Co dělá strategický inženýr Haasu?
Další z méně známých povolání světa F1.
Minule jsme si představili roli výkonnostního inženýra a jeho místo v týmu, dnes tu máme Mika Caulfielda, strategického inženýra Haasu. To je ten člověk, který rozhoduje o zastávkách v boxech, správně?
"Zastávám pozici staršího strategického inženýra, takže vedu strategickou skupinu v rámci závodního týmu," vysvětluje Caulfield. "Jsem ve vedení procesu dělání strategických rozhodnutí v průběhu celého víkendu. To se týká zastávek, pneumatik a také posuzování našich možností vůči konkurenci z pohledu rychlosti. Mimo víkendů vedu skupinu odpovědnou za analýzy, hodnotím náš výkon v posledním závodě a navrhuji zlepšení.
Primárním úkolem je poskytnout týmu co nejvíce jasný pohled na závodní víkend, hledat optimální závodní strategii, pak vést tým inženýrů a jezdců k tomu, abychom co nejlépe prozkoumali nejasná místa a získali tak odpovědi na všechny zbývající otázky. Kvalita odvedené práce se projeví v závodu. Nasbíraná data by nám měla umožnit dělat rychlá a správná rozhodnutí vzhledem k vývoji závodu a strategiím našich soupeřů.
Příprava začíná s týdenním předstihem. Strategický inženýr je přítomen, když se tým připravuje v simulátoru. V předstihu kalkuluje s využitím vybraných směsí pneumatik a s každou další informací dělá přesnější simulace. Díky tomu jdeme do víkendu s plánem pro tréninky i zbytek víkendu. Ten se pak upravuje podle dat z tréninků, třeba vzhledem k rychlosti a degradaci pneumatik z různých směsí."
Když jezdec v pátek poprvé sedne do vozu, strategický inženýr již má hrubý plán pro celý víkend. Foto: Haas
Místo strategického inženýra obyčejně obsazují lidé zevnitř týmu, nebo z jiných týmů F1, protože by to měl být člověk rozumějící chování vozu. Na pozici mladšího strategického inženýra závodního týmu se tak často dobrovolně hlásí lidé pracující v týmové továrně.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Haas