Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Porsche vyslalo jako první na trať vůz Gen3

Porsche vyslalo jako první na trať vůz Gen3

Wehrlein se s ním projel ve Weissachu

Na závodní dráze se poprvé objevil monopost specifikace Gen3, s nimiž se začne ve formuli E závodit od příští sezony. Postarali se o to u Porsche. Vůz stuttgartské značky se ve středu proháněl po její testovací dráze ve Weissachu. Za volant usedl současný pilot Pascal Wehrlein.

Německý pilot, kterého jsme v letech 2016 a 2017 mohli vídat také ve formuli 1, při prvním svezení ještě nedostal možnost využít plný výkon auta. I tak ale byly jeho dojmy pozitivní.

"Byl to velice zajímavý den. Řídit poprvé náš nový vůz Gen3 byla úžasná zkušenost. Byl to skvělý pocit a těším se, že budu brzy testovat s plným výkonem. První dojmy byly velmi dobré a jsem hladový po dalších jízdách," uvedl Wehrlein po skončení testu.

Z prvního testu měl radost i ředitel Porsche pro motorsport Florian Modlinger: "Děkuji týmu za jejich ohromné úsilí, díky kterému toto bylo možné. Po technologické a provozní stránce bylo hodně práce s tím, abychom dostali auto na trať a najeli první kilometry. Teď se těšíme na nadcházejících pár dní a týdnů, až uděláme další pokrok. Budeme pracovat na tom, abychom doladili všechny systémy a výkonnost vozu," dodal.

Porsche má za sebou premiérovou jízdu s vozem Gen3. Foto: Porsche



Oficiální předsezonní testy formule E by se měly konat v říjnu. Samotná sezona pak má začít v lednu. Očekává se ale, že ještě před začátkem předsezonního testování Porsche využije všechny dostupné dny pro soukromé testy.

Nové vozy budou rychlejší, výkonnější i lehčí než současné. Aktuální generace dosahuje maximální rychlosti 280 km/h. Vozy Gen3 budou schopny jet více než 322 km/h. Maximální výkon se pak ze současných 250 kW zvedne na 350. Nová minimální hmotnost i s jezdcem bude činit 840 kilogramů. Dosud to bylo 900. Kladen byl rovněž velký důraz na udržitelnost. Karoserie je tak vyrobena pouze ze lněných a recyklovaných uhlíkových vláken. Auto bude vybaveno dvěma elektromotory. Pohánět ho ale bude pouze ten zadní. Motor na přední nápravě o výkonu 250 kW se bude starat jen o rekuperaci kinetické energie při brzdění.

Pro Porsche bude první sezona nové éry výjimečná i díky tomu, že vůbec poprvé v historii šampionátu bude mít zákazníka. Jeho pohonné jednotky totiž bude odebírat americká stáj Andretti. Ta dosud využívala motory BMW.

Co se jezdecké sestavy týče, měl by u Porsche i nadále pokračovat Pascal Wehrlein, čemuž nahrává i to, že vůz nové generace otestoval právě on. Setrvání Andrého Lotterera už se ale tak pravděpodobně nejeví. Spekuluje se totiž o tom, že Lotterer by měl za Porsche závodit na scéně vytrvalostních závodů, kam se chce značka příští rok vrátit. Čtyřicetiletý jezdec by měl za tým nastoupit v rámci třídy LMDh mimo jiné v závodě 24 hodin Le Mans. Ten už v minulosti třikrát vyhrál, i když v barvách Audi.

Jako o Lottererově náhradníkovi se nejvíce mluví o Antóniu Félixi da Costovi. Šampion ze sezony 2019/2020 nejspíše odejde z týmu Techeetah. Čínský tým s největší pravděpodobností přijde o svého současného partnera DS, který by se měl spojit nově se stájí Dragon/Penske.

Porsche letos působí ve formuli E třetí sezonu. Vstoupilo do ní v ročníku 2019/2020 s jezdeckou sestavou ve složení Neel Jani a André Lotterer. Od další sezony nahradil Janiho Wehrlein. V obou předchozích sezonách obsadilo Porsche mezi týmy osmou pozici. Letos se mu ale zatím daří více. Celkově je páté a díky Pascalu Wehrleinovi si v Mexico City připsalo premiérový triumf. Zatímco Lotterer je průběžně sedmý, Wehrlein osmý.

Porsche se ale zatím k účasti ve formuli E zavázalo pouze do ročníku 2023/2024. O dalším působení bude teprve přemýšlet. Jak přiznal prezident Porsche pro motorsport Thomas Laudenbach, roli bude hrát i vstup značky do F1 v roli dodavatele motorů od roku 2026.

Zdroj: Motorsport, The-Race, FORMULE.cz, úvodní foto: Porsche