Herta čeká na nabídku od Ferrari
Andretti by ho pustil.
Mezi již spíše staršími jezdci z USA v IndyCar závodí i jeden nadějný mladík jménem Colton Herta. Ve věku 21 let má na kontě čtyři vítězství v IndyCar, přičemž americké fanoušky svým vítězstvím potěšil i letos v St. Petersburgu. Jak to již v takových případech bývá, mluví se o tom, že jednoho dne by mohl prorazit v MS F1. Letos by ale ještě nastoupit nemohl, jelikož nemá superlicenci.
"Colton i závodil v Anglii, když mu bylo 15, byl tam odkázán sám na sebe, ale šel si za svým cílem. Jenže je to tichý a skromný kluk a neví za sebe bojovat. Já v něm však vidím kvality jezdce F1," řekl Mario Andretti, mistr světa F1 z roku 1978, o jezdci týmu Andretti Autosport.
"Je mu teprve 21, takže je ve skvělém věku, jenže nemá možnost testovat a pak je tady ještě ta věc s licencí. Chápete, že ruský kluk dostane superlicenci a kluk, který tady vyhrává závody, ne? Někde asi bude chyba!"
Ruským klukem Andretti nepochybně myslel Nikitu Mazepina závodícího ve F1 za americký tým Haas. Rus byl před třemi lety druhý ve GP3 (dnešní F3) a loni pátý ve F2, díky čemuž se s odřenýma ušima dostal skrz bránu do F1. Na obhajobu FIA je ale třeba zmínit, že IndyCar je v licenčním bodovacím systému druhou nejlépe bodovanou sérií, Herta navzdory příležitostným vítězstvím nemá za poslední tři roky zas tak skvělé výsledky.
Americký mladík má s Andrettim čerstvě podepsanou smlouvu do roku 2023, která mu prý ale nestojí v cestě do F1.
"Pokud by si mě pozval kupříkladu Haas, tak bych určitě měl zájem, ale jedině v případě, že by to bylo v rámci programu Ferrari," řekl Herta.
"Moje sobecké já doufá, že za nás bude závodit mnoho, mnoho let, ale nestál bych mu v cestě," potvrdil Andretti. "Pokud dostane pozvánku od Ferrari, nebudu mu bránit. Pokud to ale bude poslední nebo předposlední tým F1, pravděpodobně mu řeknu: "Potřebuji tě mít tady." Potřebujeme Američana ve špičkovém týmu, ne na chvostu pole. Pokud by byl ve F1 americký jezdec a měl výsledky, Amerika by se do F1 zbláznila."
V Evropě to už jednou zkoušel. Dočká se další šance? Foto: Andretti Autosport
"S týmy průběžně komunikujeme ohledně věcí, které je třeba udělat, aby se do pozornosti dostali i američtí jezdci," řekl nový generální ředitel F1, Stefano Domenicali. "Čím dříve, tím lépe. Mohli bychom někoho mít o dva, tři roky, ale možná to potrvá déle."
"IndyCar je uznávaná jako jedna z nejlepších sérií světa, takže bych samozřejmě rád viděl jezdce jako Colton Herta a Pato O'Ward ve F1. Musíme vymyslet, jak jim umožníme vyzkoušet si vůz F1," dodává výkonný sportovní ředitel, Ross Brawn.
Patricio O'Ward je mladý a v IndyCar závodí za tým Arrow McLaren, díky čemuž mu byl přislíben test ve voze týmu McLaren F1, jenže je to Mexičan.
"O tomto se mluví neustále, protože v USA máme velký nevyužitý potenciál, ale aktuálně nevím o ničem konkrétním," řekl k tomuto tématu Günter Steiner, šéf týmu Haas, který má amerického majitele a administrativní sídlo v Kannapolisu, jenže s barevným designem vozu po vzoru ruské vlajky se mu bude v USA teď těžko dělat marketing.
Zdroj: MotorsportWeek, Racer, úvodní foto: Andretti Autosport