Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Na rychlý pátek v čele Dixon a Ganassiho tým

Na rychlý pátek v čele Dixon a Ganassiho tým

105th Indianapolis 500 - 5. trénink

Pátek se v Indianapolisu nesl ve znamení vyšších rychlostí, protože piloti dostali možnost před kvalifikací trénovat se zvýšeným výkonem turba, který vozům přidává zhruba dalších 90 koňských sil. Na čele se toho ale moc nezměnilo. Scott Dixon zajel podruhé během letošních příprav celkově nejrychlejší čas.

Dařilo se i jeho stájovým kolegům. Ještě čtvrt hodiny před koncem okupovali čtyři nejvyšší příčky, pak jim perfektní výsledek pokazil Herta, který se dostal na první příčku. Dixonovo nejlepší kolo mělo hodnotu 0:38,5766, což představuje průměrnou rychlost 233,302 mil/h. Herta za ním zaostal o necelých 9 setin, Kanaan pak na třetím místě ztrácel desetinu.

Tým Bobbyho Rahala zmeškal první půlhodinu kvůli incidentu z úvodu čtvrtečního tréninku, kdy piloti zpomalili na cílové rovince kvůli focení a způsobili za sebou zácpu a drobný kontakt mezi McLaughlinem a Hertou. Dost možná by ale Rahalova stáj stejně během první půlhodiny na trať nikoho neposlala. Panovalo totiž chladné a větrné počasí.

Scott Dixon může být zatím spokojený. Foto: IndyCar

Jako první prolomil magickou hranici průměrné rychlosti 230 mil/h na kolo Daly. Ganassiho piloti ale byli na předních příčkách od prvních minut. Na trati nechyběl ani Ferrucci, který ve čtvrtečním tréninku havaroval a následně byl převezený do nemocnice.

V polovině tréninku zavlály nad oválem žluté vlajky a to kvůli kontrole dráhy. V tu chvíli vedl Jones, před Satóem, Dixonem, Palouem a Rossim. Šestý O´Ward byl nejlepší z pilotů s motorem Chevrolet.

V poslední hodině Ganassiho sestava ovládla první čtveřici, ale necelých čtvrt hodiny před koncem je rozdělil Herta. Šestý O´Ward je nejrychlejší pilot s motorem Chevrolet. A zároveň také jediný, který pronikl do první desítky. V té nechybí ani Rossi, Sató, Jones a Hunter-Reay.

Co nás čeká v sobotu a v neděli

Teď se už ale nezadržitelně blíží kvalifikace, která rozhodne nejen o tom, jak se jezdci seřadí na startovním roštu, ale hlavně o tom, kteří dva se do závodu vůbec nedostanou. V sobotu ještě dostanou ráno hodinu na trénink. Pole se rozdělí do dvou skupin a každá dostane k dispozici dráhu na 30 minut. To proto, aby v jednu chvíli bylo na 2,5mílovém oválu méně vozů, piloti se po něm mohli více rozprostřít a trénovat kvalifikační jízdy.

Od 12 do 17:50 místního času se pak pokusí kvalifikovat se do závodu. Pořadí určí los. Každý pilot má garantovaný jeden kvalifikační pokus – jede se na čtyři letmá kola a počítá se výsledný čas (respektive tradičně se udává průměrná rychlost). Když všichni piloti absolvují své pokusy, mohou se pokusit je vylepšit.

Colton Herta zatím ukazuje, že má formu i rychlý vůz. Foto: IndyCar

K tomu mají k dispozici dvě možnosti – buďto se postaví do normální řady, kde čekají, až na ně přijde řada, zároveň ale mohou svůj výsledný výkon jen vylepšit. Nebo půjdou do expresní řady, piloti v ní mají přednost před těmi z normální, ale je to za cenu toho, že svůj čas odvolají. Může se tedy dost dobře stát, že budou pomalejší, než byli předtím, nebo svůj pokus kvůli nějakým potížím ani nedokončí.

Piloti, kteří zajedou devět nejrychlejších časů, se v neděli mezi 15:00 a 15:45 utkají o pole position a o pořadí v prvních devíti řadách. Pro piloty, kteří skončí na 10. až 30. místě, kvalifikace končí a jejich pozice na roštu jsou dané. Nejpernější chvíle ale čekají na ty, kteří v sobotu zajedou 31. až 35. čas. Ti se totiž mezi 13:15 a 14:20 utkají poslední tři pozice na startovním roštu. Dva piloti odjedou domů zklamaní.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 00:38,5766   29
2. Colton Herta Andretti Autosport Honda 00:38,6624 + 0.085 34
3. Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda 00:38,6781 + 0.101 26
4. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 00:38,7045 + 0.128 39
5. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 00:38,7672 + 0.190 23
6. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 00:38,7874 + 0.210 30
7. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 00:38,8160 + 0.239 40
8. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 00:38,8604 + 0.283 28
9. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda 00:38,8653 + 0.288 18
10. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 00:38,8703 + 0.293 33
11. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 00:38,8738 + 0.297 30
12. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:38,9063 + 0.329 18
13. Stefan Wilson Andretti Autosport Honda 00:38,9650 + 0.388 28
14. Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda 00:38,9739 + 0.397 21
15. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:38,9777 + 0.401 29
16. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda 00:38,9880 + 0.411 35
17. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Honda 00:38,9919 + 0.415 30
18. Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda 00:39,0174 + 0.440 17
19. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:39,0241 + 0.447 36
20. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 00:39,0308 + 0.454 36
21. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 00:39,0435 + 0.467 48
22. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 00:39,0491 + 0.472 48
23. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet 00:39,0501 + 0.473 47
24. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 00:39,0600 + 0.483 30
25. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet 00:39,0683 + 0.491 44
26. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 00:39,0735 + 0.497 25
27. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:39,0970 + 0.520 20
28. JR Hildebrand A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:39,1351 + 0.558 36
29. Will Power Team Penske Chevrolet 00:39,1564 + 0.579 42
30. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet 00:39,1658 + 0.589 41
31. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 00:39,2095 + 0.633 43
32. Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet 00:39,2197 + 0.643 34
33. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:39,2284 + 0.651 23
34. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:39,3839 + 0.807 30
35. R. C. Enereson Top Gun Racing Chevrolet 00:39,8134 + 1.236 33

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar