Marko překvapen dvoutaktními agregáty
Na horizontu se rýsuje nová generace motorů F1
Šéfové týmů, dodavatelé motorů, Mezinárodní automobilové federace, vlastníci komerčních práv a další se už, zdá se, shodli v názoru, že nejlepší bude nechat současné pohonné jednotky F1 na pokoji přinejmenším do roku 2024 nebo 2025.
Klid měly mít i v letech 2014 až 2020, zatímco v reálu se škrtlo žetonové omezení vývoje motorů, dvakrát se zvýšil limit paliva, motoroví inženýři museli jednotky přizpůsobovat změnám aerodynamiky i rozměrů vozu i novým omezením v oblasti spalování oleje... V principu se ale stejné 1,6 litrové hybridní turbomotory V6 s rekuperací pohybové i tepelné energie mají používat ještě dalších pět let.
Už za rok nebo dva by mohl být jejich vývoj zmrazen, aby se automobilky mohly soustředit na přípravu něčeho nového. Zatím ještě není nikde napsáno, co to přesně bude, ale skupina expertů pod vedením Rosse Brawna přemýšlí nad možnostmi. Pat Symonds, jenž Brawnovi pomáhal i s psaním technických pravidel pro rok 2021, vypustil do světa myšlenku dvoudobých motorů na ekopalivo.
"Je načase zamyslet se nad vlastnostmi pohonné jednotky budoucnosti," cituje Motorsport Magazin Symondsovo vyjádření z konference o energetické účinnosti, uspořádané Asociací motorsportovního průmyslu.
"My ve F1 na tom aktuálně pracujeme. Velmi se mi líbí koncept dvoutaktních motorů. Jsou mnohem efektivnější, mají skvělý zvuk a mnohé problémy, které dvoutakty měly, se dnes již dají řešit. Motory s protiběžnými písty se pravděpodobně vrátí. Automobilový průmysl již dnes dokáže produkovat takové motory s padesátiprocentní (tepelnou) účinností.
Přímé vstřikování, změny tlaku, nové systémy zapalování, to vše se může spojit do nového, dvoutaktního motoru s vysokou účinností a velmi nízkými emisemi. Myslím, že mají budoucnost."
Vedení společnosti Liberty Media, vlastnící komerční práva, delší dobu avizuje, že formule 1 neplánuje přejít na elektromotory a že za lepší alternativu považuje motory spalující palivo vyráběné ne z ropy, ale z kombinace vodíku s uhlíkem z ovzduší. Tím by se spalovací motory mohly stát uhlíkově neutrálními.
"Já si myslím, že spalovací motory mají před sebou dlouhou budoucnost. Podstatně delší, než si představují politici, kteří vše vsadili pouze na elektřinu. Na elektromobilech není nic špatného, jenže z pochopitelných důvodů nejsou řešením pro každého."
Další velká změna motorů je ještě roky vzdálená
Helmut Marko, jenž má pod palcem týmy Red Bull a Alpha Tauri a politicky zastupuje i jejich motorového partnera Hondu, o konceptu poprvé uslyšel z médií.
"Na první poslech mi to znělo jako karnevalový projev," řekl Marko. "Hodlám se na to ale seriózně zeptat našich inženýrů. Zajímá mě, co si o tom myslí oni. Měli bychom vědět, kolik koňských sil nám takový motor může dát, jaká bude jeho reálná účinnost a zda opravdu může fungovat na alternativní palivo."