Chrám rychlosti potrestal Hamiltona za těžký hřích
VC Itálie – závod
Mercedes nevyhrál, dokonce chyběl na pódiu. V italské Monze triumfoval italský tým. Nebylo to však Ferrari, ale nesrovnatelně menší tým AlphaTauri. Gasly dosáhl životního výsledku. Vůbec nevadí, že díky penalizaci suveréna Hamiltona.
Obloha byla jasná, teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 28 °C. Asfalt měl 45 °C, vlhkost činila 40 % a vítr vál rychlostí do 1 m/s. Prvních deset jezdců na roštu muselo použít měkkou směs, dobrovolně si ji vybrali Ocon a Leclerc. Tvrdou směs preferovali Kvjat a Vettel, ostatní použili střední.
Mercedesy měly nečekaně v zádech nové pronásledovatele – Sainze a Péreze. Pátá pozice pořádně rozladila Verstappena a rozhodně byl černým koněm první zatáčky. Nakonec to byl Sainz, který se posunul na druhé místo. Bottas z toho byl tak rozhozený, že postupně klesal až na šesté místo. Ještě o dvě pozice dál kroužil Verstappen.
Pohled na mclareny na druhém a třetím místě byl opravdu unikátní. Hamilton jim sice pozvolna ujížděl, ale až za nimi byli ve třetím kole seřazeni Pérez, Ricciardo, Bottas, Verstappen, Stroll, Ocon, Gasly, Kvjat, Räikkönen, Leclerc, Albon (po mírném vyjetí z tratě po ťuknutí v tlačenici s Gaslym), Giovinazzi, Grosjean, Vettel, Russell, Latifi a Magnussen.
V 6. kole Vettel bojoval o pozici s Russellem, ale v nájezdu do první zatáčky mu selhaly brzdy a projel skrz šikanu. Potom už zamířil do boxů a odstoupil ze závodu. Albon se sice blížil Leclerkovi, ale zároveň se dozvěděl o penalizaci pět vteřin za blokování Grosjeana v brzdné zóně. Verstappen se přitáhl těsně za Bottase, stejně jako Pérez za Norrise. Zato Hamilton ujížděl a po deseti kolech už měl náskok přes šest vteřin. Od třetího Norrise až k osmnáctému Latifimu nikde nebyl mezi jezdci rozestup větší než tři vteřiny.
Carlos Sainz podal znovu vynikající výkon a od prvního vítězství ho dělilo půl vteřiny. Foto: McLaren
Bottas se trápil s přehříváním vozu, ale podobně na tom asi byli všichni. Dlouhá kola nikdo neútočil, jezdci spolehlivě kroužili a čekali na zastávky k výměně pneumatik. O trošku vzrušení se postaral alespoň Albon, který předjel třináctého Leclerka. Jezdec Ferrari reagoval návštěvou mechaniků k výměně kol. Klesl tím až na 17. místo a na tvrdé směsi mínil dojet až do cíle.
Na okraji tratě odstavil vůz Magnussen a oznámil týmu, že se něco rozbilo. Pro nové gumy si jako druhý dojel Gasly. A na trať byl povolán safety car. Byl to povel pro zastávky, ale pohotově zareagovali jen Hamilton, Giovinazzi, Räikkönen a Latifi. Jenže vzápětí komisaři oznámili, že Hamilton a Giovinazzi jeli k mechanikům ve chvíli, kdy byla zavřená ulička před boxy. Prohřešek byl okamžitě prošetřovaný. Opakované záběry dokázaly, že červený kříž signalizoval, že je ulička uzavřená.
Jakmile byl vjezd do boxů uvolněn, většina jezdců včetně vedoucího Sainze toho okamžitě využila. Zastávky výrazně zamíchaly pořadím. Ignoroval je pouze Stroll.
Ve 24. kole ve velké rychlosti v Parabolice těžce havaroval Leclerc a zabořil se do bariéry z pneumatik. Naštěstí odešel po svých. Na trať vyjel znovu safety car. Giovinazzi a Hamilton dostali penalizaci 10 vteřin stop & go, ale než stačili trest přijmout, závod byl ve 26. kole zastaven. Pořadí bylo v té chvíli Hamilton, Stroll, Gasly, Räikkönen, Giovinazzi, Sainz, Norris, Bottas, Latifi, Ricciardo, Verstappen, Ocon, Kvjat, Pérez, Russell, Albon a Grosjean.
Ferrari se muselo odstranit a bariéra opravit, protože byla poškozená v nejrychlejší zatáčce okruhu. Na přerušení závodu nejvíc vydělal Stroll. Jako jediný dosud neměnil pneumatiky, ale teď mohl nasadit nové. Po penalizaci Hamiltona by mu mělo vedení spadnout do klína!
Lance Stroll (vlevo) promarnil velkou příležitost při nepovedeném druhém startu závodu. Foto: Racing Point
Po dvaceti minutách vozy znovu vyjely z boxové uličky na trať. Mercedes během pauzy opravil Bottasův monopost poškozený po startu při kolizi s Norrisem. Do druhé poloviny VC Itálie jezdci znovu startovali z roštu podle stávajícího pořadí. Ředitel závodu Masi měl právo tak rozhodnout. A kdyby byli na tribunách diváci, určitě by mu poděkovali. Hříšníci si museli penalizaci odpykat během tří kol a Hamilton chtěl do té doby získat co největší náskok.
Restart byl hodně divoký. Stroll ho nezvládl, kupředu postoupili Gasly, Räikkönen a Giovinazzi. Hamilton udržel vedení, ale hned odbočil k absolvování penalizace a vrátil se poslední se ztrátou 30 vteřin na vedoucího Gaslyho. Stroll dokonce vyjel mimo trať a hodně divoce se vrátil. Svoji šanci tedy nevyužil.
Jakmile se situace uklidnila, stabilizovalo se pořadí Gasly, Räikkönen, Sainz, Stroll, Norris, Bottas, Ricciardo, Ocon, Kvjat, Pérez, Latifi, Grosjean, Russell, Albon, Hamilton, Giovinazzi a Verstappen. Nizozemec brzy zamířil do boxů a skončil.
Pouze Räikkönen a Ocon měli obuté měkké pneumatiky, Albon a Hamilton tvrdé a ostatní střední. Hamilton rozjel úžasnou stíhačku a hned překonal nejrychlejší kolo. Jel nejméně o vteřinu rychleji než ostatní a na Albona mu chybělo deset vteřin.
Gasly si vytvářel slušný náskok. To se nelíbilo Sainzovi a odvážně předjel Räikkönena. Ztráta na vedoucího jezdce byla v té chvíli 4,3 s. Räikkönena zdolali i Stroll a Norris. Alfa Romeo soupeřům nestačila, a proto Räikkönen dál klesal pořadím.
Po chybě Albona se ve 41. kole Hamilton dostal alespoň na 13. místo. Dál doslova letěl pro body. A vpředu Sainz poprvé srazil ztrátu na Gaslyho pod tři vteřiny. A ve 45. kole pod dvě vteřiny. Byl trpělivý, ale v zádech měl stejně rychlého Strolla. O kolo později se Hamilton dostal už na 10. místo.
Pět kol před koncem vedl Gasly o 1,5 s před Sainzem, o tři vteřiny dál kroužil Stroll. Norris stále udržoval stabilní odstup od Bottase, na něhož se přilepil Ricciardo. Hamilton už jel devátý a před sebou měl Kvjata.
Až v předposledním kole se Sainz konečně dostal na dosah DRS. V posledním kole sice dvakrát naznačil útok, ale Gasly ani pod tlakem nechyboval. Po dvanácti letech vybojoval pro tým druhé vítězství. To první bylo neméně překvapivé a získal ho Vettel ještě pro stáj Toro Rosso.
