Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Newgarden vyhrál, titul ale slaví Dixon

Newgarden vyhrál, titul ale slaví Dixon

Firestone Grand Prix of St. Pete – závod

Newgarden udělal vše, co mohl. Dostal se z osmého místa na startu do Victory Lane, přičemž na první místo postoupil tak, že předjel dva piloty najednou. Na titul to ale nestačilo. Dixon mu byl totiž po celý závod v patách a dojel na třetím místě, což mu s přehledem stačilo k zisku šestého titulu. Zatímco první polovina závodu příliš vzruchu nepřinesla, v druhé přišlo tolik přerušení žlutými vlajkami, že dokonce pace caru došel benzín.

Power do závodu dobře odstartoval z pole position a začal ujíždět pilotům Andrettiho stáje, kteří obsadili tři příčky za ním. Na dalším místě byl O´Ward před Harveym, Bourdaisem a osmým Newgardenem. Dixon se držel na 11. pozici. Oba jezdce bojující o titul oddělovali VeeKay a Askew.

Vítěz kvalifikace Power se ale z vedení příliš dlouho netěšil. V pátém kole v 10. zatáčce prudce zpomalil, což byl signál pro Rossiho, aby se pokusil o útok. Ten byl úspěšný. Na cílové rovince Powera zdolali i Herta a Hinchcliffe. Australan měl potíže s podřazováním. Jeho propad se ale zastavil. Rossi záhy vedl s náskokem přibližně jedné vteřiny na Hertu, Hinchcliffe ztrácel okolo čtyř vteřin.

To už ale probíhaly první zastávky v boxech. Už v osmém kole stavěl debutant McLaughlin. Newgarden a Dixon vydrželi až do 29. a 30. kola. Na trati mezi nimi skončil Bourdais. Power zastavil ve 32. kole. Ve stejný moment ve 4. zatáčce kolidovali Ferrucci a Rosenqvist. Švéd se pomalu plížil do boxů s rozříznutou pneumatikou.

Start závodu: pro vedoucí pětici skončil závod špatně. Power a Rossi narazili do zdi, Herta skončil dvakrát v únikové zóně a Hinchcliffe zlomil přední křídlo o Harveyho. Foto: IndyCar

Ve 34. kole Newgarden zaútočil na Powera a svedl s ním tvrdý souboj. Australan pak tvrdil, že o svém stájovém kolegovi nevěděl. Brzy na to Power skončil, když se v 2. zatáčce dostal do nečistot, což ho vyneslo do vnější zdi. Vůz zůstal stát v únikové zóně další zatáčky. Na trať zamířil zpomalovací vůz.

Restart přišel ve 40. kole. Závod vedla trojice Andrettiho pilotů Rossi, Herta a Hinchcliffe. Newgarden bojoval s VeeKayem a Harveyem. Dlouho se ale nezávodilo, Ferrucci po kontaktu se Satóem havaroval do zdi ve 2. zatáčce. Ještě během žluté fáze při zahřívání pneumatik udělal podobnou chybu jako předtím Power i Daly a s poškozeným vozem musel do boxů.

Restart přišel ve 47. kole, Rosenqvist jedoucí se ztrátou celého kola toho využil, aby se na dráze dostal před Hertu. Teď byl jako klín mezi vedoucím Rossim a jeho nejbližším vyzyvatelem. Opět se ale dlouho nezávodilo, v první zatáčce debutant McLaughlin najel do Andrettiho, pak dostal hodiny a skončil v cestě VeeKayovi.

Restart v 53. kole přinesl horké chvilky Dixonovi, který se ocitl uprostřed bitvy O´Warda a Harveyho. Dostal se ale díky tomu už na sedmou příčku. Andretti v dalším kole předjel dva piloty najednou a útočil na Rahala. Pro Andrettiho šlo o velmi důležitý závod. Potřeboval skončit před Bourdaisem nebo Dalym, k čemuž měl v tu chvíli našlápnuto, aby jeho vůz získal peníze z programu Leader Circle. Šlo o více než milion dolarů. Tuto částku bere 22 nejvýše postavených účastníků šampionátu, Andrettiho vůz byl v tu chvíli ale o příčku níže.

Newgarden dojel Hinchcliffea a dostal jej pod tlak. Nebyl to ale Kanaďan, kdo chybovat, nýbrž před ním jedoucí Herta, skončivší v únikové zóně- Předvedl rychlé hodiny a vrátil se na dráhu, ztratil ale dvě pozice. Newgarden tak postoupil už na stupně vítězů.

