Newgarden oslavil výročí 1. vítězství týmu Penske triumfem
Honda Indy 200 at Mid-Ohio – Závod
V sobotu uplynulo 50 let od chvíle, kdy se nejslavnější americká stáj, tým Penske, poprvé radovala z vítězství v amerických formulích. O první triumf v bohaté historii týmu se postaral v roce 1971 na okruhu Pocono Raceway Mark Donohue. Na den přesně přidal další úspěch tentokrát na trati v Ohiu Josef Newgarden.
Ten do nedělního závodu startoval z pole position. Rozjet se ale závod povedlo až na třetí pokus. Nejprve v 1. kole zezadu postrčil a roztočil Hinchcliffe stájového kolegu Hunter-Reaye a Grosjean Rosenqvista. Zatímco Francouz a Kanaďan pokračovali, Hunter-Reay a Rosenqvist nabrali ztrátu dvou kol.
Newgarden vede na startu závod. Za ním se roztočili čtyři jezdci. Foto: IndyCar
Restart přišel ve 4. kole. Ve vlásence zaútočil Dixon na Powera. Měl přitom výhodu měkké sady pneumatik, zatímco Power měl obuty tvrdé. Ve vlásence se dostal dopředu, Australan mu ale na protilehlé rovince útok zkoušel vrátit. Ve 4. zatáčce se Power dostal dopředu, Dixon se ale nevzdával, v 5. zatáčce přišel lehký kontakt, který Powera roztočil. Australan zůstal na výjezdu stát na dráze otočený do protisměru. Navíc jeho vůz už v tak slepé zatáčce zakrýval oblak kouře. Vyhnout se mu nedokázal Jones, který o příď Powerova vozu urazil zavěšení levého kola.
Zatímco tým se snažil vůz opravit, o Powera se starali lékaři. Australan se totiž nepustil volantu a náraz mu poranil ruku. Rentgen ale neodhalil žádnou zlomeninu.
Do roztočeného Powerova vozu naráží Jones. Foto: IndyCar
Poškozený vůz Eda Jonese. Foto: IndyCar
Závodit se začalo až v 10. kole. Newgarden vedl před Hertou, Ericssonem, Dixonem a Rossim. Ten byl nejvýše postaveným jezdcem na tvrdé sadě pneumatik. Musel tak čelit tlaku Paloua a VeeKaye, kteří naopak měli preferovanou měkkou sadu pneumatik.
Dopředu navzdory poškozenému křídlu postupoval také Grosjean. Ve 2. zatáčce jej ale zablokoval jeho krajan Bourdais a přinutil vnějškem zatáčku efektně prodriftovat. Grosjean se propadl za McLauhlina, kterého chvíli předtím předjel, udržel ale za zády Pagenauda a O´Warda, brzy vrátil McLaughlinovi předjetí a před Bourdaise se dostal zadarmo – na základě rozhodnutí potrestat pilota Foytovy stáje za blokování, kdy Bourdais musel svého krajana pustit před sebe.
Harvey v 19. kole jako první zamířil k mechanikům sázeje na strategii tří pit stopů. Dixon, Rossi a O´Ward z čela zastavili ve 29. kole. V tom dalším stavěli Newgarden a Palou. Ten se vrátil před Rossim, Američan ale využil zahřáté měkké sady a v páté a šesté zatáčce se před lídra šampionátu dostal.
V dalším kole zamířil z prvního místa do boxů Herta. U mechaniků ale strávil půl minuty, protože do vozu se nedařilo dostat palivo. Ze souboje o vedení s Newgardenem tak bylo záhy sedmé místo na trati. Za něj se brzy dostal Grosjean, když předjel ve 33. kole O´Warda.
V polovině závodu vedl Newgarden o 8,5 vteřiny před Ericssonem, se ztrátou dalších 5,5 vteřiny jezdil Dixon, následovaný Rossim, Palouem, Rahalem, Hertou, Grosjeanem, O´Wardem a první desítku uzavíral VeeKay. V tu dobu také Harvey zamířil podruhé k mechanikům.
Dixon se nedokázal držet za stájovým kolegou Ericssonem, začal na něj ztrácet a naopak za ním se tvořil vláček ve složení Rossi, Palou, Rahal a Herta.
VeeKay zahájil v 53. kole další kolo zastávek v boxech. O kolo později následovali Newgarden, Rossi a Rahal. V 55. kole pak Ericsson, Dixon a Grosjean a nakonec o kolo později Palou. Lídr šampionátu se dostal před vláček Dixon – Rossi – Rahal. To v 58. kole, když zastavil Herta, znamenalo pro Paloua posun na třetí místo. Herta měl opět dlouhý pit stop, tentokrát proto, že mu zhasl motor. Po návratu na dráhu se propadl už na 9. místo.
Newgardena na stupnch vítězů doplnili Palou a Ericsson. Foto: IndyCar
Dvacet kol před koncem vedl Newgarden o více než 6 vteřin před Ericssonem, následoval Palou se ztrátou přes 10 vteřin. Dalších zhruba 2,5 za ním byli Dixon, Rossi, Rahal a O´Ward. Herta se v 70. kole dostal před Grosjeana a dotáhl se na tuto skupinu. Z té odpadl vinou opotřebení pneumatik O´Warrd, kterého předjeli právě Herta a následně i Grosjean. Ale nakonec musel Herta ještě jednou do boxů a dojel na 13. místě.
Náskok Newgardena před Ericssonem se začal tenčit a před koncem závodu z něj bylo jen něco před vteřinu. Nakonec se Švéd dostal na dohled za Američana, Newgarden ale oslavil nejvýznamnější americký státní svátek – Den nezávislosti – vítězstvím. Na stupních vítězů je doplnil Palou.
Roger Penske oslavil v sobotu 50 let od prvního vítězství v IndyCar, teď mu Josef Newgarden přivezl další triumf. Foto: IndyCar
Ten teď vede šampionát o 39 bodů. Sezona pokračuje vinou zrušeného závodu v Torontu a také olympijských her až za pět týdnů, 8. srpna novým podnikem v ulicích Nashvillu – rodného města Josefa Newgardena. Tomu po nedělním vítězství patří čtvrté místo v šampionátu se ztrátou 69 bodů na Paloua. Newgarden je osmým pilotem, kterému se letos podařilo vyhrát. K vyrovnání historického rekordu by bylo potřeba, aby ve zbývajících šesti závodech triumfovali ještě tři další jezdci.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 01:39:58,8551 | 80 | 50+4 |
2. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,8790 | 80 | 40+1 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 22,2350 | 80 | 35 |
4. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 32,3775 | 80 | 32 |
5. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 33,1414 | 80 | 30 |
6. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 34,1226 | 80 | 28 |
7. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | + 35,1630 | 80 | 26 |
8. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 35,6929 | 80 | 24 |
9. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 35,9931 | 80 | 22 |
10. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 50,3316 | 80 | 20 |
11. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 52,0013 | 80 | 19 |
12. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 52,4250 | 80 | 18 |
13. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 56,8482 | 80 | 17+1 |
14. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 58,3495 | 80 | 16 |
15. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 58,8125 | 80 | 15 |
16. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 59,6397 | 80 | 14 |
17. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 1:07,5124 | 80 | 13 |
18. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | + 1:08,0533 | 80 | 12 |
19. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 1:08,4796 | 80 | 11 |
20. | Ryan Norman | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 79 | 10 |
21. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 79 | 9 |
22. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 79 | 8 |
23. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | - 2 kola | 78 | 7 |
24. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | - 2 kola | 78 | 6 |
25. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | Havárie | 3 | 5 |
26. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 3 | 5 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar