Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V roce 2021 s nižším přítlakem?

V roce 2021 s nižším přítlakem?

Odborníci tlačí na zjednodušení aerodynamiky

Šéfové týmů, FIA a F1 zvažují nový návrh na úpravu aerodynamiky v roce 2021. Víme, že původně plánovaná velká změna technických pravidel se odložila na rok 2022 a že příští rok se místo toho bude závodit podle stejných pravidel. Navíc bude zmrazený vývoj velké části vozu. Všechna opatření směřují k tomu, aby malé týmy nebyly nuceny utrácet v době nejhlubší krize za vývoj. Na stolech ale leží i návrh na nová technická pravidla v oblasti aerodynamiky.

Technická pracovní skupina vypracovala návrh na změny v oblasti karoserie, podlahy i křídel. Všechno by to měla být omezení, která povedou ke snížení aerodynamického přítlaku vozů. Tím se mimo jiné sníží zatížení pneumatik.

Normálně dodavatel pneumatik přijde každý rok s novým, nebo alespoň upraveným modelem. Týmům se ale v loňském testu pneumatiky pro tuto sezonu nezamlouvaly a odhlasovaly si, že se bude závodit s loňským modelem. V roce 2021 se pak v rámci velké změny pravidel měly začít používat osmnáctipalcové pneumatiky. Nové větší pneumatiky ale musejí počkat na nové vozy. I v roce 2021 se tak zřejmě bude muset závodit s pneumatikami z roku 2019. Pokud by velké týmy investovaly do vývoje aerodynamiky a po menších úpravách se jim do konce roku 2021 povedlo najít hodně přítlaku, pneumatiky by to v rychlých zatáčkách nemusely vydržet a hrozily by nehody.

Se zcela novou aerodynamikou prý nepřijde nikdo.

"Myslím, že vozy zůstanou do určité míry stejné," řekl Andrew Green, technický ředitel týmu Racing Point. "Něco z toho bude vynuceno pravidly, něco tým nebude chtít změnit kvůli nedostatku času. Teď všichni sedí doma, nikdo nepracuje na vývoji vozu, takže bude normální, že se nikdo nepustí do velkých projektů. Náš vůz samozřejmě ponese jiné jméno (z Racing Pointu bude Aston Martin), ale řekl bych, že příští rok pošleme do Austrálie vůz, který nebude moc odlišný od současného. Nebude to nevýhoda, protože totéž udělají všechny týmy."

Po testech se povídalo, že letošní vozy budou lámat rekordy. Příští rok by raději měly zpomalit. Foto: Racing Point

Také se uvažuje o žetonovém omezení vývoje vozů, jaký se v roce 2014 zavedl pro pohonné jednotky. Žetonový systém by každému týmu umožnil pracovat na odstranění největší slabiny jeho vozu, ať už by byla v aerodynamice nebo někde úplně jinde.

Zdroj: FORMULE.cz