Wehrlein přebírá otěže
e-Prix Díriji – 2. závod
Wehrlein získal druhé vítězství a ujal se vedení v šampionátu. Zde nyní vede o šest bodů před Dennisem, který znovu obsadil druhou příčku. Na stupně vítězů se podíval i třetí Rast.
Druhý víkendový závod v Saúdské Arábii dával před startem naději McLarenu. Pole position totiž pro britský tým vybojoval Hughes. Jako třetí navíc do závodu vyrážel Rast. Mezi piloty týmu z Wokingu se vešel Evans, který stál po boku Hughese v první řadě.
Ze čtvrté pozice vyrážel do závodu Buemi. Třetí řada patřila nejvýraznějším jezdcům letošní sezony. Pátý byl Wehrlein a šestý Dennis. Sedmý startoval Mortara, osmý Vandoorne, devátý Bird, desátý Günther, jedenáctý Ticktum, dvanáctý Fenestraz, třináctý Sette Camara, čtrnáctý Rowland, patnáctý Cassidy, šestnáctý Vergne, sedmnáctý Da Costa, osmnáctý Lotterer, devatenáctý Nato, dvacátý Di Grassi, dvacátý první Van der Linde a poslední vyrážel druhý jezdec stáje ABT Cupra Müller.
Povinností každého pilota opět bylo strávit čtyři minuty v útočném módu, který poskytuje výkonnostní výhodu 50 kilowatt. Závodníci dostali na výběr tři způsoby, jak si čtyři minuty s vyšším výkonem rozložit. Tři plus jedna minuta, dvě plus dvě minuty nebo jedna plus tři minuty.
McLaren se hned v úvodu z první pozice pakoval. Evans totiž odstartoval lépe než Hughes a sebral mu vedení. Třetí zůstával Rast. Dopředu se ovšem posunul vítěz prvního závodu Wehrlein, který kroužil po dráze jako čtvrtý. Pátý byl Mortara, šestý Buemi a na sedmé místo se propadl lídr šampionátu Dennis. Bodovanou desítku uzavírali Bird, Vandoorne a Günther. Úvodní metry se tentokrát na rozdíl od páteční jízdy obešly bez karambolů.
Evans sice zůstával první, vzdalovat se mu ale nedařilo. V těsném blízkosti zůstával nejen druhý Hughes, ale také třetí Rast. Blízko byl i čtvrtý Wehrlein.
Ve čtvrtém kole byly povoleny aktivace útočného módu. Jako první po něm sáhnul Van der Linde. Jihoafričan, pro kterého šlo v Saúdské Arábii o první závodní víkend ve formuli E, do něj přešel na dvě minuty. Po návratu do ideální stopy byl na posledním 22. místě. Krátce po něm využil výkonnostní výhodu také jeho týmový kolega Müller.
Evans mezitím poodjížděl. V šestém kole měl k dobru šest desetin na Hughese. Ztráta třetího Rasta už mírně přesahovala jednu sekundu.
V osmém kole využili útočného režimu také jezdci stáje NIO Ticktum a Sette Camara. Na špici zatím s jeho využitím vyčkávali.
To se ale změnilo v devátém okruhu. V něm totiž na tři minuty přešel do výkonnostní výhody lídr závodu Evans. Zaplatil za to pádem na třetí příčku. Díky tomu se dostaly na první dvě pozice monoposty McLarenu v pořadí Hughes, Rast.
Ne však na dlouho. V desátém kole si první aktivaci odbyl také Hughes. Zvolil délku dvou minut. Spadl na třetí příčku za Evanse a jeho týmový kolega Rast se ujal vedení.
Rastovi se vyplatilo, že šel do útočného módu později než jeho soupeři. Když totiž v 11. kole aktivoval, udržel se na první pozici. I Němcův první pobyt ve výkonnostní výhodě byl dlouhý dvě minuty.
Zatímco Evansovi a Hughesovi už útočný mód vypršel, Rast se mohl stále těšit z výkonnostní výhody a zkoušel se odtrhnout. Hughese mezitím potkala další komplikace. O třetí místo ho připravil Wehrlein.
Ve 13. kole neustál Wehrleinův nápor ani Evans a pilot Porsche už byl druhý. Jeho krajan Rast si mezitím stihl vypracovat náskok velký 2,5 sekundy a mohl pomýšlet na něco, co dosud neznal. V minulosti se mu totiž závod formule E nikdy vyhrát nepodařilo.
Wehrlein byl ovšem rozjetý a jakmile se vypořádal s Evansem, začal ukrajovat z náskoku Rasta. Ten už tou dobou nebyl v útočném režimu a jeho náskok rázem klesl pod dvě sekundy. Wehrlein měl navíc stále nevyužité všechny čtyři minuty v útočném módu.
To se změnilo v 15. kole, kdy pilot Porsche využil výkonnostní výhodu na tři minuty. Vše mu vycházelo. Udržel se na druhém místě a mohl se vydat stíhat Rasta.
A 50 kilowatt navíc bylo skutečně znát. V 17. kole už měl Wehrlein Rasta na dohled. Do konce útočného módu pilota Porsche navíc stále zbývala minuta.
Rast tím pádem musel reagovat. V 17. kole využil zbývající dvě minuty v útočném módu. Vrátil se sice až za Wehrleina, nebyl ovšem od něj daleko a doufal, že se mu ve zbytku podaří svého krajana, jehož první pobyt v útočném režimu se chýlil ke konci, udolat.
První útočný mód Rastovi na překonání Wehrleina nestačil. Stále tu ale byla naděje. Rast totiž věděl, že pilot Porsche bude muset zajet do aktivační zóny ještě jednou a poté strávit minutu v útočném módu.
Tyto naděje se ovšem nenaplnily. Ve 21. kole totiž zajel Wehrlein do aktivační zóny podruhé a jeho náskok byl natolik velký, že se dokázal vrátit před Rasta. Měl navíc minutu na to, aby mu díky výkonnostní výhodě poodjel. Zdálo se, že je rozhodnuto…
Zatímco na prvním místě se zdála být situace celkem jednoznačná, v boji o třetí příčku rozhodnuto nebylo. Těsně za Birdem totiž kroužil Hughes a také Dennis, který se dostal na páté místo. Ve 22. kole zajel Hughes do aktivační zóny a spadl na pátou pozici. Měl navíc co dělat, aby se udržel před Birdem.
Kolo s pořadovým číslem 23 přineslo na třetí pozici změnu. Dennis předjel Evanse. Jezdec stáje Andretti sice směřoval za dalším pódiem, úplně spokojený ale být nemohl. Výsledky, které tou dobou platily, totiž znamenaly, že ho z čela průběžného pořadí sesadí Wehrlein.
Dennisův hlad proto neutuchal a o kolo později zdolal také Rasta. Ani to mu ale nestačilo, aby se celkově udržel před Wehrleinem. Dennis ovšem musel ještě strávit minutu v útočném módu.
I po druhé aktivaci se Dennis udržel před Rastem. Wehrleina ovšem nedokázal stáhnout natolik, aby zažehnul bitvu o vítězství.
Mezitím ale exceloval jiný Brit – Bird. Pilot Jaguaru stoupal ze šesté pozice pořadím a když předjel Rasta, už byl třetí.
Ve 27. kole promluvil do hry hráč, který už asi ani nebyl očekáván – zpomalovací vůz. Müller zaútočil na Rowlanda v 18. zatáčce. Při svém snažení byl ale příliš velkým optimistou a skončil ve zdi. To pro Švýcara znamenalo odstoupení.
Jezdci kroužili za zpomalovacím vozem v tomto pořadí: Wehrlein, Dennis, Bird, Rast, Evans, Hughes, Mortara, Buemi, Günther, Vandoorne, Fenestraz, Ticktum, Da Costa, Cassidy, Lotterer, Nato, Vergne, Di Grassi, Sette Camara, Rowland a Van der Linde.
Pro Dennise a Birda vypadal výjezd zpomalovacího vozu jako komplikace. Zatímco jezdec stáje Andretti ještě musel strávit tři minuty v útočném módu, Bird dokonce čtyři. Do konce závodu ale zbývalo už jen 11 kol a startovní pole se sjelo dohromady…
V 31. kole přišel restart závodu. Wehrlein si pohlídal první místo. Dennis zůstával druhý a Bird třetí. Poslední minutový pobyt v útočném módu aktivovali Mortara s Güntherem. Mortara se kvůli tomu propadl na osmou příčku a jeho parťák z Maserati na jedenáctou.
O kolo později přešli do útočného módu další piloti včetně Dennise s Birdem. Zatímco Dennis se udržel na druhé pozici, Bird spadl na čtvrtou příčku za Rasta.
Pilot Jaguaru ovšem nechtěl zůstat těsně pod pódiem a brzy na Rasta zaútočil. V 18. zatáčce byl ale příliš široký, vycestoval z trati a pustil Rasta zpět na třetí příčku.
Dennisovi končil druhý pobyt v útočném módu. V souboji s Wehrleinem mu ale příliš nepomáhal. Pilot Porsche i nadále udržoval solidní náskok.
Bird se snažil dostat zpět před Rasta. V 18. zatáčce byl opět velmi blízko, jen ale naznačil útok. Vzápětí navíc aktivoval poslední útočnou minutu, díky čemuž mohl Rast trochu poodjet.
Netrvalo ovšem dlouho a Bird už byl opět nalepen na Rastovi. Vzápětí se navíc pilot McLarenu dozvěděl, že bude muset Birda bránit o kolo déle, než myslel. Kvůli výjezdu zpomalovacího vozu byl totiž závod prodloužen z 39 kol na 40.
Souboj mezi jezdcem Jaguaru a McLarenu neprobíhal jenom na třetím místě. Dopředu chtěl totiž také Evans a brousil si zuby na pátého Hughese. Brit ale zatím odolával.
Tou už si ale dojel pro vítězství Wehrlein před Dennisem. Rast uhájil třetí místo před Birdem. Hughes sice nakonec zůstal pátý, v závěrečných metrech už ale byl bez energie a zezadu ho nabral Evans, který ho dotlačil do cíle. Tento incident stál Novozélanďana šestou příčku, kterou mu vyfoukl Buemi.
Osmý Fenestraz získal své první body ve formuli E. Poprvé v šampionátu skórovalo také Maserati zásluhou deváté příčky Mortary.
Ani na druhý závod v Díriji nebude v dobrém vzpomínat Vandoorne. Úřadující šampion měl problémy s elektronikou a přestaly mu fungovat všechny funkce na volantu. Z tohoto důvodu nemohl ani jednou aktivovat útočný mód, za což dostal penalizaci 24 sekund. Ta ho srazila z 11. pozice až na dvacátou.
Úřadující šampion Stoffel Vandoorne zažívá mizerný začátek sezony. Foto: DS Penske
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | 50:40:304 | 40 | 25 |
2. | Jake Dennis | Andretti | Porsche | 50:41:556 | 40 | 18 |
3. | René Rast | McLaren | Nissan | 50:44:858 | 40 | 15 |
4. | Sam Bird | Jaguar Racing | Jaguar | 50:45:155 | 40 | 12+1 |
5. | Jake Hughes | McLaren | Nissan | 50:51:173 | 40 | 10+3 |
6. | Sébastien Buemi | Envision | Jaguar | 50:51:251 | 40 | 8 |
7. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 50:51:392 | 40 | 6 |
8. | Sacha Fenestraz | Nissan | Nissan | 50:52:713 | 40 | 4 |
9. | Edoardo Mortara | Maserati | Maserati | 50:53:057 | 40 | 2 |
10. | Dan Ticktum | NIO | NIO | 50:53:579 | 40 | 1 |
11. | António Félix da Costa | Porsche | Porsche | 50:55:533 | 40 | 0 |
12. | André Lotterer | Andretti | Porsche | 50:55:927 | 40 | 0 |
13. | Nick Cassidy | Envision | Jaguar | 50:57:342 | 40 | 0 |
14. | Norman Nato | Nissan | Nissan | 50:59:873 | 40 | 0 |
15. | Lucas di Grassi | Mahindra | Mahindra | 51:01:100 | 40 | 0 |
16. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | DS | 51:01:525 | 40 | 0 |
17. | Sérgio Sette Camara | NIO | NIO | 51:02:547 | 40 | 0 |
18. | Kelvin van der Linde | ABT Cupra | Mahindra | 51:05:595 | 40 | 0 |
19. | Maximilian Günther | Maserati | Maserati | 51:07:441 | 40 | 0 |
20. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | DS | 51:17:876 | 40 | 0 |
DNF | Oliver Rowland | Mahindra | Mahindra | - | 30 | 0 |
DNF | Nico Müller | ABT Cupra | Mahindra | - | 25 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 68, 2. Dennis 62, 3. Buemi 31, 4. Bird 28, 5. Hughes 27, 6. Rast 26, 7. Di Grassi 18, 8. Lotterer 14, 9. Evans 11, 10. Cassidy 10, 11. Vergne 6, 12. Da Costa 6, 13. Fenestraz 4, 14. Mortara 2, 15. Vandoorne 1, 16. Ticktum 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Andretti 76, 2. Porsche 74, 3. McLaren 53, 4. Envision 41, 5. Jaguar 39, 6. Mahindra 18, 7. DS Penske 7, 8. Nissan 4, 9. Maserati 2, 10. NIO 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TAG Heuer Porsche