Také Sainz podal vynikající výkon a vydal ze sebe všechno. Třetí Stroll mohl jen litovat, že se mu restart nevydařil podle představ. Norris jen podtrhl vynikající tempo mclarenů a udržel za zády Bottase. Hamilton dotáhl vynikající stíhací jízdu až k sedmému místu a znovu potvrdil své mistrovství.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 36:39,174 | 53 | 25 |
2. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +0,415 | 53 | 18 |
3. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +3,358 | 53 | 15 |
4. | Lando Norris | McLaren | Renault | +6,000 | 53 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +7,108 | 53 | 10 |
6. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +8,391 | 53 | 8 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +17,245 | 53 | 7 |
8. | Esteban Ocon | Renault | Renault | +18,691 | 53 | 4 |
9. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | +22,208 | 53 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +23,224 | 53 | 1 |
11. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +32,876 | 53 | 0 |
12. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +35,164 | 53 | 0 |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +36,312 | 53 | 0 |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | +36,593 | 53 | 0 |
15. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +37,533 | 53 | 0 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +55,199 | 53 | 0 |
Max Verstappen | Red Bull | Honda | DNF | 30 | 0 | |
Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | DNF | 23 | 0 | |
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 17 | 0 | |
Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | DNF | 6 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 164 | 12 | 25 | 26 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | ||||||||||||
2. | Valtteri Bottas | 117 | 25 | 18 | 15 | - | 15 | 16 | 18 | 10 | ||||||||||||
3. | Max Verstappen | 110 | - | 15 | 18 | 19 | 25 | 18 | 15 | - | ||||||||||||
4. | Lance Stroll | 57 | - | 6 | 12 | 2 | 8 | 12 | 2 | 15 | ||||||||||||
5. | Lando Norris | 57 | 16 | 10 | - | 10 | 2 | 1 | 6 | 12 | ||||||||||||
6. | Alexander Albon | 48 | - | 12 | 10 | 4 | 10 | 4 | 8 | - | ||||||||||||
7. | Charles Leclerc | 45 | 18 | - | - | 15 | 12 | - | - | - | ||||||||||||
8. | Pierre Gasly | 43 | 6 | - | - | 6 | - | 2 | 4 | 25 | ||||||||||||
9. | Carlos Sainz | 41 | 10 | 3 | 2 | - | - | 8 | 18 | |||||||||||||
10. | Daniel Ricciardo | 41 | - | 4 | 4 | 12 | - | - | 13 | 8 | ||||||||||||
11. | Sergio Pérez | 34 | 8 | 8 | 6 | 10 | 1 | 1 | ||||||||||||||
12. | Esteban Ocon | 30 | 4 | - | - | 8 | 4 | - | 10 | 4 | ||||||||||||
13. | Sebastian Vettel | 16 | 1 | - | 8 | 1 | - | 6 | - | - | ||||||||||||
14. | Nico Hülkenberg | 6 | - | 6 | ||||||||||||||||||
15. | Daniil Kvjat | 4 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 2 | ||||||||||||
16. | Antonio Giovinazzi | 2 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
17. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | ||||||||||||
18. | Kimi Räikkönen | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
21. | Romain Grosjean | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 281 | 37 | 43 | 41 | 25 | 34 | 41 | 43 | 17 | ||||||||||||
2. | Red Bull | 158 | - | 27 | 28 | 23 | 35 | 22 | 23 | - | ||||||||||||
3. | McLaren | 98 | 26 | 13 | 2 | 10 | 2 | 9 | 6 | 30 | ||||||||||||
4. | Racing Point | 97 | 8 | 14 | 18 | 2 | 14 | 22 | 3 | 16 | ||||||||||||
5. | Renault | 71 | 4 | 4 | 4 | 20 | 4 | - | 23 | 12 | ||||||||||||
6. | Ferrari | 61 | 19 | - | 8 | 16 | 12 | 6 | - | - | ||||||||||||
7. | AlphaTauri | 47 | 6 | 1 | - | 6 | 1 | 2 | 4 | 27 | ||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 2 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
9. | Haas | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | ||||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce. Úvodní foto: AlphaTauri