Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

F1 nakonec bude elektrická

F1 nakonec bude elektrická

U Mercedesu to vidí jako nezbytnost

Navzdory všem investicím do hybridních technologií a velkým úspěchům na tomto poli se formule 1 nakonec nevyhne plně elektrickému pohonu. Taková je vize Geoffa Willise, jenž má za sebou dlouhou kariéru s vrcholem na místě technického ředitele týmu BAR Honda.

Od roku 2011 je součástí týmu Mercedes, v němž začínal jako technologický ředitel a od roku 2017 přešel do nově vytvořené funkce ředitele transformace digitálního inženýrství. V obou funkcích dohlíží na vývoj nových technologií a elektrifikaci považuje za jasný trend.

"V roce 2009 jsme udělali první krok směrem k hybridním technologiím, když jsme začali používat KERS," vzpomíná Willis na dobu, kdy ještě Mercedes neměl vlastní tým ve F1. V jeho současné továrně sídlil Brawn GP, ​​jenž vyhrál oba šampionáty i díky tomu, že tuto málo výkonnou a těžkou věc do svého vozu radši nezakomponoval.

"Rekuperovalo se malé množství energie. Do baterií se jí moc nevešlo. Jezdec ručně ovládal využívání energie zachycené při brzdění. Takto jsme nahlédli do nového světa a pochopili technologii, i když to byla jen malá změna. Až při nasazení současných hybridních turbomotorů jsme začali pracovat s kompletním řešením. Začala se zlepšovat efektivita, narostl výkon, klesla spotřeba. Ukázalo se, že tato tehdy laboratorní technologie se dá využít k závodění.

Pokud byste se mě zeptali, kam si myslím, že dlouhodobě směřuje technologie F1, řekl bych, že pravděpodobně k plně elektrickému pohonu. Nicméně je zde podmínka, že plně električtí budeme, když budou elektromotory dostatečně výkonné. Aktuálně můžeme pracovat na efektivnější rekuperaci energie ze zadních i předních kol, jejím využívání na všech čtyřech kolech a zvyšování účinnosti."

Současný typ pohonné jednotky by měl vydržet minimálně do roku 2024, pak má být nahrazen agregátem s více hybridními technologiemi nebo motorem přizpůsobeným spalování alternativních paliv. Elektrická F1 je tedy ještě hodně vzdálenou budoucností.

Mercedes razí zelenou cestu na dálnicích i ve F1. Foto: Mercedes

FORMULE.CZ