FIA plánuje zakázat klony
Úpravy pravidel budou hotovy během pár měsíců
V Británii vrcholí kauza zadních brzdových kanálků, které si Racing Point podle zjištění FIA koupil od Mercedes.Tým nebo některý z jeho konkurentů se samozřejmě ještě může odvolat. Ve stínu kauzy však FIA udělala možná důležitější rozhodnutí řešit model Racing Pointu jako celek.
Nemusíme připomínat, že celý letošní vůz Racing Pointu jako by z oka vypadl loňskému Mercedesu. Pod karoserií se ukrývá mnoho věcí zakoupených přímo od Mercedesu nebo jeho dodavatelů, případně z jeho továrny na motory. Tým navíc pracuje v aerodynamickém tunelu Mercedesu, což malé stáji umožnilo dát dohromady velmi konkurenceschopný vůz.
"Naplánovali jsme udělat změny ve sportovních pravidlech pro sezonu 2021, aby se nestalo, že z tohoto modelu bude nová norma," řekl Nikolas Tombazis, šéf FIA pro závody monopostů.
"Změna zabrání týmům v používání velkého množství fotografií ke zkopírování částí jiných vozů, jako to udělal Racing Point. Nadále budeme akceptovat kopírování určitých komponent v jednotlivých oblastech, ale chceme zabránit tomu, aby závodil vůz, který bude v podstatě kopií jiného.
Chceme týmům poslat jasnou zprávu, že nemá smysl teď s tím začínat, protože to příští rok nebude dovoleno. Samozřejmě to, co mají týmy teď na svých vozech, nebudou muset zahodit a začít znovu. Tak to ve F1 nefunguje."
Abychom vysvětlili poslední slova: Racing Point bude moci letošní vůz používat až do konce sezony 2021. Tým samozřejmě smí "kopírovat" svoje starší vozy, takže mu nelze zakázat, aby příští rok jezdil s kopií letošního auto, ačkoliv to je klonem loňského Mercedesu. Také tato díra se sama ucpe na konci roku 2021, protože vozy pro sezonu 2022 budou úplně jiné. Budou využívat přísavný efekt a každý musí přijít s od základů novým vozem.
Racing Point je prvním týmem, který úspěšně zkopíroval celý cizí vůz, ale měl by být i posledním. Foto: Racing Point
Zdroj: originální materiál redakce, titulní foto: Racing Point