Dixon popáté odstartuje do Indy500 z pole position
106th Indianapolis 500 – Kvalifikace
Novozélanďan Scott Dixon se osamostatnil na 2. místě historických tabulek, pokud jde o počet získaných pole position pro slavný závod 500 mil v Indianapolisu. V neděli získal už svůj pátý kvalifikační triumf. O jeden více má jen Rick Mears.
Dixon se v závěrečném rozstřelu stal jezdcem, který vyhrál kvalifikaci na Indy500 s nejvyšší průměrnou rychlostí na čtyři letmá kola. Ovál v Indianapolisu obkroužil čtyřikrát s průměrnou rychlost 234,046 mil/h (376,6 km/h), což představuje výsledný čas 02:33.8162.
V historických tabulkách zaostal Dixon ale za Ariem Luyendykem, ten byl v roce 1996 ještě rychlejší (236,986 mil/h), v jeho případě šlo ale až o pokus v druhý den kvalifikace, nikoliv v den, kdy se bojovalo o pole position. Luyendyk tak startoval až z 21. příčky.
O pole position se v neděli poprvé bojovalo dvoukolově. Nejprve se na trati představila dvanáctka nejrychlejších pilotů ze sobotní kvalifikace. První se kvalifikoval v sobotu dvanáctý Sató. Následoval Power, který byl pomalejší než japonský pilot.
Dixon byl třetí v pořadí a s průměrnou rychlostí 233,510 překonal oba. Grosjean byl o 2,5 mile/h pomalejší, než Dixon, ale zařadil se na průběžné druhé místo. Ale okamžitě jej překonali Ericsson a Carpenter.
Johnson v prvním kole skvěle zvládl moment, kdy jeho vůz šel do smyku, ale ve 3. a 4. kole zpomalil a nakonec byl z celé dvanáctky nejpomalejší. Palou a Kanaan zajeli časy, které stačily na první šestku. To se následně nepovedlo ani jednomu z mclarenů. Závěrečný pokus měl Rinus VeeKay, jeho průměrná rychlost byla 233,429 mil/h, což stačilo na druhé místo.
Dál tak postoupili oba piloti týmu Ed Carpenter Racing VeeKay a Carpenter a čtyři piloti Chipa Ganassiho – Dixon, Palou, Ericsson a Kanaaan. Pro týmy přišel moment, kdy se snažili co nejvíce vychladit před závěrečným rozstřelem motory vozů.
Kvalifikaci pro nejlepší šestku odstartoval Kanaan. Ve třetím kole ale musel zpomalit v první zatáčce a bylo zřejmé, že 232,372 na první řadu stačit nebude. Carpenter byl následně o 0,7 míle/h rychlejší a na prvním místě zůstal i po následném kvalifikačním pokusu Marcuse Ericssona.
Svým kvalifikačním pokusem si start z první řady následně zajistil Palou, který Carpentera překonal. VeeKay byl pak pomalejší než Palou, ale rychlejší než Carpenter. Zbýval už jen Dixon. Ten se mohl těšit z toho, že do první části kvalifikace nastupoval relativně brzy, už jako 3., a teď byl na řadě poslední, takže měl relativně nejvíce času na to, aby jeho vůz vychladl. Společně s bezchybným výkonem mu to zajistilo další pole position.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:33,8162 | |
2. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,1761 | + 0.360 |
3. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:34,2516 | + 0.436 |
4. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:34,4532 | + 0.637 |
5. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,6630 | + 0.847 |
6. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:34,9243 | + 1.108 |
7. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 02:34,7022 | + 0.886 |
8. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 02:34,0506 | + 0.235 |
9. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | 02:35,1729 | + 1.357 |
10. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | 02:35,3935 | + 1.578 |
11. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 02:35,4846 | + 1.669 |
12. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:35,6664 | + 1.850 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment