Další vývojová válka bude zuřit na poli chlazení palivem
Biopalivo otevírá nové možnosti
V nových technických pravidlech, která nebudou zavedena v roce 2021, jak se původně plánovalo, je zmíněné i palivo, jež bude obsahovat deset procent etanolu. Dobře, tak se částečně přejde na biopalivo, než budou k dispozici syntetická paliva, to je všechno? Ne. Ne v prostředí F1, kde jedna změna snadno vyvolá vývojové závody někde zcela jinde. V tomhle případě na poli chlazení.
Vzhledem k odkladu změny pravidel a současnému zmrazení vývoje byly odloženy i projekty palivových a olejových partnerů týmů. Jakmile se ale věci vrátí do normálu, hodně se začne mluvit o chlazení motoru palivem. Etanol je totiž mnohem lepší vodič tepla než ropné produkty. Přibližně třikrát lepší než běžné palivo. Pokud se ho týmům povede využít k chlazení určitých částí motoru, získají ze stejného motoru více výkonu.
"Zajímavým aspektem této novinky je stejný efekt, který pocítíte i na dlani natřené chladivým gelem (často obsahujícím ethanol). Rozdíl cítíte okamžitě. Stejný efekt to bude mít na motor. Budou se tak dát chladit některé části pohonné jednotky, díky čemuž stoupne její výkon. Už na tom pracujeme," prozradil vývojový manažer Shellu, technického partnera Scuderie Ferrari, jenž se do zkoumání možností pustil hned poté, co se formule 1 loni dohodla na finální verzi technických pravidel.
"Bude to velká výzva, ale my jsme se do vývoje paliva E10 pustili s radostí. Vlastně, abych byl upřímný, ještě raději bychom byli, kdyby to bylo více než 10 %. Zaměstnáváme lidi, kteří již mají s E10 bohaté zkušenosti, ale přesto to bude výzva. Etanol je v některých ohledech velmi odlišný od ostatních uhlovodíků."
Shell může motoru Ferrari zajistit konkurenční výhodu. Foto: Ferrari
Zdroj: FORMULE.cz