Dixon nejrychlejší, Power se první den nekvalifikoval
105th Indianapolis 500 – Kvalifikace
Scott Dixon si připsal nejlepší čas v sobotní kvalifikaci a v neděli bude jedním z devíti jezdců, kteří si to rozdají o pole position. Pozornost se ale v závěru prvního dne přenesla hlavně na souboj o 30. místo. To totiž bylo posledním, které zaručovalo start ve slavném závodě. Jezdci, kteří zajeli horší časy, se v neděli utkají o poslední tři místa na roštu. Dva piloti odjedou domů předčasně. Mezi neúspěšnými je i vítěz z roku 2018 Will Power.
Dixon plně využil toho, že mu los určil, že bude první, kdo na dráhu vyjede. Těžit mohl z nižších teplot a svým pokusem stanovil laťku tak vysoko, že za celých zbývajících šest hodin se nenašel nikdo, kdo by ji překonal. Nízkého startovního čísla nedokázal využít loňský vítěz kvalifikace Andretti, který pak nadvakrát svůj čas vylepšoval.
První pokusy potvrdily, že nejrychlejší vozy v Indianapolisu zatím mají týmy Ganassi a Ed Carpenter Racing a Colton Herta (Andretti Autosport). Když všech 35 jezdců absolvovalo alespoň jeden pokus, bylo pořadí na místech zajišťujících postup do nedělního souboje o pole position Dixon, Herta, Kanaan, Carpenter, Castroneves, Palou, Hunter-Reay, Ericsson a Rossi.
Velkým překvapením byl jistě pátý Castroneves, byť je to trojnásobný vítěz závodu a držitel čtyř pole position, letos poprvé nestartuje s týmem Penske, nýbrž za tým Meyer Shank Racing, pro který je to také svým způsobem premiéra. Stá sice startuje v Indianapolisu popáté, ale letos poprvé nasazuje dva vozy. Na druhou stranu těšit se může technické podpoře týmu Michaela Andrettiho a také z motorů Honda, které se zdají být zatím v Indianapolisu silnější.
Úplně jiné starosti měl Castronevesův bývalý dlouholetý stájový kolega Power. Po prvních kvalifikačních pokusech byl na 31. místě, tedy jednu příčku za pozicemi, které už v sobotu znamenaly jistotu startu v závodě. Za Powerem skončili Kimball, De Silvestrová, Enerson a Harvey. U něj to ale bylo kvůli potížím s pravou zadní pneumatikou.
Od prvního pokusu bylo zjevné, že Power bude mít problémy. Foto: IndyCar
Harvey byl také jedním z mála, komu se podařilo v průběhu odpoledne vylepšit svůj výkon. Nejvýznamnější posun zaznamenal VeeKay, který se dostal z 12. příčky na 5. a tedy do skupiny, která bude bojovat o pole position. To se mu povedlo i vloni při jeho debutu v Indianapolisu. Také Jones se dokázal významně zlepšit a z 19. místa postoupil na 11.
Přestože byl bezpečně mezi devíti nejrychlejšími, vyjel znovu na dráhu Palou. Ve třetím kole v 1. zatáčce začal ztrácet kontrolu nad vozem, první problémy vybral efektním driftem, pak přišly další, opět vůz srovnal, ale už nezbývalo dost místa a nadriftoval přímo do bariéry. Pravá strana schytala tvrdý náraz, Palou ale vyvázl bez zranění a podle mechaniků půjde opravit i poničený monopost. Protože se na trať vydal z pomalejší řady, nemusel odvolat svůj čas a tak i přesto, že jako jediný rozbil monopost v kvalifikaci, bude v neděli bojovat o pole position. Překonat jej dokázal totiž jen VeeKay.
To už ale přišlo čekání na závěrečné minuty kvalifikace. Na trať se totiž pomalu snášel stín a dráha se ochlazovala, což mělo pomoci rychlostem. Jako jeden z mála vyrazil ještě za horkých teplot na trať Herta. Pokus měl k Dixonovi daleko, tým ale sesbíral možná velmi cenná data – v podobnou dobu, kdy na dráhu vyjel, bude totiž v neděli vrcholit boj o pole position.
Alex Palou připravil mechanikům perný večer a sobotní dopoledne. Foto: IndyCar
Poslední půlhodina ale patřila pomalejším pilotům. Ti využili možnost odvolat svůj čas, zařadit se do expresní fronty a rychle se dostat na trať. První byla De Silvestrová. Její první kolo bylo nadějné, ale ta další už tolik ne a Kelletta, který seděl takzvaně „na bublině“, tedy na posledním místě zajišťujícím start v závodě, to nestačilo.
Po ní vyrazil Power. Jeho pokusy byly nadějné, byť měřítkem byl opět Kellett, k časům rychlejších pilotů se vůbec nepřibližoval. Ale v poslední zatáčce přišlo drobné zaváhání, ztráta rychlosti a výsledný čas byl 31.
Stejně jako De Silvestrová i Power se okamžitě zařadili do expresní fronty. Před nimi byli Kimball a Enerson, jejich pokusy ale vedení závodu odmávalo, když bylo zjevné, že nemají šanci zlepšit dosavadní výkon.
Před De Silvestrovou a Powera se ale ještě dostal Kellett. Ten také svůj čas zajišťující start v závodě odvolal a v posledních minutách vyjel na dráhu. Z pohledu týmu A. J. Foyta velmi odvážná taktika. Spoléhali na to, že budou poslední vůz, který stihne kvalifikační pokus. V tu chvíli by Kelletta do závodu posunul jakýkoliv výkon, protože časy mimo první třicítku se v první den kvalifikace automaticky mažou. Kellett byl pomalejší než předtím, zaváhal hlavně ve třetím kole.
A ukázalo se, že záměr zůstat na dráze až do výstřelu označujícího konec kvalifikace, úplně nevyšel. Ani ne 10 sekund před koncem totiž ještě ředitel závodu Kyle Novak pustil na dráhu De Silvestrovou. Té se teď naskytla výborná příležitost, stála proti horšímu pokusu Kelletta než v předchozím případě. Výstřel sice zazněl záhy poté, co vyjela, ale to nevadilo, v tu chvíli měla právo kvalifikační pokus dokončit. Jenže její výkon nestačil.
Jestli bude na roštu žena, se rozhodne v neděli. Foto: IndyCar
Pro Powera, De Silvestrovou, Kimballa, Enersona a Karama tak bude neděle obzvláště dramatická. Zatím za kratší konec provazu, zdá se, tahá Enerson, neboť je to debut pro něj i pro tým Top Gun Racing. Indy500 ale přináší překvapení a to, že kvalifikaci nezvládne favorit či minimálně jezdec, od kterého neúspěch nikdo nečekal, jsme v minulosti viděli mnohokrát, vzpomeňme v posledních letech na Alonsa, Hinchcliffea či Hunter-Reaye. Tým Penske zase starší rok 1995, kdy oba piloti neprošli kvalifikací.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:35,2874 | |
2. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 02:35,4081 | + 0.121 |
3. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:35,4140 | + 0.127 |
4. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:35,4294 | + 0.142 |
5. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:35,5192 | + 0.232 |
6. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 02:35,7334 | + 0.446 |
7. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:35,7461 | + 0.459 |
8. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 02:35,7501 | + 0.463 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:35,7739 | + 0.487 |
10. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 02:35,8132 | + 0.526 |
11. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | 02:35,8148 | + 0.528 |
12. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 02:35,9360 | + 0.649 |
13. | Pietro Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | 02:35,9481 | + 0.661 |
14. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 02:36,0168 | + 0.730 |
15. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:36,0417 | + 0.755 |
16. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | 02:36,1395 | + 0.853 |
17. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 02:36,1435 | + 0.857 |
18. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:36,1680 | + 0.881 |
19. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:36,2314 | + 0.944 |
20. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 02:36,3922 | + 1.105 |
21. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:36,4735 | + 1.187 |
22. | JR Hildebrand | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:36,5354 | + 1.248 |
23. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:36,5563 | + 1.269 |
24. | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 02:36,5961 | + 1.309 |
25. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 02:36,6089 | + 1.322 |
26. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 02:36,6732 | + 1.386 |
27. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:36,6964 | + 1.409 |
28. | Stefan Wilson | Andretti Autosport | Honda | 02:36,7166 | + 1.430 |
29. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | 02:36,9195 | + 1.633 |
30. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:37,6717 | + 2.385 |
Power, De Silvestrová, Kimball, Karam a Enerson se první den nekvalifikovali
Zdroj: Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar