Na rychlý pátek v čele Dixon a Ganassiho tým
105th Indianapolis 500 - 5. trénink
Pátek se v Indianapolisu nesl ve znamení vyšších rychlostí, protože piloti dostali možnost před kvalifikací trénovat se zvýšeným výkonem turba, který vozům přidává zhruba dalších 90 koňských sil. Na čele se toho ale moc nezměnilo. Scott Dixon zajel podruhé během letošních příprav celkově nejrychlejší čas.
Dařilo se i jeho stájovým kolegům. Ještě čtvrt hodiny před koncem okupovali čtyři nejvyšší příčky, pak jim perfektní výsledek pokazil Herta, který se dostal na první příčku. Dixonovo nejlepší kolo mělo hodnotu 0:38,5766, což představuje průměrnou rychlost 233,302 mil/h. Herta za ním zaostal o necelých 9 setin, Kanaan pak na třetím místě ztrácel desetinu.
Tým Bobbyho Rahala zmeškal první půlhodinu kvůli incidentu z úvodu čtvrtečního tréninku, kdy piloti zpomalili na cílové rovince kvůli focení a způsobili za sebou zácpu a drobný kontakt mezi McLaughlinem a Hertou. Dost možná by ale Rahalova stáj stejně během první půlhodiny na trať nikoho neposlala. Panovalo totiž chladné a větrné počasí.
Scott Dixon může být zatím spokojený. Foto: IndyCar
Jako první prolomil magickou hranici průměrné rychlosti 230 mil/h na kolo Daly. Ganassiho piloti ale byli na předních příčkách od prvních minut. Na trati nechyběl ani Ferrucci, který ve čtvrtečním tréninku havaroval a následně byl převezený do nemocnice.
V polovině tréninku zavlály nad oválem žluté vlajky a to kvůli kontrole dráhy. V tu chvíli vedl Jones, před Satóem, Dixonem, Palouem a Rossim. Šestý O´Ward byl nejlepší z pilotů s motorem Chevrolet.
V poslední hodině Ganassiho sestava ovládla první čtveřici, ale necelých čtvrt hodiny před koncem je rozdělil Herta. Šestý O´Ward je nejrychlejší pilot s motorem Chevrolet. A zároveň také jediný, který pronikl do první desítky. V té nechybí ani Rossi, Sató, Jones a Hunter-Reay.
Co nás čeká v sobotu a v neděli
Teď se už ale nezadržitelně blíží kvalifikace, která rozhodne nejen o tom, jak se jezdci seřadí na startovním roštu, ale hlavně o tom, kteří dva se do závodu vůbec nedostanou. V sobotu ještě dostanou ráno hodinu na trénink. Pole se rozdělí do dvou skupin a každá dostane k dispozici dráhu na 30 minut. To proto, aby v jednu chvíli bylo na 2,5mílovém oválu méně vozů, piloti se po něm mohli více rozprostřít a trénovat kvalifikační jízdy.
Od 12 do 17:50 místního času se pak pokusí kvalifikovat se do závodu. Pořadí určí los. Každý pilot má garantovaný jeden kvalifikační pokus – jede se na čtyři letmá kola a počítá se výsledný čas (respektive tradičně se udává průměrná rychlost). Když všichni piloti absolvují své pokusy, mohou se pokusit je vylepšit.
Colton Herta zatím ukazuje, že má formu i rychlý vůz. Foto: IndyCar
K tomu mají k dispozici dvě možnosti – buďto se postaví do normální řady, kde čekají, až na ně přijde řada, zároveň ale mohou svůj výsledný výkon jen vylepšit. Nebo půjdou do expresní řady, piloti v ní mají přednost před těmi z normální, ale je to za cenu toho, že svůj čas odvolají. Může se tedy dost dobře stát, že budou pomalejší, než byli předtím, nebo svůj pokus kvůli nějakým potížím ani nedokončí.
Piloti, kteří zajedou devět nejrychlejších časů, se v neděli mezi 15:00 a 15:45 utkají o pole position a o pořadí v prvních devíti řadách. Pro piloty, kteří skončí na 10. až 30. místě, kvalifikace končí a jejich pozice na roštu jsou dané. Nejpernější chvíle ale čekají na ty, kteří v sobotu zajedou 31. až 35. čas. Ti se totiž mezi 13:15 a 14:20 utkají poslední tři pozice na startovním roštu. Dva piloti odjedou domů zklamaní.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:38,5766 | 29 | |
2. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 00:38,6624 | + 0.085 | 34 |
3. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:38,6781 | + 0.101 | 26 |
4. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:38,7045 | + 0.128 | 39 |
5. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:38,7672 | + 0.190 | 23 |
6. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:38,7874 | + 0.210 | 30 |
7. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 00:38,8160 | + 0.239 | 40 |
8. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:38,8604 | + 0.283 | 28 |
9. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | 00:38,8653 | + 0.288 | 18 |
10. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 00:38,8703 | + 0.293 | 33 |
11. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:38,8738 | + 0.297 | 30 |
12. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:38,9063 | + 0.329 | 18 |
13. | Stefan Wilson | Andretti Autosport | Honda | 00:38,9650 | + 0.388 | 28 |
14. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:38,9739 | + 0.397 | 21 |
15. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:38,9777 | + 0.401 | 29 |
16. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 00:38,9880 | + 0.411 | 35 |
17. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | 00:38,9919 | + 0.415 | 30 |
18. | Pietro Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | 00:39,0174 | + 0.440 | 17 |
19. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:39,0241 | + 0.447 | 36 |
20. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:39,0308 | + 0.454 | 36 |
21. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 00:39,0435 | + 0.467 | 48 |
22. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 00:39,0491 | + 0.472 | 48 |
23. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | 00:39,0501 | + 0.473 | 47 |
24. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 00:39,0600 | + 0.483 | 30 |
25. | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:39,0683 | + 0.491 | 44 |
26. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 00:39,0735 | + 0.497 | 25 |
27. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:39,0970 | + 0.520 | 20 |
28. | JR Hildebrand | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:39,1351 | + 0.558 | 36 |
29. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 00:39,1564 | + 0.579 | 42 |
30. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 00:39,1658 | + 0.589 | 41 |
31. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 00:39,2095 | + 0.633 | 43 |
32. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | 00:39,2197 | + 0.643 | 34 |
33. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:39,2284 | + 0.651 | 23 |
34. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:39,3839 | + 0.807 | 30 |
35. | R. C. Enereson | Top Gun Racing | Chevrolet | 00:39,8134 | + 1.236 | 33 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar