Honičku nejlépe zvládl Verstappen
VC Štýrska – 1. trénink
Program Velké ceny Štýrska začal v hektickém tempu. Auta byla v neustálé permanenci, stáje zvládly jak kvalifikační simulaci, tak jízdu na delší vzdálenosti. Popoháněla je i nepříznivá prognóza počasí.
Verstappen opět odskočil duu Mercedesu, na jehož úroveň se navíc kupodivu dostala i Scuderia AlphaTauri. Solidně si vedla Alpine, do průměru naopak spadly McLaren a Ferrari.
Začínalo se na suchu, ve vzduchu však byl cítit déšť. Na odpoledne jsou předpovídány bouřky se silnými srážkami. Teplota vzduchu dosahovala třiadvaceti a asfaltu šestačtyřiceti stupňů.
Alfa Romeo dala po čase opět šanci Kubicovi, který usedl do vozu dalšího veterána Räikkönena.
Větší část účastníků vyrazila na tvrdých, menší na středních gumách. Do boxů se hned vracel Sainz, jemuž se zasekával plynový pedál. Kubica se jen s velkou námahou vypořádal se smykem, způsobeným patrně studeným obutím. Na stejném místě, ve třetí zatáčce, se do problému dostal také Schumacher.
Ikonický pohled na Red Bull Ring, na jehož tribuny se vracejí diváci. Foto: Mercedes
Úvodní čas patřil Bottasovi, bleskově však byl překonán několika dalšími. Delší dobu se na špici udržel teprve Norris – 1:08,86 na středních pneumatikách. Pokořil ho na stejné směsi až Verstappen s 1:07,45, rychlejšími se ukázali rovněž Hamilton a Leclerc.
Nizozemec se dále zlepšil na 1:06,93, pořád se však nacházel daleko za vrcholnými hodnotami z loňské kvalifikace, které se pohybovaly kolem 1:02. Na druhou příčku se před Hamiltona protlačil Gasly. Leclerkovo ferrari se divoce roztancovalo v první, Mazepinův haas zase ve třetí zatáčce. Oba jezdci si zaskákali na obrubnících, pokračovali nicméně dále.
Po čtvrthodině se na nejvyšších čtyřech příčkách nacházeli borci, mající nasazené střední pneumatiky: Verstappen (s posunem již na 1:06,58 a posléze na 1:06,51), Gasly (+0,05), Hamilton (+0,47) a Pérez (+0,48). Naopak Bottas byl veden jako úplně poslední! Patrně ale plnil jiné úkoly, protože zvládl už jedenáct kol.
Již tradičně se množily případy odebrání času z důvodu nedodržení limitů tratě. Potkalo to Hamiltona, Alonsa i Verstappena. Kritickými pasážemi se v tomto ohledu jevily ponejvíce zatáčky devět a deset.
Zahřívací fáze skončila a v garážích se přezbrojovalo. Mercedes sáhl po měkké směsi a okamžitě se to projevilo, když Hamilton poskočil na 1:06,39. Sainz se po dlouhé opravě vrátil do práce, hned ale způsobil vyvěšení žlutých praporků, když ztroskotal na obrubníku v první zatáčce.
Scuderia AlphaTauri vstoupila do víkendu velkolepě. Foto: AlphaTauri
Bottas měl konečně volné ruce a prezentoval se s 1:06,38, na což okamžitě zareagoval Hamilton – 1:06,33. Na třetí pozici se dost nečekaně objevil Cunoda. Verstappen však teprve přezouval na nejměkčí směs.
Jeden skvělý čas za druhým sázel Alonso, se železnou pravidelností mu však byly vzápětí škrtány. U tak zkušeného pilota to bylo dost zarážející.
V čele Verstappen rázně ukončil přetahovanou o setinky, když zajel 1:05,91. Před černé šípy se vetřel také Gasly. AlphaTauri si na Red Bull Ring zřejmě přivezla fazonu jako hrom.
Verstappena nepotěšil Latifi, když se mu připletl do cesty a pokazil tím pokus o rychlé kolo. Gaslymu se pro změnu absolutně nelíbilo Sainzovo počínání, což dal také verbálně náležitě najevo. Prakticky celá jeho promluva musela být vypípána. Pérez se seznámil s kačírkem v únikové zóně čtvrté zatáčky.
V závěru se mnozí vrátili zpět na střední gumy. Dvě hrubky za sebou vyrobil Bottas. Nejprve v první zatáčce netrefil brzdný bod, vzápětí přehlédl Giovinazziho a vyhnal ho na trávník. Poslední zaznamenání hodnou událostí se stalo Strollovo probrzdění ve třetí zatáčce.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:05,910 | 34 | |
2. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:06,166 | + 0.256 | 32 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:06,332 | + 0.422 | 32 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:06,386 | + 0.476 | 33 |
5. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:06,397 | + 0.487 | 36 |
6. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:06,519 | + 0.609 | 35 |
7. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:06,551 | + 0.641 | 35 |
8. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:06,584 | + 0.674 | 32 |
9. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:06,614 | + 0.704 | 29 |
10. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:06,629 | + 0.719 | 35 |
11. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:06,630 | + 0.720 | 33 |
12. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:06,669 | + 0.759 | 38 |
13. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:06,696 | + 0.786 | 33 |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:06,708 | + 0.798 | 32 |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:06,848 | + 0.938 | 31 |
16. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:06,861 | + 0.951 | 35 |
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:07,180 | + 1.270 | 30 |
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:07,473 | + 1.563 | 29 |
19. | Robert Kubica | Alfa Romeo | Ferrari | 1:07,823 | + 1.913 | 30 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:08,081 | + 2.171 | 31 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull