Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vítězný Newgarden výrazně ukrojil z Dixonova náskoku

Vítězný Newgarden výrazně ukrojil z Dixonova náskoku

IndyCar Harvest GP – 1. závod

Boj o titul šampiona letošní sezony IndyCar zdaleka není u konce. Obhájce loňského prvenství Newgarden prolomil své indianapoliské prokletí a poprvé zvítězil ve Staré cihelně. Dixon navíc dojel až na osmém místě a jeho náskok se zmenšil z více než 70 bodů na rovných 40. Piloty čeká ještě sobotní odveta a pak na konci října poslední závod sezony v ulicích St. Petersburgu.

Newgarden do závodu neodstartoval dobře. Naopak skvělý start předvedl Herta, který se v první zatáčce dostal jak před Newgardena, tak před vítěze kvalifikace VeeKaye. V dalším kole VeeKay zkoušel v první zatáčce Hertovi předjetí vrátit. Oba piloti bojovali po několik dalších zatáček, než se VeeKay před Hertu vrátil.

VeeKay měl ovšem zásadní výhodu – měkkou sadu pneumatik, zatímco Herta se musel popasovat s tvrdými gumami, které při nízkých teplotách, jež v Indianapolisu panovaly (okolo 15 °C), byly jasně pomalejší.

Newgarden se po nepovedeném startu usadil na 3. příčce. V úvodu dopředu nepostupoval ani Dixon, který byl až 12. Teprve po kontaktu Ferrucciho a Hunter-Reaye při jednom z mnoha soubojů v 1. zatáčce získal dvě pozice. Ferrucci a Hunter-Reay sice skončili na trávě, oba ale mohli pokračovat.

V 10. kole měl VeeKay náskok 4,5 vteřiny, Herta a Newgarden byli těsně za sebou. Ve stejné chvíli začali první piloti mířit do boxů – Pagenaud, Ericsson, Daly či Karam. Potřebovali brzkou žlutou fázi, aby jejich alternativní strategie slavila úspěch.

Herta zamířil k mechanikům ve 13. kole, aby se zbavil pomalejší měkké sady pneumatik. Rozestup VeeKaye a Newgardena byl 5,5 vteřiny. Dixon stavěl v dalším kole, VeeKay pak v 17., kdy byl náskok už jen necelé čtyři vteřiny. VeeKay se vrátil těsně před Hertou, měl ale tvrdou sadu, zatímco Herta se mohl těšit z nových měkkých pneumatik.

Správná volba pneumatik bylo klíčová. U Andrettiho stáje ale zřejmě s tím, jaké pneumatiky vybrali Hertovi na jednotlivé stinty, spokojeni nebudou. Foto: IndyCar

Ve 20. kole se Herta před VeeKaye dostal, zároveň ale probrzdil. VeeKay se tak před něj dostal zpět. Na protilehlé rovince piloti svedli další pěkný souboj. Herta naznačil útok po vnějšku, pak se ale rychle přesunul na vnitřek dráhy a byl úspěšný.

V dalším kole zastavil poprvé i Newgarden. Na trať se vrátil před Hertou, ten měl ale zahřátou měkkou sadu pneumatik, zatímco Newgarden vyjížděl na tvrdé sadě. Ve 24. kole se Herta v první zatáčce dostal do vedení. Několik pozic ztratil v boxech Power, když tým měl problém uvolnit pravé přední kolo.

Herta zastavil podruhé ve 37. kole. Dixon se po svém druhém pit stopu vrátil před Rossim, který stavěl dříve. Rossi se ale před lídra šampionátu dostal podle komisařů mimo trať a musel Novozélanďana zase pustit před sebe.

Herta byl na trati za Ferruccim, který měl v čerstvé paměti souboj z prvního kola jednoho ze závodů v Ohiu, po kterém skončil mimo trať. Takže rozhodně svému krajanovi nechtěl nechat nic zadarmo. Ve 42. kole Herta zaútočil, Ferrucci bránil vnitřek tratě v 1. zatáčce, ale probrzdil. Herta se před něj bez problémů dostal a předjetí doplnil v týmovém rádiu ne zrovna slušným výrazem, kterým Ferrucciho počastoval.

Newgarden opět z borců na čelních pozicích zamířil k mechanikům jako poslední. Herta se před něj v pohodě dostal. Na cílové rovince sváděli další souboj Rossi a Dixon, ten ale probrzdil a předjel jej nejen Rossi, ale i Power, který zvládl překonat i Rossiho.

Herta měl v čele závodu náskok přibližně tři vteřiny. Dixon ztratil další místo, když se před něj dostal Rahal. Newgarden stahoval Hertu a v 56. kole už činil rozdíl necelou vteřinu. Newgarden pak úspěšně zaútočil v 1. zatáčce, když Hertovi v souboji ustřelila záď vozu, což jej přinutilo projet první zatáčku únikovou zónou. Navíc dostaly pořádně zabrat pneumatiky.

Herta pak 25 kol před koncem zamířil naposledy k mechanikům. Jaké obutí zvolit tým řešil celou prostřední pasáž závodu, nakonec vsadil na tvrdé pneumatiky. VeeKay zastavil ve stejném kole a vzal si novou sadu měkkých. Newgarden při svém pit stopu také obul tvrdé pneumatiky. Na trať se vrátil se čtyřvteřinovým náskokem před Hertou.

Rossi a Dixon se na trati potkali několikrát. Jeden souboj řešili k Rossiho nespokojenosti i sportovní komisaři. Foto: IndyCar

VeeKay se po pit stopu propadl za Rosenqvista a Powera. Ke skupince se připojil ještě Rossi a po posledním pit stopu také Rahal. Power se v poslední zatáčce dostal ze závodní stopy. Sice nenarazil do zdi, VeeKay a Rossi toho ale využili, aby se před něj dostali. Rossi pak využil systém push-to-pass, který už mladý Holanďan vyčerpal, a překonal jej.

Rosenqvist se dokázal dotáhnout na Hertu. Zezadu se k nim navíc blížil i Rossi. O pár set metrů dál sváděli souboj o šestou příčku Power, Rahal a Dixon. Devět kol před koncem Dixon Rahala předjel a hledal cestu kolem Powera.

Mezitím v čele sedm kol před koncem zdolal v 1. zatáčce Rossi Rosenqvista, na něhož začal okamžitě dotírat VeeKay. Rossi potřeboval jen jedno další kolo, aby se na protilehlé rovince dostal před Hertu na stříbrnou příčku. Za nimi VeeKay zdolal Rosenqvista a okamžitě začal tlačit na Hertu. Dvojice dvacetiletých mladíků předvedla další hezký souboj, ze kterého v poslední zatáčce vyšel vítězně VeeKay. Herta tak vypadl ze stupňů vítězů. Mladý Američan má na kontě už tři prvenství v IndyCar, nikdy ale paradoxně nestál na jiném stupni vítězů než na tom nejvyšším.

Velkou porci práce pro stájového kolegu Newgardena ještě v závěru odvedl Power. Ten před Dixonem ubránil šestou příčku, Navíc po jednom z neúspěšných útoků Dixon skončil sám pod Rahalovým tlakem a dvě kola před koncem udělal chybu. Vyjel z trati a propadl se za Rahala a Harveyho na deváté místo.

Marco Andretti jako jediný závod nedokončil, zklamala ho technika. Foto: IndyCar

Newgarden nikdy předtím na silničním okruhu v Indianapolisu nedokončil závod ani v první pětce, teď se raduje z vítězství, třetího v sezoně. A jak se po prvním závodě v St. Louis, který Dixon vyhrál a Newgarden dokončil na 12. místě, zdálo, že je vymalováno, boj o titul se zase zdramatizoval. Newgarden ale ve druhém závodě nesmí připustit, aby Dixon znovu náskok navýšil.Jinakby v St. Petersburgu, kde mimochodem obhajuje vítězství, už neměl šanci na celkově třetí titul v kariéře.

Rossi sice dokončil závod na druhém místě, v cíli byl ale výrazně nespokojený s penalizací, kterou dostal za souboj s Dixonem. Připomněl, že kvůli penalizaci přišel o šanci na dobrý výsledek už během Indy500. VeeKay třetím místem vylepšil své osobní maximum v IndyCar a upevnil svoji pozici v čele hodnocení nováčků.

Piloty čeká odveta už v sobotu odpoledne místního času. Závod bude o deset kol kratší, než ten, který piloti absolvovali v pátek. Pořadí na startu určí sobotní kvalifikace.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 1:44:28,5561 85 50+4
2. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 14,2940 85 40
3. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 15,0377 85 35+2
4. Colton Herta Andretti Harding Steinbrenner Honda + 17,3950 85 32+1
5. Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Honda + 18,4580 85 30+1
6. Will Power Team Penske Chevrolet + 26,1379 85 28
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 27,3767 85 26+1
8. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda + 28,5311 85 24
9. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 30,7960 85 22
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 36,9727 85 20
11. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet + 47,5513 85 19
12. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 56,9548 85 18
13. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 1:10,8969 85 17
14. James Hinchcliffe Andretti Autosport Honda + 1:11,9901 85 16
15. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 84 15+1
16. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet - 1 kolo 84 14
17. Álex Palou Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 84 13
18. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 84 12
19. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda - 1 kolo 84 11
20. Helio Castroneves Arrow McLaren SP Chevrolet - 1 kolo 84 10
21. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 84 9
22. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet - 1 kolo 84 8
23. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet - 1 kolo 84 7
24. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 2 kola 83 6
25. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda porucha 79 5

 

Pořadí IndyCar Series - 2020

p. Jezdec vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka
1. Scott Dixon 478 53 51 51 18 40 31 91 51 30 20 20 22    
2. Josef Newgarden 438 37 27 20 22 31 54 60 18 51 40 24 54    
3. Colton Herta 361 26 32 30 31 11 11 49 32 29 23 54 33    
4. Patricio O´Ward 346 18 24 24 44 33 19 56 38 41 19 22 8    
5. Will Power 334 17 14 41 20 9 41 33 15 36 54 26 28    
6. Graham Rahal 328 13 41 27 7 18 36 72 12 10 32 33 27    
7. Takuma Sató 312 3 20 22 24 21 9 108 41 26 13 13 12    
8. Simon Pagenaud 291 40 35 18 17 53 32 17 11 14 12 28 14    
9. Felix Rosenqvist 275 10 15 12 51 17 15 37 25 26 28 8 31    
10. R. Hunter-Reay 271 24 17 32 8 14 9 45 26 19 31 35 11    
11. Alexander Rossi 270 15 5 11 35 28 24 12 8 16 36 40 40    
12. Santino Ferrucci 265 9 22 28 28 17 12 65 15 20 16 17 16    
13. Rinus VeeKay 261 8 30 16 17 11 13 26 28 32 24 19 37    
14. Marcus Ericsson 250 11 29 21 32 22 22 10 30 7 15 31 20    
15. Jack Harvey 249 14 14 8 13 26 26 44 19 17 26 18 24    
16. Conor Daly 214 28 18 9 12 26 18 10 20 24 17 14 18    
17. Álex Palou 198 7 11 35 26 19 16 13 15 18 18 7 13    
18. Charlie Kimball 187 19 12 19 20 13 14 24 17 12 9 11 17    
19. Oliver Askew 181 22 5 15 9 35 29 11 16 13 11 15 -    
20. Zach Veach 166 33 17 14 14 7 10 31 9 8 10 13 -    
21. Marco Andretti 158 16 8 8 11 8 20 43 7 15 7 10 5    
22. Max Chilton 115 - 11 13 15 - - 26 - - 14 17 19    
23. Tony Kanaan 106 20 - - - 12 19 22 22 11 - - -    
24. James Hinchcliffe 104 12 19 - - - - 57 - - - - 16    
25. Ed Carpenter 81 30 - - - 15 7 10 10 9 - - -    
26. Danton Kellett 62 - 9 10 10 - - 10 - - 8 9 6    
27. Helio Castroneves 48 - - - - - - 38 - - - - 10    
28. JR Hildebrand 28 - - - - - - 28 - - - - -    
29. Sage Karam 26 - 7 - - - - 12 - - - - 7    
30. Fernando Alonso 18 - - - - - - 18 - - - - -    
31. Spencer Pigot 17 - 7 - - - - 10 - - - - -    
32. Ben Hanley 14 - - - - - - 14 - - - - -    
33. James Davison 10 - - - - - - 10 - - - - -    
34. Sébastien Bourdais 9 - - - - - - - - - - - 9    

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar