Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Týmy odsouhlasily zmrazení motorů

Týmy odsouhlasily zmrazení motorů

Nové budou o rok dříve

Včera bylo setkání Komise F1, v níž mají svá místa zástupci týmů, Mezinárodní automobilové federace a majitele série. Hlavním tématem byly pohonné jednotky. Bylo jednohlasně odsouhlaseno zmrazení jejich vývoje. K zmrazení dojde na začátku příštího roku.

Za návrhem na ukončení vývoje této generace motorů je odchod Hondy ze šampionátu, ke kterému dojde na konci tohoto roku. Týmy Red Bull Racing a AlphaTauri byly zanechány v nejistotě, přičemž hlavně špičkové stáji Red Bull se nelíbila představa, že bude opět v pozici běžného zákazníka jedné ze tří zbývajících automobilek. Z nich každá má ale svůj tovární tým, který dostane při přizpůsobování velké pohonné jednotky do šasi absolutní prioritu.

Společnost Red Bull proto přišla s návrhem, že převezme duševní vlastnictví Hondy a bude pokračovat ve výrobě pohonných jednotek pro své týmy ve vlastní režii. Bude to platit z vlastní kapsy, ale nemá zdroje (nejen finanční) na další vývoj pohonné jednotky, bez kterého by rychle ztrácela konkurenceschopnost.

Red Bullu vše vyšlo podle jeho představ. Honda přislíbila pokračovat ve vývoji své pohonné jednotky v tomto roce, aby si zachovala šanci rozloučit se s F1 vítězstvími, možná i výhrou v šampionátu a nenechala Red Bull na holičkách a hořkou pachuť ve vzpomínkách jeho fanoušků. A na jaře 2022 se vývoj zmrazí, takže nevznikne velké časové okno, ve kterém by motor ztrácel konkurenceschopnost.

Zatím nebylo oficiálně oznámeno, zda se dospělo k dohodě i ohledně dorovnávání výkonu motorů. Dorovnávání výkonu mělo mnoho zastánců, kteří se obávali, že by některý z agregátů mohl být zmrazen s výkonnostní ztrátou na konkurenci, což by mělo velmi negativní dopad na všechny týmy, které jednotku tohoto výrobce používají. Proti snaze o umělé absolutní vyrovnání sil však vystoupil Mercedes, jehož motor byl loni opět nejlepší ze všech.

Podle informací auto motor und sport se Komise F1 dohodla na kompromisu v podobě "záchranné sítě" pro výrobce s nejslabším motorem. Pokud by někdo v roce 2022 selhal a zmrazil by se mu podstatně slabší motor než konkurentům, měl by dostat možnost požádat o výjimku. K chybám by mohlo dojít zejména při přizpůsobování motoru palivu E10 s vyšším obsahem ekologických příměsí, které se bude používat až do roku 2024.

Hybridní generace motorů, která začala v roce 2014, s námi bude do roku 2024. Foto: Mercedes

V roce 2025 má přijít nová generace motorů. Tedy v tomto roce se vývoj opět rozmrazí. Komise F1 se shodla, že je třeba zůstat u hybridních motorů, které ale mohou být dost odlišné od současných. Určitě mají být relevantní pro budoucnost automobilového průmyslu, používat palivo vyrobené výhradně z obnovitelných zdrojů, mít vysoký výkon a vzbuzovat velké emoce. Musejí také být podstatně levnější než současné a stát se atraktivními pro automobilky zapojené do šampionátu, ale i pro nové potenciální zájemce.

Zmínka o "emocích" nejspíš znamená, že se tvůrci technických pravidel pokusí motorům F1 vrátit hlučnost, která byla součástí zážitku hlavně pro diváky na tribunách. Ta byla typická před přechodem na současnou generaci hybridních pohonných jednotek s menšími spalovacími motory, pracujícími při nižších otáčkách. Z hybridní části by se mohlo odstranit MGU-H, které je umístěno ve výfukovém potrubí a kvůli tomu slouží i jako tlumič hluku. Tím by hned klesly i náklady na výrobu a vývoj a zjednodušil by se vstup novým automobilkám.

Na poradě se mluvilo také o vyzkoušení změny formátu závodního víkendu, údajně v Kanadě, Itálii a Brazílii. Kvalifikace by byla už v pátek odpoledne, ale vztahovala by se ke krátkému sobotnímu sprintu, jehož výsledek by pak určil pořadí na startu velkého nedělního závodu. Také se mluvilo o vytvoření skupiny, která bude mít za cíl připravit zavedení stropu pro platy jezdců. O obou věcech se bude dále jednat na příštím setkání Komise.

Zdroj: Motorsport, auto motor und sport, úvodní foto: Renault