Bottas odstartuje první do sprintu a poslední do závodu
Velká cena Itálie – kvalifikace
Páteční podvečer patřil v Monze kvalifikaci, která rozhodla o postavení na startovním roštu sobotního sprintu. Teplota vzduchu před startem činila 25 stupňů. Trať měla 38 stupňů. Jezdci mohli v kvalifikaci využít pouze nejměkčí směs pneumatik. Pro sobotní sprint a nedělní závod pak budou mít při volbě gum volnou ruku.
Po začátku první části kvalifikace bylo na dráze ticho. První vozy začaly do akce vyjíždět až poté, co z osmnáctiminutového časového limitu pro úvodní část uplynulo šedesát sekund. Na okruh se vydali Latifi, Leclerc, Norris, Mazepin, Cunoda, Verstappen, Schumacher, Russell a Sainz. Zbytek startovního pole zatím s výjezdem vyčkával.
Autorem prvního času, který měl hodnotu 1:22,801, se stal Leclerc. Monačan se ale velmi rychle propadl na páté místo. Přeskočili ho Sainz, Cunoda, Russell a Latifi. Krátce poté navíc vystřídal Sainze na čele Verstappen. Na trati už byli všichni piloti kromě jezdců Alpine Alonsa s Oconem.
U Leclerca se objevily komplikace. Na jeho monopostu byl problém s motorem a mechanici jej povolali do boxů. Schumacherovi bylo za smazání traťových limitů smazáno první měřené kolo.
Leclercovy potíže se neukázaly jako vážné a Monačan se brzy vrátil zpět na trať. Hned v boxech se ale zapotil. Do cesty mu byl totiž vyslán Mazepin. Ostatní vozy komplikovaly také Verstappenovu situaci. Při nájezdu do Variante della Roggia se totiž před Nizozemcem vyrojila skupina pomalu jedoucích monopostů, což se mu nelíbilo. Stejné problémy měl i Gasly, který se ve velké rychlosti musel vyhýbat pomalu jedoucím vozům ve Variante Ascari.
Čtyři minuty před koncem vedl Hamilton před Bottasem a Verstappenem. Na nepostupových pozicích se nacházeli šestnáctý Latifi, sedmnáctý Russell, osmnáctý Schumacher, devatenáctý Mazepin a dvacátý Kubica. Sportovní komisaři oznámili, že incident mezi Mazepinem a Leclercem na výjezdu z boxů byl zaznamenán. Začali se zabývat také situací, která vznikla mezi Mazepinem a Kubicou. Pomalým tempem jedoucí pilot Haasu se zjevil před Polákem na výjezdu ze zatáčky Lesmo 1 a Kubica tak musel zpomalit.
Z pětice, která se čtyři minuty před koncem nacházela na místech znamenající vyřazení, se původně nedokázal zachránit nikdo. Šestnáctý skončil Russell, sedmnáctý Latifi, osmnáctý Schumacher, devatenáctý Kubica a dvacátý Mazepin. Russell se ale nakonec mohl radovat z postupu. Po skončení první části byl totiž za překračování traťových limitů smazán čas Cunodovi. Japonec se tak propadl na 17. příčku. Latifi nakonec skončil šestnáctý, Schumacher osmnáctý, Kubica devatenáctý a Mazepin dvacátý.
Ihned po začátku druhé části kvalifikace se na trať postupně vydaly všechny vozy. Současně přišla informace od sportovních komisařů, že incident mezi Leclercem a Mazepinem, který se odehrál během první části kvalifikace v boxech, nebude dále vyšetřován a žádné tresty se udělovat nebudou. Mazepin se ale stále nacházel pod hrozbou trestu. Vyšetřování jeho incidentu s Kubicou bylo totiž odloženo na dobu po skončení kvalifikace. Jelikož ale Rus skončil v první části poslední, neměl se v případě trestu kam propadnout.
Po deseti minutách měli na kontě čas všichni kromě Alonsa. Vedl Hamilton o 96 tisícin před kolegou Bottasem. Vysoko se nacházeli také oba McLareny. Norris byl třetí a Ricciardo čtvrtý. Na postupových pozicích figurovali rovněž pátý Gasly, šestý Verstappen, sedmý Giovinazzi, osmý Stroll, devátý Leclerc a desátý Pérez. Kromě Alonsa, který své první měřené kolo vypustil poté, co vyjel z trati v úvodní šikaně, se nacházeli na nepostupových pozicích také jedenáctý Ocon, dvanáctý Vettel, třináctý Sainz a čtrnáctý Russell.
Leclerc se sice nacházel na postupové deváté pozici, stále ho ale trápily problémy s motorem. Pět minut před koncem se na okruhu rozprostřelo ticho a piloti vyčkávali ve svých garážích na závěrečné pokusy.
Zhruba tři minuty před koncem se jezdci vydali na trať znovu. Spousta jich znovu kroužilo po dráze pomalým tempem ve snaze držet se vozu před sebou a mít tak možnost využít větrného pytle. To se nelíbilo Verstappenovi ani Hamiltonovi. Sedminásobný mistr světa zažil horkou chvilku už na výjezdu z boxů. Zde mu byl totiž do cesty poslán Vettel.
Z jezdců, kteří se před posledními pokusy nacházeli mimo postupové pozice, se v závěru dokázal zachránit pouze Sainz. Španěl povyskočil ze třinácté příčky na osmou. Vyřazeni byli jedenáctý Vettel, dvanáctý Stroll, třináctý Alonso, čtrnáctý Ocon a patnáctý Russell.
Krátce po začátku třetí části kvalifikace už jezdily po trati všechny vozy. Výjimkou byl domácí Giovinazzi, který zatím vyčkával. Mezitím přišla informace, že Bottas do nedělního závodu z prvního místa s jistotou neodstartuje. Bylo totiž oznámeno, že Fin si nechal nasadit nové komponenty pohonné jednotky a kvůli tomu ho čeká start z chvostu.
První pokus dopadl nejlépe pro Hamiltona, který se zařadil na první příčku. Verstappen byl se ztrátou sedmnácti tisícin druhý. Třetí byl Norris, který za Hamiltonem zaostával o 65 tisícin sekundy. Čtvrté místo patřilo Ricciardovi, páté Bottasovi, šesté Gaslymu, sedmé Leclercovi, osmé Sainzovi a až deváté Pérezovi. Giovinazzi stále vyčkával v boxech. Bottas při svém prvním měřeném kole chyboval. Ve Variante della Roggia vyjel dvěma koly mimo trať.
Zhruba tři minuty před koncem se jezdci vydali na své druhé pokusy. Brzy bylo jasné, že Verstappen první místo pro start sprintu nezíská. Nedokázal totiž zrychlit a Hamiltona nepřekonal. Co se ale nepovedlo Verstappenovi, zvládl Hamiltonův parťák Bottas. Fin překonal Brita o 96 tisícin sekundy a do sobotního sprintu tak vyrazí z první pozice. Vzhledem k výše zmíněné penalizaci ale bude v neděli stejně startovat jako poslední. Verstappen nakonec skončil třetí. Čtvrtou pozici obsadil Norris, pátou Ricciardo, šestou Gasly, sedmou Sainz, osmou Leclerc, devátou Pérez a desátou Giovinazzi.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:20,685 | 1:20,032 | 1:19,555 | 18 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:20,543 | 1:19,936 | 1:19,651 | 18 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:21,035 | 1:20,229 | 1:19,966 | 19 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:20,916 | 1:20,059 | 1:19,989 | 21 |
5. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:21,292 | 1:20,435 | 1:19,995 | 17 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:21,440 | 1:20,556 | 1:20,260 | 16 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:21,118 | 1:20,750 | 1:20,462 | 18 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:21,219 | 1:20,767 | 1:20,510 | 18 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:21,308 | 1:20,882 | 1:20,611 | 20 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:21,197 | 1:20,726 | 1:20,808 | 16 |
11. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:21,394 | 1:20,913 | 14 | |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:21,415 | 1:21,020 | 13 | |
13. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:21,487 | 1:21,069 | 11 | |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:21,500 | 1:21,103 | 12 | |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:21,890 | 1:21,392 | 16 | |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:21,925 | 10 | ||
17. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:21,973 | 9 | ||
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:22,248 | 8 | ||
19. | Robert Kubica | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,530 | 7 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:22,716 | 9 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes