Před VC 70. výročí 2020
Pátá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
Týmy se nemusely nikam stěhovat, kamiony zůstaly zaparkované na okruhu v Silverstone. Jen pět dní po posledním závodě jezdci nastoupí na stejném okruhu k Velké ceně 70. výročí.
O jakém výročí je řeč? Závod je samozřejmě oslavou 70. výročí vzniku mistrovství světa F1. První závod se jel právě na trati v Silverstone, i když to bylo o pár měsíců dřív – přesně 13. května 1950.
Po čtyřech odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (88) před Valtterim Bottasem (58) a Maxem Verstappenem (52). Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (146) před Red Bullem (78) a McLarenem (51). Bez bodového zisku je stále Williams.
Historie okruhu
Jako mnoho anglických závodních okruhů, také Silverstone bylo původně letištěm. Za války odtud startovaly wellingtony k náletům na Německo, po ní se z letiště stal závodní okruh. Po skončení druhé světové války byly další dvě tratě – Donington Park a legendární Brooklands – ve velmi špatném stavu. Královský automobilový klub proto Silverstone vybral jako dějiště britské velké ceny 1948. V následujícím roce byl s využitím dostupných letištních komunikací vytvořen základ současného okruhu.
Jeden primát už okruhu v Silverstone nikdo nevezme: v roce 1950 zde odstartovalo mistrovství světa F1. Zvítězil Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo. O rok později se na trati udělaly další změny. Boxy byly přemístěny na rovinku mezi zatáčky Woodcote a Copse a zároveň byl vybudován malý okruh. Od roku 1955 se v pořádání velké ceny střídaly Silverstone a Aintree, později Aintree nahradil Brands Hatch.
Velká cena oslavuje 70 let od triumfu Giuseppeho Fariny ve voze Alfa Romeo. Foto: Alfa Romeo
V roce 1971 trať koupil British Racing Drivers' Club (BRDC). Tento klub britských závodníků se pustil do velké rekonstrukce. Postavily se nové boxy a šikana Woodcote nabízející možnosti k předjíždění.
V roce 1987, kdy se dosahovalo závratné rychlosti, byla před Woodcotem postavena zatáčka. A roku 1992 vznikl nový komplex zatáček mezi Farmem a Woodcotem. V posledních letech byla na různých místech okruhu modernizována zařízení a vznikla tzv. SilverstoneArena. V místě funguje závodnická škola a za státní peníze byl vybudován nový obchvat, čímž se značně zlepšil přístup ke kdysi odlehlému dějišti motoristických závodů.
Silverstone je třetím nejčastějším pořadatelem velké ceny F1. Od roku 1950 došlo k deseti úpravám, které trať postupně prodlužovaly z původních 4649 na současných 5891 metrů. Na vysokou prestiž závodů má vliv to, že v okolí sídlí většina stájí. Přesto mnoho nechybělo a na jednom z nejslavnějších okruhů by se už nejezdilo. Smlouvu na pořádání VC Velké Británie získal v roce 2010 konkurenční Donington, ale ten se nakonec musel šance z finančních důvodů vzdát.
Dnes Silverstone představuje rychlý moderní okruh s řadou těžkých zatáček: Copse, Becketts, Stowe a Woodcote. Ve Stowe měl v roce 1999 těžkou havárii Michael Schumacher.
Klíčová místa
Okruh v Silverstone je nejseverněji položenou tratí v seriálu mistrovství světa F1. Závod Grand Prix F1 hostil už 54krát, ale teprve podvanácté se pojede na současné konfiguraci tratě. V minulosti postupně přibývaly zatáčky kvůli snížení příliš vysoké rychlosti.
Trať je plná velmi rychlých zatáček. V deseti z nich dokonce ef jedničky ani nemusejí používat brzdy! Naopak dvě místa s velmi intenzivním brzděním jsou výsledkem změn v posledních třiceti letech. Nízká energie při brzdění během kola však může mít v případě deště nebo rychlého poklesu teploty za následek vyhlazení třecího materiálu.
V takových podmínkách se totiž karbonové kotouče a brzdové destičky mohou příliš ochladit. Tím by v klíčových místech nedosahovaly potřebných vlastností. Přesto je podle techniků firmy Brembo okruh v Silverstone jedním z nejméně náročných na brzdy.
V každém kole se používají sedmkrát po dobu 12,6 vteřin, tedy zhruba o pět vteřin méně než na Hungaroringu. Během závodu je to méně než 11 minut. Dokonce i největší zpomalení je ovlivněno sníženou potřebou brzdění. Průměrná hodnota na kolo je 3,2 G. To vše znamená, že se při brzdění vytvoří jen malé množství energie ve srovnání s jinými tratěmi. Hodnota je zhruba 120 kWh, tedy poloviční než v Baku a Monaku.
Minulou velkou cenu ovlivnila kolize Alexandera Albona s Kevinem Magnussenem. Foto: Haas
Od startu po cílovou čáru každý závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 30 tun, zatímco na Red Bull Ringu je to 39 tun a na Hungaroringu 56 tun. Pouze na třech místech tlak přesahuje 55 kg.
Ze sedmi brzdných míst jsou dvě považována za náročná, jedno za středně těžké a čtyři za lehká. Nejtěžší je zatáčka Village (č. 3). Vozy přijíždějí rychlostí 320 km/h a za 2,37 vteřiny zpomalí na rychlost 125 km/h. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 150 kg a dosáhnou zpomalení 4,8 G. Vůz za tu dobu ujede 133 metrů.
Zajímavá čísla
Do dlouhého seznamu mistrovství světa F1 můžeme zapsat 43. název velké ceny. Všechny dosavadní měly v názvu zemi, oblast nebo město. Teď poprvé je oslavou nějaké události, přesněji výročí.
Závod se pod stejným názvem jistě už nikdy nepojede. Podniků, které se nedočkaly reprízy, je však v historii šampionátu víc: VC Maroka v Ain-Diabu, VC Pescary a možná i letošní VC Štýrska.
V neděli byl při VC Velké Británie překonán dosavadní traťový rekord. Max Verstappen zajel nejrychlejší kolo časem 1:27,097 (243,494 km/h). Ke zlepšení došlo i v kvalifikaci. Lewis Hamilton překonal loňský výkon týmového kolegy o sedm desetin vteřiny a posunul nejlepší čas na 1:24,303 (251,564 km/h).
VC k 70. výročí MS F1
Okruh: Silverstone Circuit
Místo: Silverstone
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12020
- POČET KOL52
- DÉLKA OKRUHU5891 m
- DÉLKA ZÁVODU306,198 km
- REKORD OKRUHU1:27,097 (2020)
- DRŽITEL REKORDUMax Verstappen
- Počet zatáček18
- Nadmořská výška196,2 – 207,5 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
7. srpna - 9. srpna 2020
- První tréninkPÁ 12:00 – 13:30
- Druhý tréninkPÁ 16:00 – 17:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vybrané údaje z roku 2019
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 644,2 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 508,9 m
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 22,9 s
- Jízda na plný plyn (čas)1) 72,2 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 80,6 %
- Počet řazení za kolo1/2) 36/39
- DRS zóny1)Z5-6/Z14-15
- Největší přetížení4) 4,8 G ve 3. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 150 kg ve 3. zatáčce
- Největší brzdná síla4) 2252 kW ve 3. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 337 km/h (Ricciardo)
- Max. rychlost v závodě5) 340,4 km/h (Stroll)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:25,093 (Bottas)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:27,369 (Hamilton)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 20. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 7
- Počet předjetí s DRS1) 16
- Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 40 kol (Gasly)
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 39 kol (Albon)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 22 kol (Pérez)
- Počet zastávek v boxech 29
- Počet vítězství z pole position 19x z 53 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 100 %
- Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 12 %
- Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 22 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 34 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli