Rahalův tým způsobil kolizi kvůli fotce, pak boural Ferrucci
105th Indianapolis 500 – 4. trénink
První karamboly letošního ročníku Indy500 jsme viděli ve 4. tréninku. Hned na úvod způsobil drobný kontakt Herty a McLaughlina tým Rahal Letterman Lanigan Racing, který zpomalil na cílové rovince kvůli společné fotce všech tří vozů jedoucích bok po boku. V druhé polovině tréninku pak tvrdě narazil do zdi právě jeden z Rahalových jezdců – Ferrucci. Nejrychlejší čas zajel Tony Kanaan.
Hned po dvou minutách čtvrtečního tréninku přišel jeden z momentů, o kterých se v padoku mluvilo dlouhé hodiny. Tým Rahal Letterman Lanigan Racing vyslal své vozy na trať s tím, že se mají seřadit vedle sebe a na půl plynu přejet přes cílovou rovinku. Fotograf je měl zachytit zřejmě zhruba v prostoru, kde leží pás cihel.
Jenže Rahalova sestava nebyla na dráze sama. Za nimi museli zpomalit De Silvestrová a McLaughlin. O tom ale nebyl informován Herta, který se v plné rychlosti vyřítil ze čtvrté zatáčky, aby před sebou objevil pomalu jedoucí vozy. Pokusil se protáhnout se mezi McLaughlinem a zdí, ale došlo k drobnému kontaktu. Oba piloti dojeli do boxů a týmy strávily desítky minut kontrolou a opravou vozu.
Rahalův tým ve formaci (zleva Rahal, Sató a Ferrucci) a za nimi Herta. Foto: IndyCar
Po skončení tréninku za tento kousek dostal Rahalův tým stopku pro všechny tři vozy na první půlhodinu pátečního tréninku. Bobby Rahal se v rozhovoru pro agenturu AP zlobil, že dostali trest za něco, co v úterý dělal tým Rogera Penskeho, mimo jiné majitele IndyCar a Indianapolis Motor Speedway. Ale IndyCar to vysvětluje tím, že v ten den byla první pětiminutovka vyhrazena pro zaváděcí kola, kdy piloti vyjíždějí poprvé na dráhu, tudíž ostatní jezdci měli počítat s tím, že se na trati budou pohybovat pomalu jedoucí vozy.
V úvodu se jezdci soustředili na kvalifikační simulace a snažili se využít toho, že dráha ještě nebyla tak plná, takže jejich čas nebyl ovlivněn tím, že by se dostali do závěsu za jiný vůz. Vedení se ujal Palou, za ním se prostřídali na druhé příčce Sató, Harvey, Newgarden a Ferrucci. Na konci první hodiny tréninku vystrčil z první příčky stájového kolegu Ericsson. McLaughlin se po kontrole a opravě vozu propracoval na třetí příčku.
Castroneves měl dnes důvod usmívat se.... na druhou stranu, on si ho najde vždycky. Foto: IndyCar
Kolem půl třetí odpoledne vyskočili na přední příčky také zbývající piloti Ganassiho stáje – Kanaan a Dixon. V polovině tréninku, tedy po třech hodinách, pak bylo pořadí Dixon, Ericsson, Kanaan a Palou, tedy kompletní Ganassiho sestava na čele, a první pětku uzavíral McLaughlin.
Po 16. hodině se jméno v čele pořadí změnilo krátce za sebou dvakrát, kdy nejprve zajel nejrychlejší kolo Newgarden, aby jej vzápětí sesadil z čela Daly. Rychlý vůz měl i Ferrucci, ale ve čtvrt na pět ve 2. zatáčce nad ním ztratil kontrolu a narazil tvrdě do zdi.
Přestože skončil v necmocni, patří Ferruccimu třetí nejlepší čas. Foto: IndyCar
Z monopostu se dostal vlastní silou, nemohl ale došlápnout na levou nohu. Vyšetření v lékařském centru na okruhu žádné vážnější zranění neodhalilo. Ferrucciho ale převezli na rentgen do nemocnice v Indianapolisu. Podle šéflékaře IndyCar doktora Billowse má lehké zranění na levé noze, už na ni ale mohl došlápnout a pokud vyšetření v nemocnici neodhalí další zranění, měl by v pátek opět nastoupit do tréninku. Rahalův tým ovšem má na autě hodně práce.
Po čtvrt hodině znovu zavlály zelené vlajky. Na začátku poslední hodiny se na první příčku dostal Kanaan a zůstal na ní až do konce čtvrtečního tréninku. Piloti totiž v závěru pracovali hlavně na nastavení pro závod a hledání rychlosti už tolik pozornosti nevěnovali. Ostatně na to bude dost prostoru v pátek, kdy je trénink zaměřený právě na to, aby týmy z vozů vymáčkly, co se dá. Mají totiž poprvé zvýšený výkon turba v motorech, což si pak přenesou i do kvalifikace. Naopak na závod jej musí snížit na původní úroveň.
Za Kanaanem tak skončil opět velmi rychlý Daly. I přes vážnou nehodu patřil třetí čas Ferruccimu. První pětku zavírali Newgarden a Dixon. VeeKay na šestém místě podtrhává dobrou formu týmu Eda Carpentera. Sedmému Castronevesovi se výborně podařilo využít aerodynamického pytle za jiným vozem. Stájový kolega Kanaana a Dixona Ericsson skončil osmý před loňským vítězem Satóem a Hertou, který se z nepovedeného úvodu tréninku otřepal a skončil na 10. místě.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:39,9395 | 80 | |
2. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:39,9565 | + 0.017 | 90 |
3. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:40,0139 | + 0.074 | 50 |
4. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 00:40,0204 | + 0.080 | 121 |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:40,0595 | + 0.120 | 65 |
6. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:40,1054 | + 0.165 | 96 |
7. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 00:40,1082 | + 0.168 | 114 |
8. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:40,1296 | + 0.190 | 89 |
9. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:40,1370 | + 0.197 | 93 |
10. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 00:40,1887 | + 0.249 | 104 |
11. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:40,2362 | + 0.296 | 125 |
12. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 00:40,2599 | + 0.320 | 81 |
13. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 00:40,2701 | + 0.330 | 60 |
14. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:40,2986 | + 0.359 | 64 |
15. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 00:40,3172 | + 0.377 | 82 |
16. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:40,3228 | + 0.383 | 85 |
17. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 00:40,3378 | + 0.398 | 91 |
18. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 00:40,4270 | + 0.487 | 123 |
19. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | 00:40,4306 | + 0.491 | 63 |
20. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:40,4601 | + 0.520 | 96 |
21. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 00:40,4655 | + 0.526 | 94 |
22. | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:40,4705 | + 0.531 | 73 |
23. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 00:40,4741 | + 0.534 | 42 |
24. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:40,5540 | + 0.614 | 71 |
25. | Stefan Wilson | Andretti Autosport | Honda | 00:40,5763 | + 0.636 | 102 |
26. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:40,5866 | + 0.647 | 70 |
27. | Pietro Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | 00:40,6134 | + 0.673 | 71 |
28. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 00:40,6483 | + 0.708 | 86 |
29. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:40,6778 | + 0.738 | 57 |
30. | JR Hildebrand | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:40,6922 | + 0.752 | 62 |
31. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | 00:40,7404 | + 0.800 | 81 |
32. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | 00:40,7569 | + 0.817 | 97 |
33. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | 00:40,8183 | + 0.878 | 61 |
34. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:40,9321 | + 0.992 | 81 |
35. | R. C. Enereson | Top Gun Racing | Chevrolet | 00:41,3899 | + 1.450 | 50 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar