1988 výrazně upravena. Znovu pak v roce 1996. Úpravy většinou souvisely se zájmem o globální série. Na konci 80. let to byla Formule 1. Když bylo zřejmé, že skončí v Detroitu, stála Laguna Seca o pořádání Grand Prix. Ale přednost dostal Phoenix. Místo ní ale přišla Moto GP a zůstala do roku 1994. V Laguně Sece ji pak nahradily Superbiky, Moto GP se pak na trať vrátila v letech 2005 až 2013.

 Alexander Rossi v Corkscrew. Foto: IndyCar

Ačkoliv byla trať dvakrát přestavěná, jedna ikonická část nezmizela – šikana Corkscrew, kterou najdeme ve většině žebříčků nejznámějších zatáček ze všech světových okruhů. Jezdce k ní přivádí dlouhá rovinka pojmenovaná po nejúspěšnějším pilotovi IndyCar na této trati – Bobbym Rahalovi. Po stoupání do corkscrew (vývrtky) piloty čeká prudký propad o 18 metrů.

Vývrtka byla dějištěm jednoho z nejúžasnějších momentů v IndyCar. V roce 1996 zde v posledním kole závodu Alex Zanardi předjel Bryana Hertu a dojel si pro vítězství. O tři roky později byla bohužel zatáčka také dějištěm tragédie. V tréninku zde zahynul Gonzalo Rodríguez.

CART, respektive ChampCars, závodily na trati v severní Kalifornii do roku 2004. Závod se měl v roce 2008 do kalendáře vrátit, ale tomu zabránilo spojení s IndyCar. Trvalo to nakonec 15 let, než v roce 2019 znovu americké formule vyrazily na slavnou dráhu. Místo v kalendáři totiž dlouho blokovala nedaleká Sonoma. Předloňský závod vyhrál syn smutného hrdiny závodu z roku 1996 Bryana Herty Colton, který předvedl dominantní výkon. Osmé místo v cíli stačilo Newgardenovi k získání titulu.

Newgarden je i letos jedním z pilotů, kteří mají ještě reálnou šanci získat titul. V nejlepší pozici je ale Palou, který má náskok 25 bodů na druhého O´Warda, 34 bodů na Newgardena, 49 bodů na Dixona a 75 bodů na Ericssona. Vítěz může získat až 54 bodů.

WeatherTech Raceway Laguna Seca

Délka okruhu: 2,238 míle (3,602 km), 11 zatáček
První závod: 1983
Rekord okruhu: Hélio Castroneves (Team Penske) - 1:07,722 v roce 2000
Poslední pole position (2019): Colton Herta (Harding Steinbrenner Racing) – 1:10,1405
Poslední vítěz (2019): Colton Herta (Harding Steinbrenner Racing)

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek – 17. 9.
23:30 – 0:15 – 1. trénink

Sobota 18. 9.
19:45 – 20:30 – 2. trénink
23:05 – 0:20 – Kvalifikace

Neděle 19. 9.
21:00 – Star závodu Firestone Grand Prix of Monterey

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: IndyCar