Newgarden vyhrál, titul ale slaví Dixon
Firestone Grand Prix of St. Pete – závod
Newgarden udělal vše, co mohl. Dostal se z osmého místa na startu do Victory Lane, přičemž na první místo postoupil tak, že předjel dva piloty najednou. Na titul to ale nestačilo. Dixon mu byl totiž po celý závod v patách a dojel na třetím místě, což mu s přehledem stačilo k zisku šestého titulu. Zatímco první polovina závodu příliš vzruchu nepřinesla, v druhé přišlo tolik přerušení žlutými vlajkami, že dokonce pace caru došel benzín.
Power do závodu dobře odstartoval z pole position a začal ujíždět pilotům Andrettiho stáje, kteří obsadili tři příčky za ním. Na dalším místě byl O´Ward před Harveym, Bourdaisem a osmým Newgardenem. Dixon se držel na 11. pozici. Oba jezdce bojující o titul oddělovali VeeKay a Askew.
Vítěz kvalifikace Power se ale z vedení příliš dlouho netěšil. V pátém kole v 10. zatáčce prudce zpomalil, což byl signál pro Rossiho, aby se pokusil o útok. Ten byl úspěšný. Na cílové rovince Powera zdolali i Herta a Hinchcliffe. Australan měl potíže s podřazováním. Jeho propad se ale zastavil. Rossi záhy vedl s náskokem přibližně jedné vteřiny na Hertu, Hinchcliffe ztrácel okolo čtyř vteřin.
To už ale probíhaly první zastávky v boxech. Už v osmém kole stavěl debutant McLaughlin. Newgarden a Dixon vydrželi až do 29. a 30. kola. Na trati mezi nimi skončil Bourdais. Power zastavil ve 32. kole. Ve stejný moment ve 4. zatáčce kolidovali Ferrucci a Rosenqvist. Švéd se pomalu plížil do boxů s rozříznutou pneumatikou.
Start závodu: pro vedoucí pětici skončil závod špatně. Power a Rossi narazili do zdi, Herta skončil dvakrát v únikové zóně a Hinchcliffe zlomil přední křídlo o Harveyho. Foto: IndyCar
Ve 34. kole Newgarden zaútočil na Powera a svedl s ním tvrdý souboj. Australan pak tvrdil, že o svém stájovém kolegovi nevěděl. Brzy na to Power skončil, když se v 2. zatáčce dostal do nečistot, což ho vyneslo do vnější zdi. Vůz zůstal stát v únikové zóně další zatáčky. Na trať zamířil zpomalovací vůz.
Restart přišel ve 40. kole. Závod vedla trojice Andrettiho pilotů Rossi, Herta a Hinchcliffe. Newgarden bojoval s VeeKayem a Harveyem. Dlouho se ale nezávodilo, Ferrucci po kontaktu se Satóem havaroval do zdi ve 2. zatáčce. Ještě během žluté fáze při zahřívání pneumatik udělal podobnou chybu jako předtím Power i Daly a s poškozeným vozem musel do boxů.
Restart přišel ve 47. kole, Rosenqvist jedoucí se ztrátou celého kola toho využil, aby se na dráze dostal před Hertu. Teď byl jako klín mezi vedoucím Rossim a jeho nejbližším vyzyvatelem. Opět se ale dlouho nezávodilo, v první zatáčce debutant McLaughlin najel do Andrettiho, pak dostal hodiny a skončil v cestě VeeKayovi.
Restart v 53. kole přinesl horké chvilky Dixonovi, který se ocitl uprostřed bitvy O´Warda a Harveyho. Dostal se ale díky tomu už na sedmou příčku. Andretti v dalším kole předjel dva piloty najednou a útočil na Rahala. Pro Andrettiho šlo o velmi důležitý závod. Potřeboval skončit před Bourdaisem nebo Dalym, k čemuž měl v tu chvíli našlápnuto, aby jeho vůz získal peníze z programu Leader Circle. Šlo o více než milion dolarů. Tuto částku bere 22 nejvýše postavených účastníků šampionátu, Andrettiho vůz byl v tu chvíli ale o příčku níže.
Newgarden dojel Hinchcliffea a dostal jej pod tlak. Nebyl to ale Kanaďan, kdo chybovat, nýbrž před ním jedoucí Herta, skončivší v únikové zóně- Předvedl rychlé hodiny a vrátil se na dráhu, ztratil ale dvě pozice. Newgarden tak postoupil už na stupně vítězů.
V 66. kole to byl právě obhájce titulu, kdo odstartoval poslední kolo zastávek u mechaniků. Ostatní museli okamžitě reagovat, protože tím pádem byl Newgarden v pozici, že kdyby přišla žlutá, přeskočí všechny jezdci, kteří dosud nestavěli. A tak v dalším kole zamířili do boxů Dixon i lídr závodu Rossi.
Newgarden využil souboje Paloua a Herty a dostal se před oba na první místo. Foto: IndyCar
Během pit stopů se Herta posunul před stájového kolegu Hinchcliffea, který stavěl o kolo dříve. Když jej na výjezdu od mechaniků v 70. kole překonal, udělal zároveň ve stejný okamžik chybu Rossi. Na výjezdu ze 2. zatáčky, jako předtím Power, dostal hodiny a narazil do vnitřní ochranné zdi.
V čele byli jezdci, kteří doposud nestavěli – Rahal, Hunter-Reay, Askew a Ericsson. Následovali Herta, Hinchcliffe, Palou, který jel na jiné strategii a také neměl šanci vydržet s palivem až do konce, Newgarden, O´Ward a Dixon. První čtveřice zamířila do boxů.
Pod zelenou vlajku přivedl v 75. kole pole Herta. Okamžitě s ním začal bojovat Hinchcliffe. O pár pozic dál v souboji s Harveyem prořízl Sató pneumatiku Andrettimu, který následně havaroval. Traťoví maršálové vůz i přes Andrettiho protesty odstavili v únikové zóně. Marně se Marco domáhal toho, aby ho nastartovali a nechali dojet do boxů. Pro tým to znamená, že skončí mimo prvních 22 pozic a přijde o milion dolarů, pětinu rozpočtu. Aby toho pro tým Michaela Andrettiho nebylo málo, Hinchcliffe už za zpomalovacím vozem v poslední zatáčce vyjel z dráhy. Když se na ni chtěl vrátit, trefil bok Harveyho monopostu a zlomil o něj přední přítlačné křídlo.
O´Ward byl blízko prvnímu vítězství pro McLaren, letos se jej ale slavná stáj v IndyCar nedočkala. Foto: IndyCar
Na trať navíc začaly dopadat kapky deště. Jenže kromě cílové rovinky, nad kterou visel drobný, za to však pořádně tmavý mrak, nikde poblíž nepršelo.
Restart přišel v 80. kole, Newgarden předvedl svůj nejlepší moment v závodě. Využil souboje Herty a Paloua v první zatáčce, zavěsil se za mladého Španěla a oba předjel. Postupoval i Dixon, který poskočil na třetí místo. Dlouho se ale nezávodilo. Po kontaktu se Satóem skončil ve zdi další pilot – Askew.
Během této žluté fáze přišel kuriózní moment, pace car zamířil do boxů o kolo dříve, protože mu došlo palivo. Zůstal stát na výjezdu z pit lane. Herta zkusil při restartu zaútočit, ale Newgarden vedení udržel. Dixona předjel O´Ward, který začal tlačit i na Hertu. Zdolal jej a zavěsil se za Newgardena.
Scott Dixon - šestinásobný šampion IndyCar Series. Foto: IndyCar
Herta udělal jezdeckou chybu a znovu skončil v únikové zóně, mohl ale sám pokračovat. Vypadl ale z první desítky a Dixon se posunul už na třetí místo. O další vzrušení se postaral O´Ward, který tlačil na úřadujícího mistra Newgardena, skulinku ale nenašel. Stejně tak ji nenašel ani Bourdais, který byl čtvrtý a dotíral na Dixona.
V závěru se situace zklidnila. Newgarden si v klidu dojel pro další vítězství. O´Ward nakonec zaostal o čtyři vteřiny. Stupně vítězů s přehledem stačily Dixonovi k zisku titulu. O nic se v závěru nepokusil ani Bourdais. Jeho výsledek znamenal peníze z Leaders Circle pro tým a také předznamenal velké zlepšení, jakého by se zkušeným Francouzem mohla stáj dosáhnout. Ostatně druhý Foytův pilot - Kimball - dojel na osmém místě.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 2:06:12,5948 | 100 | 50+1 |
2. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 4,1409 | 100 | 40 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 6,1561 | 100 | 35 |
4. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 7,4132 | 100 | 32 |
5. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 9,7529 | 100 | 30 |
6. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 10,5773 | 100 | 28 |
7. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,0696 | 100 | 26 |
8. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 15,8580 | 100 | 24 |
9. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 16,3743 | 100 | 22+1 |
10. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 16,7748 | 100 | 20 |
11. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | + 24,2149 | 100 | 19+1 |
12. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | + 30,4724 | 100 | 18 |
13. | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Honda | + 43,5791 | 100 | 17+1 |
14. | James Hinchcliffe | Andretti Autosport | Honda | + 1:04,0661 | 100 | 16+1 |
15. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 2 kola | 98 | 15 |
16. | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet | - 2 kola | 98 | 14 |
17. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 2 kola | 98 | 13 |
18. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | - 2 kola | 98 | 12 |
19. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | - 3 kola | 97 | 11 |
20. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | havárie | 74 | 10 |
21. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | havárie | 69 | 9+3 |
22. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | havárie | 46 | 8 |
23. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | havárie | 40 | 7 |
24. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | havárie | 35 | 6+2 |
Konečné pořadí IndyCar Series - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | 537 | 53 | 51 | 51 | 18 | 40 | 31 | 91 | 51 | 30 | 20 | 20 | 22 | 24 | 35 |
2. | Josef Newgarden | 521 | 37 | 27 | 20 | 22 | 31 | 54 | 60 | 18 | 51 | 40 | 24 | 54 | 32 | 51 |
3. | Colton Herta | 422 | 26 | 32 | 30 | 31 | 11 | 11 | 49 | 32 | 29 | 23 | 54 | 33 | 41 | 20 |
4. | Patricio O´Ward | 416 | 18 | 24 | 24 | 44 | 33 | 19 | 56 | 38 | 41 | 19 | 22 | 8 | 30 | 40 |
5. | Will Power | 396 | 17 | 14 | 41 | 20 | 9 | 41 | 33 | 15 | 36 | 54 | 26 | 28 | 54 | 8 |
6. | Graham Rahal | 377 | 13 | 41 | 27 | 7 | 18 | 36 | 72 | 12 | 10 | 32 | 33 | 27 | 26 | 23 |
7. | Takuma Sató | 348 | 3 | 20 | 22 | 24 | 21 | 9 | 108 | 41 | 26 | 13 | 13 | 12 | 16 | 20 |
8. | Simon Pagenaud | 339 | 40 | 35 | 18 | 17 | 53 | 32 | 17 | 11 | 14 | 12 | 28 | 14 | 20 | 28 |
9. | Alexander Rossi | 317 | 15 | 5 | 11 | 35 | 28 | 24 | 12 | 8 | 16 | 36 | 40 | 40 | 35 | 12 |
10. | R. Hunter-Reay | 315 | 24 | 17 | 32 | 8 | 14 | 9 | 45 | 26 | 19 | 31 | 35 | 11 | 14 | 30 |
11. | Felix Rosenqvist | 306 | 10 | 15 | 12 | 51 | 17 | 15 | 37 | 25 | 26 | 28 | 8 | 31 | 19 | 12 |
12. | Marcus Ericsson | 291 | 11 | 29 | 21 | 32 | 22 | 22 | 10 | 30 | 7 | 15 | 31 | 20 | 15 | 26 |
13. | Santino Ferrucci | 290 | 9 | 22 | 28 | 28 | 17 | 12 | 65 | 15 | 20 | 16 | 17 | 16 | 18 | 7 |
14. | Rinus VeeKay | 289 | 8 | 30 | 16 | 17 | 11 | 13 | 26 | 28 | 32 | 24 | 19 | 37 | 13 | 15 |
15. | Jack Harvey | 288 | 14 | 14 | 8 | 13 | 26 | 26 | 44 | 19 | 17 | 26 | 18 | 24 | 28 | 11 |
16. | Álex Palou | 238 | 7 | 11 | 35 | 26 | 19 | 16 | 13 | 15 | 18 | 18 | 7 | 13 | 22 | 18 |
17. | Conor Daly | 237 | 28 | 18 | 9 | 12 | 26 | 18 | 10 | 20 | 24 | 17 | 14 | 18 | 10 | 13 |
18. | Charlie Kimball | 218 | 19 | 12 | 19 | 20 | 13 | 14 | 24 | 17 | 12 | 9 | 11 | 17 | 7 | 24 |
19. | Oliver Askew | 195 | 22 | 5 | 15 | 9 | 35 | 29 | 11 | 16 | 13 | 11 | 15 | - | - | 14 |
20. | Marco Andretti | 176 | 16 | 8 | 8 | 11 | 8 | 20 | 43 | 7 | 15 | 7 | 10 | 5 | 8 | 10 |
21. | Zach Veach | 166 | 33 | 17 | 14 | 14 | 7 | 10 | 31 | 9 | 8 | 10 | 13 | - | - | - |
22. | Max Chilton | 144 | - | 11 | 13 | 15 | - | - | 26 | - | - | 14 | 17 | 19 | 11 | 18 |
23. | James Hinchcliffe | 138 | 12 | 19 | - | - | - | - | 57 | - | - | - | - | 16 | 17 | 17 |
24. | Tony Kanaan | 106 | 20 | - | - | - | 12 | 19 | 22 | 22 | 11 | - | - | - | - | - |
25. | Ed Carpenter | 81 | 30 | - | - | - | 15 | 7 | 10 | 10 | 9 | - | - | - | - | - |
26. | Danton Kellett | 67 | - | 9 | 10 | 10 | - | - | 10 | - | - | 8 | 9 | 6 | 5 | - |
27. | Helio Castroneves | 57 | - | - | - | - | - | - | 38 | - | - | - | - | 10 | 9 | - |
28. | Sébastien Bourdais | 53 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 9 | 12 | 32 |
29. | Sage Karam | 32 | - | 7 | - | - | - | - | 12 | - | - | - | - | 7 | 6 | - |
30. | JR Hildebrand | 28 | - | - | - | - | - | - | 28 | - | - | - | - | - | - | - |
31. | Fernando Alonso | 18 | - | - | - | - | - | - | 18 | - | - | - | - | - | - | - |
32. | Spencer Pigot | 17 | - | 7 | - | - | - | - | 10 | - | - | - | - | - | - | - |
33. | Ben Hanley | 14 | - | - | - | - | - | - | 14 | - | - | - | - | - | - | - |
34. | James Davison | 10 | - | - | - | - | - | - | 10 | - | - | - | - | - | - | - |
35. | Scott McLaughlin | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 8 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar