Druhý zářez pro Lawsona
F3 v Silverstone - 1. závod
V páteční kvalifikaci si dojel pro svůj první start z čelní pozice v tomto šampionátu Sargeant. Spolu s Američanem stanul v první řadě Lawson. Třetí startoval vedoucí muž šampionátu Piastri, čtvrtý Fewtrell, pátý Vesti, šestý Peroni, sedmý Fernández, osmý Hughes, devátý Zendeli a nejlepší desítku uzavíral Smoljar.
Až ze 13. pozice začínal třetí muž šampionátu a zároveň vítěz dvou závodů Pourchaire. Na 20. příčce jsme pak mohli registrovat nováčka Barnicoata, který nahradil u Carlinu Ahmeda.
Dobře nezačal první závod víkendu pro Schumachera. Němec totiž namísto 27. pozice stál krátce před startem v boxové uličce. Do zaváděcího kola sice byl schopen nastoupit, na jeho konci ale hlásil do vysílačky potíže a vrátil se zpět k mechanikům.
Po startu si udržel vedení Sargeant. Druhý zůstal Lawson a třetí Piastri. Dobrý začátek nezažil Fewtrell, který v úvodu vycestoval mimo trať, což znamenalo propad ze čtvrtého místa až na zadní pozice.
Ještě během úvodního okruhu jsme byli svědky změny v čele závodu. Lawson totiž v závěru prvního kola předjel Sargeanta a posunul se do vedení. Jako třetí projížděl cílem úvodního kola Piastri před čtvrtým Vestim. Pátý byl v nájezdu do druhého kola Peroni, šestý Fernández, sedmý Hughes, osmý Beckmann, devátý Novalak a nejlepší desítku uzavíral Beckmann. Fewtrell se po chybě v úvodu propadl až na 20. příčku. První kolo nevyšlo ani Flörschové, která se po kontaktu s Haugerem ocitla v hodinách a spadla na chvost.
Loganu Sargeantovi vydržela první příčka jen krátce... Foto: FIA Formula 3
Do smyku se ve třetím kole dostal rovněž Nannini, čímž způsobil aktivaci virtuálního zpomalovacího vozu. Ta ale netrvala příliš dlouho, neboť pilot Jenzeru se zanedlouho dokázal zapojit do závodu zpět.
Vedení si i po restartu udržel Lawson. Vítěz kvalifikace Sargeant ale na druhé příčce dlouho nevydržel. V šestém kole totiž spadl na třetí místo poté, co si jeho skalp připsal týmový kolega Piastri.
V osmém kole obdržel špatné zprávy Hauger. Na 20. místě jedoucí Nor byl označen viníkem kolize s Flörschovou z úvodního kola a dostal penalizaci pěti sekund.
V devátém kole se začala dramatizovat situace na špici. Piastrimu totiž druhé místo nestačilo a začal se přibližovat Lawsonovi. Rozestup se smrskl na méně než půlsekundu.
Liam Lawson nakonec k vítězství dokroužil za safety carem. Foto: FIA Formula 3
O napínavé momenty ale nebyla nouze ani ve druhé desítce. Zendelimu se po tvrdém souboji podařilo dostat na 13. místo před Viscaala. Při této bitvě došlo mezi oběma ke kontaktu. Směrem nahoru mezitím šel také Hughes. Pilot HWA se posunul na čtvrtou pozici před Vestiho.
To se již ale mezi Lawsonem a Piastrim bojovalo na ostří nože o vedení. Piastri hodně tlačil, Lawson ovšem první příčku uhájil. Boje této dvojice využil k přiblížení třetí Sargeant.
Brzy se dotáhl úplně. Ve 13. kole totiž na trať vyjel zpomalovací vůz. Důvodem byl incident mezi Barnicoatem, Viscaalem a Doohanem. Mezi prvními dvěma jmenovanými došlo při souboji ke kontaktu. Viscaal se následně roztočil a zkřížil cestu Doohanovi. Zatímco pro Viscaala s Doohanem závod po kolizi skončil, debutant Barnicoat byl po krátkém výletu mimo trať schopen pokračovat.
Před restartem, ke kterému došlo na začátku 16. kola, vedl Lawson. Druhý jel Piastri, třetí Sargeant, čtvrtý Hughes, pátý Vesti, šestý Peroni, sedmý Fernández, osmý Novalak, devátý Beckmann a bodovanou desítku uzavíral Smoljar. Staněk kroužil na 19. příčce.
Poté, co zpomalovací vůz opustil trať, udržel si vedení Lawson. Druhý zůstal Piastri a třetí Sargeant. Rozestupy mezi tímto triem se začaly zvyšovat.
Brzy byl ale na trati zpomalovací vůz znovu. Po kontaktu s Fewtrellem se totiž roztočil Caldwell. Jeho monopostu se pak již nedokázal vyhnout Dunner, který tvrdým nárazem připravil vůz týmu Trident o celou zadní nápravu. Caldwell ale naštěstí dokázal odejít z místa incidentu po svých.
Ještě před výjezdem zpomalovacího vozu byl pěti sekundami potrestán Fittipaldi. Brazilec ve službách HWA zavinil kolizi se soupeřem, která ovšem objektivům kamer unikla. Později rovněž ředitelství závodu oznámilo, že po dojezdu bude vyšetřován jak incident mezi Barnicoatem, Viscaalem a Doohanem, tak mezi Fewtrellem, Caldwellem a Dunnerem.
Závod již nebyl restartován a jezdci na konci 20. kola zamířili rovnou do boxové uličky. Vedoucí Lawson nejspíše původně měl v úmyslu pokračovat na cílovou rovinku. Do boxů odbočil na poslední chvíli a při tom se mu podařilo srazit kolík umístěný v nájezdu do nich.
Nic to však neměnilo na skutečnosti, že si připsal své druhé vítězství v sezoně. Na pódium pilota Hitechu doprovodilo duo Premy - druhý skončil Piastri a třetí Sargeant.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 43:28,199 | 20 | 25 |
2. | Oscar Piastri | Prema Racing | Mecachrome | 43:29,259 | 20 | 18 |
3. | Logan Sargeant | Prema Racing | Mecachrome | 43:30,897 | 20 | 15+4 |
4. | Jake Hughes | HWA Racelab | Mecachrome | 43:33,326 | 20 | 12 |
5. | Frederik Vesti | Prema Racing | Mecachrome | 43:37,286 | 20 | 10 |
6. | Alex Peroni | Campos Racing | Mecachrome | 43:39,497 | 20 | 8 |
7. | Sebastian Fernandez | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:41,741 | 20 | 6 |
8. | Clément Novalak | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | 43:43,660 | 20 | 4+2 |
9. | David Beckmann | Trident | Mecachrome | 43:46,046 | 20 | 2 |
10. | Aleksandr Smoljar | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:49,494 | 20 | 1 |
11. | Richard Verschoor | MP Motorsport | Mecachrome | 43:52,623 | 20 | 0 |
12. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:58,808 | 20 | 0 |
13. | Lirim Zendeli | Trident | Mecachrome | 44:02,200 | 20 | 0 |
14. | Calan Williams | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 44:03,733 | 20 | 0 |
15. | Igor Fraga | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:04,786 | 20 | 0 |
16. | Dennis Hauger | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 44:11,836 | 20 | 0 |
17. | Roman Staněk | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:13,356 | 20 | 0 |
18. | Enzo Fittipaldi | HWA Racelab | Mecachrome | 44:14,549 | 20 | 0 |
19. | Federico Malvestiti | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 44:15,348 | 20 | 0 |
20. | Ben Barnicoat | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | 44:17,317 | 20 | 0 |
21. | Cameron Das | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | 44:18,272 | 20 | 0 |
22. | Sophia Flörschová | Campos Racing | Mecachrome | 44:19,923 | 20 | 0 |
23. | Alessio Deledda | Campos Racing | Mecachrome | 44:23,214 | 20 | 0 |
24. | Matteo Nannini | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 44:31,938 | 20 | 0 |
25. | David Schumacher | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:24,917 | 19 | 0 |
Max Fewtrell | Hitech Grand Prix | Mecachrome | - | 15 | 0 | |
Oliver Caldwell | Trident | Mecachrome | - | 15 | 0 | |
Lukas Dunner | MP Motorsport | Mecachrome | - | 15 | 0 | |
Bent Viscaal | MP Motorsport | Mecachrome | - | 11 | 0 | |
Jack Doohan | HWA Racelab | Mecachrome | - | 11 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Piastri 94, 2. Sargeant 69, 3. Lawson 50, 4. Beckmann 49.5, 5. Pourchaire 48, 6. Vesti 47.5, 7. Verschoor 45, 8. Peroni 32, 9. Zendeli 26, 10. Fernández 25, 11. Novalak 19, 12. Viscaal 15, 13. Smoljar 15, 14. Hauger 14, 15. Hughes 12.5, 16. Caldwell 10, 17. Fewtrell 5, 18. Fittipaldi 4.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema Racing 210.5, 2. ART Grand Prix 88, 3. Trident 85.5, 4. Hitech Grand Prix 69, 5. MP Motorsport 60, 6. Campos Racing 32, 7. Carlin Buzz Racing 19, 8. HWA Racelab 16.5.
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 3