V 66. kole to byl právě obhájce titulu, kdo odstartoval poslední kolo zastávek u mechaniků. Ostatní museli okamžitě reagovat, protože tím pádem byl Newgarden v pozici, že kdyby přišla žlutá, přeskočí všechny jezdci, kteří dosud nestavěli. A tak v dalším kole zamířili do boxů Dixon i lídr závodu Rossi.

 

Newgarden využil souboje Paloua a Herty a dostal se před oba na první místo. Foto: IndyCar

Během pit stopů se Herta posunul před stájového kolegu Hinchcliffea, který stavěl o kolo dříve. Když jej na výjezdu od mechaniků v 70. kole překonal, udělal zároveň ve stejný okamžik chybu Rossi. Na výjezdu ze 2. zatáčky, jako předtím Power, dostal hodiny a narazil do vnitřní ochranné zdi.

V čele byli jezdci, kteří doposud nestavěli – Rahal, Hunter-Reay, Askew a Ericsson. Následovali Herta, Hinchcliffe, Palou, který jel na jiné strategii a také neměl šanci vydržet s palivem až do konce, Newgarden, O´Ward a Dixon. První čtveřice zamířila do boxů.

Pod zelenou vlajku přivedl v 75. kole pole Herta. Okamžitě s ním začal bojovat Hinchcliffe. O pár pozic dál v souboji s Harveyem prořízl Sató pneumatiku Andrettimu, který následně havaroval. Traťoví maršálové vůz i přes Andrettiho protesty odstavili v únikové zóně. Marně se Marco domáhal toho, aby ho nastartovali a nechali dojet do boxů. Pro tým to znamená, že skončí mimo prvních 22 pozic a přijde o milion dolarů, pětinu rozpočtu. Aby toho pro tým Michaela Andrettiho nebylo málo, Hinchcliffe už za zpomalovacím vozem v poslední zatáčce vyjel z dráhy. Když se na ni chtěl vrátit, trefil bok Harveyho monopostu a zlomil o něj přední přítlačné křídlo.

O´Ward byl blízko prvnímu vítězství pro McLaren, letos se jej ale slavná stáj v IndyCar nedočkala. Foto: IndyCar

Na trať navíc začaly dopadat kapky deště. Jenže kromě cílové rovinky, nad kterou visel drobný, za to však pořádně tmavý mrak, nikde poblíž nepršelo.

Restart přišel v 80. kole, Newgarden předvedl svůj nejlepší moment v závodě. Využil souboje Herty a Paloua v první zatáčce, zavěsil se za mladého Španěla a oba předjel. Postupoval i Dixon, který poskočil na třetí místo. Dlouho se ale nezávodilo. Po kontaktu se Satóem skončil ve zdi další pilot – Askew.

Během této žluté fáze přišel kuriózní moment, pace car zamířil do boxů o kolo dříve, protože mu došlo palivo. Zůstal stát na výjezdu z pit lane. Herta zkusil při restartu zaútočit, ale Newgarden vedení udržel. Dixona předjel O´Ward, který začal tlačit i na Hertu. Zdolal jej a zavěsil se za Newgardena.

Scott Dixon - šestinásobný šampion IndyCar Series. Foto: IndyCar

Herta udělal jezdeckou chybu a znovu skončil v únikové zóně, mohl ale sám pokračovat. Vypadl ale z první desítky a Dixon se posunul už na třetí místo. O další vzrušení se postaral O´Ward, který tlačil na úřadujícího mistra Newgardena, skulinku ale nenašel. Stejně tak ji nenašel ani Bourdais, který byl čtvrtý a dotíral na Dixona.

