F1 na syntetická paliva nezanevřela
Lepší alternativa než elektřina?
Formule 1 nehodila plán používat syntetické palivo do koše, pouze se reálněji podívala na možnosti jeho výroby a nasazení a zahrnula je do své vzdálenější budoucnosti. Aktuální plán s nimi počítá kolem roku 2030. V té době mají již být dodavatelé paliv schopni vyrobit směs, která bude obsahovat uhlík stažený z ovzduší a přitom bude poskytovat stejné množství energie jako současné palivo.
Příští rok se udělá pouze malý krůček, palivo v monopostech F1 bude označováno jako E10, tedy bude obsahovat 10 procent etanolu. V dalších letech se má procento navyšovat. Navíc se má jednat o biopalivo druhé generace, tedy nikoliv z potravinářského odpadu, který se dá využít i jinak. Celkově ale syntetická paliva a směsi bio a syntetických paliv vypadají být reálnější alternativou pro budoucnosti než používání čistého biopaliva, které by potřebovalo těžko představitelné množství půdy pro pěstování biomasy.
Vedení F1 věří, že takto automobilkám a olejářským gigantům pomůže vyvinout něco, co bude konkurovat elektromobilům. Konkurenční Formule E bude mezitím pracovat na vývoji sportovních elektromotorů s vhodnými bateriemi, které mají problém hlavně s poměrem hmotnosti a velikosti k výkonu. Porsche, které uvažuje o vstupu do F1, se už v Chile pustilo do výstavby své první továrny na syntetické palivo, která má již v roce 2026 mít produkční kapacitu 550 milionů litrů ročně.
Budoucnost motorismu může patřit elektřině, vodíku nebo syntetice. F1 musí vsadit na správného koně. Foto: Mercedes
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Ferrari