Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Poslední prověrka v režii Ferrari

Poslední prověrka v režii Ferrari

Velká cena Ruska - 3. trénink

Poslední volný trénink, který se i přes hrozbu deště odehrál opět na suché trati, si podmanilo Ferrari. Nejrychlejší čas zajel Leclerc před svým týmovým kolegou Vettelem. Za monoposty italské stáje skončil na třetím místě Hamilton.

Vítěz druhého volného tréninku Verstappen se tentokrát musel spokojit s pátou pozicí a v závěru se navíc dostal do potíží. V mnohem větších nesnázích než Nizozemec se ovšem ocitl domácí Kvjat, pro kterého skončil trénink předčasně kvůli potížím s motorem a nenastoupí ani do kvalifikace.

První dva páteční volné tréninky sice byly odjety na suché trati, v sobotu dopoledne již ale v Soči panovaly o něco méně příznivější podmínky. Poté, co déšť v lehčí intenzitě zasáhl předcházející hlavní závod F3, nemohli být před startem třetího volného tréninku v klidu ani piloti formule 1. Riziko, že na trať spadnou během jeho průběhu kapky, totiž bylo 60%. Teplota vzduchu činila 22°C a trati 27°C.

V úvodních momentech to na trati aktivitou zrovna nehýřilo. Během úvodní desetiminutovky si totiž zajezdilo pouze devět závodníků. Byli jimi Albon, Norris, Gasly, Kvjat, Ricciardo, Sainz, Hülkenberg, Räikkönen a Russell. Měřený čas si ovšem z této společnosti připsal pouze první jmenovaný.

Nedlouho po začátku tréninku jsme byli svědky prvních technických potíží. Ty bohužel pro domácí fanoušky postihly jejich miláčka Kvjata. Rus si týmu stěžoval na podivný zvuk při podřazování.

V době, kdy do konce zbývalo zhruba 47 minut, jsme registrovali další měřený čas. Postaral se o něj Norris, který na měkkých pneumatikách zaznamenal kolo v hodnotě 1:35,775 a odsunul tak na střední směsi jedoucího Albona na druhou příčku.
Krátce po Britovi si první čas připsal i Kubica. Pilot Williamsu ale pochopitelně Norrise s Albonem ohrozit nemohl a jeho ztráta na nejrychlejšího činila 2,5 sekundy.

Brzy se podle očekávání začala ocitat v ohrožení Norrisova vedoucí pozice. Na trať se totiž vydala také špička.
Nejdříve se pilota McLarenu snažili z čelní pozice sesadit jezdci Mercedesu. Ani jednomu ze „stříbrných šípů“ se tak ale při prvních pokusech nepovedlo. Bottas po chybě na výjezdu z předposlední zatáčky zaostal o 464 tisícin sekundy, na svého krajana byl krátký také Hamilton. Svého týmového kolegu se ale pětinásobnému šampionovi překonat podařilo.

Co se nepodařilo vozům německé stáje, s tím si dokázalo poradit Ferrari. Nejprve se totiž do čela posunul Vettel a německého závodníka navíc okamžitě překonal jeho mladší týmový kolega Leclerc. Monačan zajel čas 1:34,147 a vítězi poslední velké ceny nadělil 368 tisícin sekundy.

Současně se na trať vrátil Kvjat. Problémy pilota Toro Rosso ale tímto končit neměly. Rodák z Ufy totiž zanedlouho svůj vůz odstavil za první zatáčkou kvůli problémům s motorem a postaral se o fázi virtuálního safety caru.

Pro Kvjata ale tímto neskončilo pouze účinkování v závěrečném tréninku, ale v celém sobotním programu vůbec. Stáj z Faenzy totiž později uvedla, že novou pohonnou jednotku připraví až pro zítřejší závod a domácí závodník tak bude nucen vynechat i kvalifikaci.

Daniila Kvjata domácí fanoušci v kvalifikaci bohužel neuvidí

Zatímco Kvjat neměl zrovna důvod k radosti, totéž se nedalo říci o Leclerkovi. Tomu se totiž podařilo svůj nejrychlejší čas ještě vylepšit, když zaznamenal kolo v hodnotě 1:33,906 a před Vettelem vedl již o 609 tisícin sekundy.

Mezitím se musel z nejrychlejší trojice pakovat Norris. Nejprve jej totiž překonal Bottas, který se se ztrátou 858 tisícin sekundy zařadil na třetí místo, a poté také Verstappen. Nizozemec se posunul na čtvrtou příčku a z ní ztrácel na vedoucího Leclercka 931 tisícin sekundy. Na rozdíl od svých soupeřů ale pilot Red Bullu své maximum zaznamenal na střední směsi.