V závěru se situace zklidnila. Newgarden si v klidu dojel pro další vítězství. O´Ward nakonec zaostal o čtyři vteřiny. Stupně vítězů s přehledem stačily Dixonovi k zisku titulu. O nic se v závěru nepokusil ani Bourdais. Jeho výsledek znamenal peníze z Leaders Circle pro tým a také předznamenal velké zlepšení, jakého by se zkušeným Francouzem mohla stáj dosáhnout. Ostatně druhý Foytův pilot - Kimball - dojel na osmém místě.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 2:06:12,5948 100 50+1
2. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 4,1409 100 40
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 6,1561 100 35
4. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 7,4132 100 32
5. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 9,7529 100 30
6. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 10,5773 100 28
7. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 11,0696 100 26
8. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 15,8580 100 24
9. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 16,3743 100 22+1
10. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda + 16,7748 100 20
11. Colton Herta Andretti Harding Steinbrenner Honda + 24,2149 100 19+1
12. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet + 30,4724 100 18
13. Álex Palou Dale Coyne Racing Honda + 43,5791 100 17+1
14. James Hinchcliffe Andretti Autosport Honda + 1:04,0661 100 16+1
15. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 2 kola 98 15
16. Oliver Askew Arrow McLaren SP Chevrolet - 2 kola 98 14
17. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet - 2 kola 98 13
18. Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Honda - 2 kola 98 12
19. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda - 3 kola 97 11
20. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda havárie 74 10
21. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda havárie 69 9+3
22. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet havárie 46 8
23. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda havárie 40 7
24. Will Power Team Penske Chevrolet havárie 35 6+2

Konečné pořadí IndyCar Series - 2020

p. Jezdec vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka vlajka
1. Scott Dixon 537 53 51 51 18 40 31 91 51 30 20 20 22 24 35
2. Josef Newgarden 521 37 27 20 22 31 54 60 18 51 40 24 54 32 51
3. Colton Herta 422 26 32 30 31 11 11 49 32 29 23 54 33 41 20
4. Patricio O´Ward 416 18 24 24 44 33 19 56 38 41 19 22 8 30 40
5. Will Power 396 17 14 41 20 9 41 33 15 36 54 26 28 54 8
6. Graham Rahal 377 13 41 27 7 18 36 72 12 10 32 33 27 26 23
7. Takuma Sató 348 3 20 22 24 21 9 108 41 26 13 13 12 16 20
8. Simon Pagenaud 339 40 35 18 17 53 32 17 11 14 12 28 14 20 28
9. Alexander Rossi 317 15 5 11 35 28 24 12 8 16 36 40 40 35 12
10. R. Hunter-Reay 315 24 17 32 8 14 9 45 26 19 31 35 11 14 30
11. Felix Rosenqvist 306 10 15 12 51 17 15 37 25 26 28 8 31 19 12
12. Marcus Ericsson 291 11 29 21 32 22 22 10 30 7 15 31 20 15 26
13. Santino Ferrucci 290 9 22 28 28 17 12 65 15 20 16 17 16 18 7
14. Rinus VeeKay 289 8 30 16 17 11 13 26 28 32 24 19 37 13 15
15. Jack Harvey 288 14 14 8 13 26 26 44 19 17 26 18 24 28 11
16. Álex Palou 238 7 11 35 26 19 16 13 15 18 18 7 13 22 18
17. Conor Daly 237 28 18 9 12 26 18 10 20 24 17 14 18 10 13
18. Charlie Kimball 218 19 12 19 20 13 14 24 17 12 9 11 17 7 24
19. Oliver Askew 195 22 5 15 9 35 29 11 16 13 11 15 - - 14
20. Marco Andretti 176 16 8 8 11 8 20 43 7 15 7 10 5 8 10
21. Zach Veach 166 33 17 14 14 7 10 31 9 8 10 13 - - -
22. Max Chilton 144 - 11 13 15 - - 26 - - 14 17 19 11 18
23. James Hinchcliffe 138 12 19 - - - - 57 - - - - 16 17 17
24. Tony Kanaan 106 20 - - - 12 19 22 22 11 - - - - -
25. Ed Carpenter 81 30 - - - 15 7 10 10 9 - - - - -
26. Danton Kellett 67 - 9 10 10 - - 10 - - 8 9 6 5 -
27. Helio Castroneves 57 - - - - - - 38 - - - - 10 9 -
28. Sébastien Bourdais 53 - - - - - - - - - - - 9 12 32
29. Sage Karam 32 - 7 - - - - 12 - - - - 7 6 -
30. JR Hildebrand 28 - - - - - - 28 - - - - - - -
31. Fernando Alonso 18 - - - - - - 18 - - - - - - -
32. Spencer Pigot 17 - 7 - - - - 10 - - - - - - -
33. Ben Hanley 14 - - - - - - 14 - - - - - - -
34. James Davison 10 - - - - - - 10 - - - - - - -
35. Scott McLaughlin 8 - - - - - - - - - - - - - 8

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar