Stále nedostižný Verstappen, Bottas postrachem boxů
VC Štýrska – 2. trénink
Také druhou zkoušku před kvalifikací složil nejlépe Verstappen. Poměrně značný náskok na mercedesy z něj dělá pro sobotní odpoledne žhavého favorita. Trojcípá hvězda však má nepatrně nos vpředu v závodním režimu.
Okruh nedaleko Štýrského Hradce předtím lehce pokropil déšť, očekávané masivní srážky a bouřky se prozatím bohudík nedostavily. Ochladilo se jen nepatrně: na 22 (vzduch), respektive 42 stupňů (asfalt).
Prakticky všichni se okamžitě vyhrnuli na dráhu a dlouho jsme nečekali ani na zápisy do tabulky časů. Nejvýše v ní zpočátku figuroval Alonso (1:06,96 na středních pneumatikách), ale záhy byl předstižen Verstappenem (1:06,72 na tvrdých). Současně přišly dvě neradostné informace. AlphaTauri stáhla z druhého tréninku Gaslyho kvůli varovným údajům z telemetrie. A také se znovu rozpršelo.
Ricciardo ukázal skvělou rychlost na kolo, Norris nadějné tempo v dlouhých úsecích - McLaren si může mnout ruce. Foto: McLaren
Hamilton se na tvrdých gumách dostal na 1:06,35, jenže kapek, hlavně v prostoru cílové rovinky, přibývalo. Na Pérezově nechtěném výletu ve třetí zatáčce však nenesly žádnou vinu. Podobně se vedlo o oblouk dále Sainzovi.
Do čela se vrátil Verstappen (1:06,19). Bottas jako první ze špičky použil měkkou směs a zařadil se na druhé místo (+0,05). Přeháňka mezitím odezněla.
Stroll zaútočil na měkké směsi na hranici 1:06, zůstal však o sedm setin nad ní. Zdolal ji až jeho kolega Vettel (1:05,93). Hvězdnou minutu aston martinů rázně utnul Hamilton (1:05,79), vzápětí o šest tisícin vteřiny překonaný Oconem. Vyjma Verstappena a Ricciarda teď už všichni nasadili měkkou směs a stabilně zrychlovali. Za Ocona a Hamiltona se zařadili Alonso, Vettel, Norris, Stroll, Verstappen (stále s tvrdým obutím), Bottas, Leclerc a Cunoda.
Latifi uvázl v kačírku v šesté zatáčce. Nakonec se vyhrabal a pomaloučku zamířil se zničenými gumami do boxů. Podobně dopadl Mazepin, pouze o zatáčku dříve.
Verstappen konečně odbočil ke svým mechanikům a po návratu všem ukázal, zač je toho loket – 1:05,41. Vytáhl se také Ricciardo (1:05,74), třetí zůstal Ocon. Cunoda ohlásil potíže s řazením. Oproti dopoledni na tom byl podstatně hůře, aktuálně se nacházel až na čtrnáctém místě.
Hamilton předstihl o pár setin Verstappena, zásahem sportovních komisařů nicméně o výkon přišel. Šlo o porušení pravidel v desáté zatáčce, která si již stačila v tomto ohledu vydobýt smutnou proslulost. Protože rychlá fáze pomalu končila, mohl se pilot Red Bullu v předstihu radovat z tréninkového prvenství.
Bottas bude doufat, že to nejhorší už má za sebou. Foto: Mercedes
Na Oconově alpině a Ricciardově mclarenu se upravovalo nastavení předního křídla a nápravy, další se vraceli zpět k tvrdšímu obutí. Dosahované průměrné časy mnoho nenapověděly. Hamilton na již notně „oddělaných“ měkkých pneumatikách se držel kolem hodnoty 1:08,5 na kolo. Těsně nad 1:09 se pohybovali Vettel, Leclerc, ale třeba také Russell. Nejvíce účastníků absolvovalo kolo zhruba za 1:10. Později na sebe ještě upozornil agilní Norris. Použité směsi zase tak velkou roli nesehrávaly.
Nepříliš vyvedený den „korunoval“ Bottas piruetou v boxové uličce, když nezvládl výjezd ze stání před garáží! I s pomocí lidí od McLarenu byl záhy navrácen na správnou cestu. Fina to zjevně moc nerozhodilo, neboť předvedl na nové tvrdé sadě několik kol za 1:09.
Po skončení tréninku ho ale čeká nepříjemné popovídání s funkcionáři FIA. McLaren si již nyní u ředitele velké ceny Masiho stěžoval, že Bottas ohrozil zdraví jeho pracovníků. Pochopení naopak prokázal šéf Haasu Günther Steiner: „Holt se to někdy stane. Prostě moc dupnul na plyn!“ Podstatně méně dramaticky vypadal přelet obrubníku v desáté zatáčce v Norrisově podání.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:05,412 | 37 | |
2. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:05,748 | + 0.336 | 35 |
3. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:05,790 | + 0.378 | 35 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:05,796 | + 0.384 | 35 |
5. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:05,827 | + 0.415 | 39 |
6. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:05,934 | + 0.522 | 38 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:05,994 | + 0.582 | 39 |
8. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:06,079 | + 0.667 | 36 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:06,089 | + 0.677 | 36 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:06,145 | + 0.733 | 37 |
11. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:06,147 | + 0.735 | 39 |
12. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:06,251 | + 0.839 | 32 |
13. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:06,270 | + 0.858 | 39 |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:06,297 | + 0.885 | 41 |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:06,451 | + 1.039 | 39 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:06,628 | + 1.216 | 39 |
17. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:06,886 | + 1.474 | 29 |
18. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:07,404 | + 1.992 | 30 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:07,669 | + 2.257 | 32 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull