Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co nového v roce 2021?

Co nového v roce 2021?

Půlkrok do nové éry

Dost bylo ohlížení se za rokem 2020. Je tady rok 2021 a formule 1 dělá krok do nové éry. Tedy polovinu kroku. Kvůli omezením po vypuknutí pandemie se revoluce v technických předpisech odložila na rok 2022. Týmy před rokem 2021 ani nespustily nový projekt. Pokračují s vývojem loňského vozu, který pravděpodobně ukončí velmi brzy po začátku sezony, nebo i dříve, aby se na sto procent věnovaly vývoji zcela nového auta s přísavným efektem pro rok 2022. Přesto však vozy nebudou stejné jako v sezoně 2020.

Začněme tedy technickými pravidly. Výrobci motorů mohou přijít s novými, výkonnějšími pohonnými jednotkami. Musí je homologovat před začátkem sezony. Další úpravy již budou moci sledovat pouze zlepšení spolehlivosti a nesmějí přidávat další koňské síly.

Vývoj aerodynamiky zůstal otevřený. Kvůli snížení rychlosti vozů, s jejichž o rok delším vývojem před rokem nepočítal nikdo včetně výrobce pneumatik, musejí je konstruktéři upravit v oblastech podlahy při zadních kolech, difuzoru a brzdových šachet, které v poslední době již sloužily stejně tak aerodynamice, jako chlazení brzd. Vývoj aerodynamiky je nepřímo omezen tím, že týmům zůstane šasi z roku 2020.

Ostatní vývoj, tedy hlavně mechanických částí vozu, byl zakázán, ale existují výjimky. Každý tým dostal dva žetony umožňující obejít zákaz ve dvou jím zvolených oblastech. Týmy, které loni nakupovaly od jiných části vozu specifikace 2019, mohou přejít na specifikaci 2020, čímž srovnají krok se svými dodavateli (kteří nesměli pokračovat ve vývoji).

Systém DAS používaný Mercedesem je zakázán.

Rozdělení částí vozu na regulované (které musejí být na voze unikátní a tým je na ně povinen mít duševní vlastnictví), unifikované a ostatní (s nimiž stáje mohou mezi sebou obchodovat) se bohužel zkomplikovalo. Nyní existuje plných pět kategorií. Vyčerpávající přehled toho, co kam patří a jaké přesně se toho týkají pravidla, lze najít v technických předpisech F1, zveřejněných na webu FIA.  Zde uvedeme alespoň příklady.

Kategorie LTC (Listed Team Components) jsou jako dosud regulované komponenty. Zde zůstaly především monokok a převážná část aerodynamiky. SSC (Standard Supply Components) je kategorie jednotných dílů od dodavatelů vybraných Mezinárodní automobilovou federací. Sem patří například senzor průtoku paliva, ale i palivová pumpa a ráfky kol. PDC (Prescribed Design Components) je kategorie pro unifikované komponenty, se kterými týmy smějí obchodovat. Jedná se o přední část podlahy, zadní nárazovou strukturu či matice kol. TRC (Transferable Components) je kategorie obchodovatelných neunifikovaných komponentů. Zde zůstaly hydraulika, části palivového systému, většina převodovky, zavěšení zadních i předních kol. A nakonec OSC (Open Source Components) je kategorie dílů, které si týmy smějí vyvíjet samy, ale o jejichž design se musejí se všemi ostatními podělit prostřednictvím k tomu určeného serveru dříve, než je použijí v závodu nebo testu. Sem byly dány například systém DRS, hnací hřídel a brzdy.

Ve sportovních pravidlech je novinkou systém hendikepů ve vývoji aerodynamiky, uplatňovaný na základě výsledků Poháru konstruktérů (PK). Do minulého roku měly týmy kvůli omezování nákladů limitovaný čas práce v aerodynamickém tunelu a s CFD na stejné úrovni. Od tohoto roku má vítěz loňského PK (Mercedes) k dispozici 90 % původní kvóty pro tunel i CFD. Poslední tým (Williams) si naopak polepšil na 112,5 procenta (pokud mu to umožní finance). Týmy mezi nimi jsou rozčleněny rovnoměrně s rozdílem 2,5 procenta. Čili pro čtvrtý tým loňského poháru (Aston Martin) se nic nemění, zůstává na 100 procentech. Takto to bude do 31. června. Od 1. července až do konce roku bude platit přesně stejný systém, ale týmy už nebudou seřazeny podle loňského PK, ale podle pořadí v PK 2021 k tomuto dni.

Velkou změnou jsou nová finanční pravidla vyplývající z Concordské dohody, která má platnost do roku 2025.

Týmy pracují pod rozpočtovým stropem 145 milionů amerických dolarů. Je v něm několik výjimek týkajících se motorů, platů jezdců a tří manažerů, marketingu, cestovních nákladů, odpisů a amortizace a dalších položek. Velké týmy si také vybojovaly, aby byl rok 2021 přechodným z pohledu nákladů na zaměstnance, jelikož v době pandemie lidé těžko hledají jiné zaměstnání a vlády komplikují firmám propouštění.

Nová Concordská dohoda upravila i dělení společných příjmů F1 mezi majitele série a týmy. Ty nyní dostanou více za účast v sezoně. Zůstaly zachovány rozdíly na základě umístění v PK a méně se vyplatí týmům se speciálním významem pro sérii. Proto se očekává zlepšení konkurenceschopnosti menších stájí.

Po přeložení VC Austrálie na podzim se start sezony i testy přesunuly do Bahrajnu. Foto: Williams

Do F1 nepřichází žádný zcela nový tým a ani žádný neskončil. Přesto ze startovní listiny zmizela jména Racing Point a Renault a přibyly Aston Martin a Alpine.

Na poli pohonných jednotek došlo k jedné změně. McLaren se po třech letech rozloučil s Renaultem a vrací se k motoru Mercedes, který používal do roku 2014.

Pirelli připravilo nové, odolnější pneumatiky, které vozy pravděpodobně také zpomalí.

Daniel Ricciardo bude letos závodit za McLaren, Carlos Sainz za Ferrari, Sebastian Vettel za Aston Martin a Sergio Pérez za Red Bull. Vrátil se Fernando Alonso a bude závodit za Alpine. Nováčky jsou Mick Schumacher a Nikita Mazepin, oba v týmu Haas, a Juki Cunoda v týmu AlphaTauri. Místa si naopak nenašli Daniil Kvjat, Romain Grosjean, Kevin Magnussen a Alexander Albon.

Novým teoretickým maximem je 25 velkých cen ročně. V roce 2021 jich F1 chce stihnout 23, ale není vůbec vyloučeno, že některé se kvůli pandemické situaci neuskuteční. Poprvé se má závodit na nové verzi okruhu Zandvoort i na městské trati v Džiddě. Třídenní zimní test se uskuteční na bahrajnským mezinárodním okruhu od 12. do 14. března. Šampionát začne na stejném místě 28. března a skončit má 12. prosince na trati Yas Marina v Abú Zabí.

Oba páteční tréninky byly zkráceny na 60 minut.

Také byl stanoven maximální čas trvání velké ceny. Závodníci obvykle odjedou více než 305 kilometrů za méně než dvě hodiny, ale v případě přerušení závodu mohl televizní přenos trvat déle. Nyní platí limit tří hodin od startu závodu.

Experiment s posunutím času startu velké ceny (respektive zahřívacího kola) o 10 minut po celé hodině se neujal a byl zrušen. Téměř všude v Evropě bude závod začínat v 15 hodin, pouze ve Spojeném království ve 14 a v Rusku ve 12 hodin středoevropského času.

Formuli 1 bude provázet F2 nebo F3, nikdy ne obě na jednom místě. Osmkrát bude součástí doprovodného programu i ženská Serie W.

Zdroj: FIA, Motorsport, RaceFans, MotorsportWeek, úvodní foto: Red Bull