Jak bude FIA kontrolovat aerodynamické tunely?
Spoléhá na kamery a bonzáky
Web f1technical přišel s odpovědí na otázku, jak hodlá Mezinárodní automobilová federace kontrolovat dodržování zákazu vývoje vozu na rok 2022.
Už v březnu, kdy se konala první telekonference FIA, majitelů série a šéfů týmů, bylo odsouhlaseno, že velká změna technických pravidel se musí o rok odložit. S ní se odložil i nástup nové generace vozů, které měly zlepšit závodění a být i pohlednější než současné. Jenže při vývoji nového vozu se vždy dá efektivně utopit téměř nekonečné množství peněz.
Vynořilo se riziko, že zatímco malí budou bojovat o hole přežití, tovární a jiné bohatší týmy budou po znovuotevření svých továren pokračovat ve vývoji a získají ohromný náskok. Hrozba byla o to větší, že vývoj letošních vozů byl do velké míry zmrazen a na rok 2021 týmy mohou naplánovat pouze menší změny, takže zaměstnanci budou mít spoustu času. Proto FIA vydala zákaz vyvíjet vůz pro rok 2022, který bude zrušen až napřesrok v únoru. Všechny týmy tak budou mít 12 měsíců na vývoj a zhotovení nového vozu. Zůstala pouze otázka, jak to chce FIA kontrolovat.
Federace dostala právo požádat o přístup ke kameře umístěné v aerodynamickém tunelu každé stáje. Toto je jediné tvrdé opatření. Kromě toho už spoléhá pouze na to, že týmy se neodváží otevřeně podvádět. K provozu aerodynamického tunelu je potřebných minimálně 10 lidí. I když se to příznivcům spikleneckých teorií nebude zdát moc, tento počet má stačit na to, aby týmy jako Ferrari a Mercedes nepodváděly z prostého strachu o poškození dobrého jména značky, kdyby si některý ze zaměstnanců časem pustil jazyk na špacír. Tyto dva týmy své tunely navíc pronajímají Haasu a Racing Pointu, což riziko odhalení ještě zvyšuje.
Velké týmy mají zastavit namátkové kontroly kamer a strach z odhalení. Foto: Red Bull
Zdroj: FORMULE.cz