A co víc. Netrvalo dlouho a Verstappen se na žluté specifikaci dokázal vklínit i mezi obě ferrari na druhou příčku. Jeho ztráta na první místo ovšem stále činila 449 tisícin sekundy.

Vettel tak po první polovině figuroval na třetí příčce (+0,609). Čtvrté místo patřilo Bottasovi (+0,858), páté Hamiltonovi (+1,173), šesté Hülkenbergovi (+1,275), sedmé Norrisovi (+1,416), osmé Gaslymu (+1,577), deváté Sainzovi (+1,581) a nejlepší desítku uzavíral Ricciardo (+1,800). Na závodní dráze ovšem stále nebyli k vidění všichni piloti, neboť v garáži i nadále vyčkával Pérez.

Poraženecká nálada se mezitím vedrala do mysli Hamiltona. Brit totiž do vysílačky dal najevo svou frustraci ze ztráty na čelo a zároveň vyjádřil bezradnost s jejím smazáním.

Jeho slova ale vzápětí tak trochu popřel Bottas. Finovi se totiž podařilo přiblížit k Leclerkovi na 171 tisícin sekundy a zaujal druhou příčku.

Zrychlit se nakonec podařilo také Hamiltonovi. Ten ale mezi nejlepší trojici nepronikl a posunul se pouze na čtvrtou příčku před Vettela, který najednou figuroval ve výsledkové listině až jako pátý.

Tam ale čtyřnásobný šampion nezůstal dlouho. Kromě Leclerka se totiž zlepšil i on a se ztrátou 443 tisícin sekundy se vrátil na druhou příčku.

Rudé vozy z Maranella ovšem téměř ihned rozdělil Hamilton, který se navzdory své předchozí frustraci posunul na druhé místo se ztrátou 268 tisícin sekundy na Leclerka. Monačan ale vzápětí svůj čas vylepšil a lídrovi šampionátu utekl na rozestup 396 tisícin sekundy.

Odsun ze druhé pozice ale Vettel Hamiltonovi dokázal vrátit a brzy již zase patřila stříbrná pozice bývalému pilotovi Red Bullu.
Zajímavé věci se ale děly i níže. Na trati se totiž konečně objevil i Pérez. Mexičanovy první sobotní momenty na závodní dráze ovšem nebyl dvakrát vydařené, neboť probrzdil ve 13. zatáčce a vycestoval mimo trať. Krátce nato se ale vyhoupl na desátou pozici.

Sérgio Pérez si dal se svým výjezdem na trať na čas

Z ní byl ale díky zlepšení soupeřů záhy vystrnaděn. Za zmínku stál zejména Grosjeanův počin. Francouz se posunul na šesté místo, kde navíc figuroval se ztrátou necelé jedné desetiny na Verstapppena, a převzal tak do svého držení pozici nejrychlejšího jezdce ze zbytku světa.

Právě Verstappenovi závěr tréninku rozhodně nevyšel podle představ. Vítěz z Rakouska a Německa totiž nejprve ve třetí zatáčce nadskočil na obrubníku a poté se dostal do hodin ve 13. zatáčce.

O něco příjemněji proběhl ovšem závěr tréninku u druhého pilota rakouské stáje Albona. Thajskému závodníkovi se totiž podařilo vyskočit ze 13. místa na sedmou pozici.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:32,733   14
2. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:33,049 + 0.316 15
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:33,129 + 0.396 19
4. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:33,354 + 0.621 18
5. Max Verstappen Red Bull Honda 1:34,227 + 1.494 12
6. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:34,308 + 1.575 17
7. Alexander Albon Red Bull Honda 1:34,371 + 1.638 21
8. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:34,421 + 1.688 13
9. Lando Norris McLaren Renault 1:34,527 + 1.794 15
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:34,546 + 1.813 15
11. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:34,564 + 1.831 16
12. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:34,586 + 1.853 14
13. Carlos Sainz McLaren Renault 1:34,607 + 1.874 18
14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:34,766 + 2.033 15
15. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:34,860 + 2.127 7
16. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:34,898 + 2.165 16
17. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:35,714 + 2.981 19
18. George Russell Williams Mercedes 1:36,011 + 3.278 18
19. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:36,081 + 3.348 4
20. Robert Kubica Williams Mercedes 1:36,942 + 4.209 19