Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dixon popáté odstartuje do Indy500 z pole position

Dixon popáté odstartuje do Indy500 z pole position

106th Indianapolis 500 – Kvalifikace

Novozélanďan Scott Dixon se osamostatnil na 2. místě historických tabulek, pokud jde o počet získaných pole position pro slavný závod 500 mil v Indianapolisu. V neděli získal už svůj pátý kvalifikační triumf. O jeden více má jen Rick Mears.

Dixon se v závěrečném rozstřelu stal jezdcem, který vyhrál kvalifikaci na Indy500 s nejvyšší průměrnou rychlostí na čtyři letmá kola. Ovál v Indianapolisu obkroužil čtyřikrát s průměrnou rychlost 234,046 mil/h (376,6 km/h), což představuje výsledný čas 02:33.8162.

V historických tabulkách zaostal Dixon ale za Ariem Luyendykem, ten byl v roce 1996 ještě rychlejší (236,986 mil/h), v jeho případě šlo ale až o pokus v druhý den kvalifikace, nikoliv v den, kdy se bojovalo o pole position. Luyendyk tak startoval až z 21. příčky.

O pole position se v neděli poprvé bojovalo dvoukolově. Nejprve se na trati představila dvanáctka nejrychlejších pilotů ze sobotní kvalifikace. První se kvalifikoval v sobotu dvanáctý Sató. Následoval Power, který byl pomalejší než japonský pilot.

Dixon byl třetí v pořadí a s průměrnou rychlostí 233,510 překonal oba. Grosjean byl o 2,5 mile/h pomalejší, než Dixon, ale zařadil se na průběžné druhé místo. Ale okamžitě jej překonali Ericsson a Carpenter.

Johnson v prvním kole skvěle zvládl moment, kdy jeho vůz šel do smyku, ale ve 3. a 4. kole zpomalil a nakonec byl z celé dvanáctky nejpomalejší. Palou a Kanaan zajeli časy, které stačily na první šestku. To se následně nepovedlo ani jednomu z mclarenů. Závěrečný pokus měl Rinus VeeKay, jeho průměrná rychlost byla 233,429 mil/h, což stačilo na druhé místo.

Dál tak postoupili oba piloti týmu Ed Carpenter Racing VeeKay a Carpenter a čtyři piloti Chipa Ganassiho – Dixon, Palou, Ericsson a Kanaaan. Pro týmy přišel moment, kdy se snažili co nejvíce vychladit před závěrečným rozstřelem motory vozů.

Kvalifikaci pro nejlepší šestku odstartoval Kanaan. Ve třetím kole ale musel zpomalit v první zatáčce a bylo zřejmé, že 232,372 na první řadu stačit nebude. Carpenter byl následně o 0,7 míle/h rychlejší a na prvním místě zůstal i po následném kvalifikačním pokusu Marcuse Ericssona.

Svým kvalifikačním pokusem si start z první řady následně zajistil Palou, který Carpentera překonal. VeeKay byl pak pomalejší než Palou, ale rychlejší než Carpenter. Zbýval už jen Dixon. Ten se mohl těšit z toho, že do první části kvalifikace nastupoval relativně brzy, už jako 3., a teď byl na řadě poslední, takže měl relativně nejvíce času na to, aby jeho vůz vychladl. Společně s bezchybným výkonem mu to zajistilo další pole position.

p. jezdec tým motor čas odstup
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 02:33,8162  
2. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 02:34,1761 + 0.360
3. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:34,2516 + 0.436
4. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:34,4532 + 0.637
5. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 02:34,6630 + 0.847
6. Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda 02:34,9243 + 1.108
7. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 02:34,7022 + 0.886
8. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 02:34,0506 + 0.235
9. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda 02:35,1729 + 1.357
10. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda 02:35,3935 + 1.578
11. Will Power Team Penske Chevrolet 02:35,4846 + 1.669
12. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda 02:35,6664 + 1.850

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment