Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Charouz se mnou byl spokojen

Charouz se mnou byl spokojen

Exkluzivní rozhovor s Josefem Knoppem

Josefa Knoppa čeká během nadcházejícího víkendu na Red Bull Ringu pátý podnik letošní sezony ADAC F4. Ještě před odjezdem do Rakouska ovšem poskytl exkluzivní rozhovor pro server FORMULE.cz. V něm se rozpovídal o své účasti v posezonních testech FIA F3 v Barceloně, kde nastoupil za stáj Charouz Racing System.

Jak jste se svým vystoupením v posezonních testech FIA F3 spokojen?

Testy v Barceloně hodnotím určitě kladně. Zejména jsem tam sbíral zkušenosti. Poznal jsem novou trať, za což jsem hodně rád. Barcelona se mi líbí. Snažil jsem se po celé dva dny zrychlovat. V odpolední části druhého dne jsem navíc skončil dvacátý. Nechal jsem tedy deset jezdců za sebou, což podle mě není na druhý den špatné.

Jak byste porovnal vůz F3 a vůz F4?

Upřímně mi přijde, že podobné si nejsou absolutně v ničem. F3 je monopost, který má mnohem více koní, je takzvaně nadupanější a jeho přítlak absolutně nemá co dělat s tím u formule 4. Auto je posazeno níže, je mnohem větší a v porovnání s formulí 4 drží na trati jako přibité.

Důležitým rozdílem je také DRS, kterým vozy formule 4 vybaveny nejsou. Každý si řekne, že je strašně lehké se s ním naučit. Ale například zrovna v Barceloně v rychlé pravé zatáčce před druhou DRS zónou se jezdí takovou rychlostí, že člověk musí mít již na jejím konci zmáčknuté tlačítko DRS, aby ho měl už od začátku. Občas to není lehké, protože když člověk zkouší nové limity, tak auto občas létá. Není to vůbec tak lehké, jak to vypadá.

I motor je úplně jiný. Je mnohem silnější a má daleko více koní. Kvůli tomuto výkonu si člověk může ve formuli 3 mnohem rychleji zničit pneumatiky. Člověk docílí mnohem rychleji protáčivosti zadních kol při výjezdu z nějaké pomalé zatáčky, jako například z předposlední v Barceloně.

Pro Josefa Knoppa se v Barceloně jednalo o první svezení s vozem specifikace F3 vůbec. Foto: Charouz Racing System

Spolu s vámi nastoupili v barcelonských testech za Charouz Racing System Michail Bělov a Patrik Pasma. Zatímco první jmenovaný již letos za tým odjel poslední tři podniky sezony FIA F3, Pasma působí ve Formula Regional European Championship. Byla pro vás skutečnost, že jste nastoupil po boku zkušenějších závodníků, v něčem výhodou? Fungovala mezi vámi nějaká forma spolupráce?

Dá se říci, že jezdci se na sebe při trénincích vážou málokdy. Máme na porovnání grafy, ale určitě se například nevyvážíme za sebou kvůli lepší stopě, protože to ve FIA F3 zkrátka nefunguje. Když člověk za někým jede, auto je absolutně nedotáčivé a člověk si tu svou lajnu musí najít sám, takže je to trochu těžší.

Grafy jsem ale porovnával, hlavně tedy s Igorem Fragou, což byl závodník mého inženýra a ten měl od něj všechna data. I s Bělovem a Pasmou ale nějaké porovnání bylo. Rozdíl mezi mnou a Pasmou byl o něco menší, protože i on testoval s F3 poprvé. Oproti Bělovovi byl rozdíl trošku větší, ale snažil jsem se to stahovat.

Lidsky jsem si více sedl s Patrikem Pasmou, se kterým jsem si povídal. S Michailem Bělovem komunikace tak aktivní nebyla, ale také jsme si něco řekli o závodění a tak dále. Ve volném čase jsem ale komunikoval spíše s Patrikem.

Testů se účastnil také váš krajan Roman Staněk. Mluvili jste spolu během testů? Dostal jste nějaké rady i od něj?

S Romanem se známe už od motokár, kde jsme spolu závodili na nejvyšší úrovni, jakou byly Evropa a svět. Viděl jsem se s ním. První den jsme se jen pozdravili, v průletu jsme se jeden druhého zeptali, jak se má. Druhý den jsme na sebe měli více času a trochu jsme se rozhovořili o našich sezonách. Myslím si, že je to fajn kluk, se kterým se dá naprosto v pohodě bavit. Je také nutno dodat, že jsme stejně staří. Jeho přestup do F3 v šestnácti letech byl letos z mého pohledu velmi odvážný.

Je ve hře varianta, že byste mohl příští rok za Charouz Racing System ve FIA F3 dokonce závodit?

Vůz FIA F3 jsem si chtěl vyzkoušet, abych si zvykl na větší rychlost, přítlak a tak dále a také kvůli tomu, abych dal sobě a svému okolí informaci o tom, jak na tom jsem ve vyšší kategorii. Pan Charouz se mnou ale byl velmi spokojen. Řekl, že je potřeba hodně tréninku, ale bude to dobré. Nesmím prý ale usnout na vavřínech. Budoucnost ale ještě jasná není.

Jaké jsou vaše ambice pro zbytek sezony ADAC F4?

Průběžné pořadí vůbec neřeším, jelikož jsem první dva závody jezdil opravdu jako začátečník a ani časově jsem se ke špičce neblížil. To se mi teď už ale daří. Uvidíme, co přinese budoucnost.

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Mücke Motorsport