Chladnější podmínky svědčily více Verstappenovi a vyrazí do rozhodujícího boje jako první
Velká cena Abú Zabí - kvalifikace
Poslední kvalifikace letošního roku přinesla první místo pro start závodu Maxi Verstappenovi. Jeho největší rival v boji o titul Lewis Hamilton, který má před posledním závodem stejný počet bodů jako on, pojede ze druhé příčky. Třetím časem překvapil Lando Norris.
V 17:00 hodin místního času odstartovala na okruhu Yas Marina kvalifikace na Velkou cenu Abú Zabí. Trať měla před startem teplotu 30 stupňů, vzduch 25. Kvalifikace se konala za jiných podmínek než třetí trénink. Startovalo se totiž těsně před západem slunce a končit se mělo už pod umělým osvětlením. Jako favorité vstupovali do kvalifikace Mercedes a Hamilton, který zajel nejrychlejší čas ve druhém i třetím tréninku. Verstappen byl sice nejrychlejší v prvním tréninku, ve třetím ale musel řešit potíže se zadním křídlem.
Ihned po začátku první části kvalifikace se začaly na dráhu postupně vydávat všechny vozy. Většina pilotů zvolila měkkou sadu pneumatik. Leclerc a Sainz šli ovšem proti proudu a nazuli střední sadu.
Deset minut před koncem se v čele nacházel Hamilton před Bottasem a Verstappenem. Na svém kontě už měli čas všichni piloti a v nepostupových vodách se nacházeli šestnáctý Stroll, sedmnáctý Vettel, osmnáctý Latifi, devatenáctý Schumacher a dvacátý Mazepin. Pro piloty Haasu nezačala kvalifikace ideálně. V úvodu byli oba širocí v první zatáčce. Aston Martinu zase hrozilo opakování propadáku ze Saudské Arábie, kde také ani jeden z jeho pilotů do druhé části nepostoupil.
Pořadí se ale v dalších minutách hodně přesýpalo. Šest minut a dvacet pět sekund před koncem došlo ovšem k vyvěšení červené vlajky. Mazepin totiž sestřeil kolík na výjezdu z poslední zatáčky a ten se pak ocitl uprostřed dráhy. Přejel přes něj mimo jiné i Norris.
Nikita Mazepin se postaral o jediné červené vlajky kvalifikace. Foto: Haas
Během přerušení se nacházel na první příčce Hamilton před Verstappenem a Bottasem. Čtvrté místo patřilo Norrisovi, páté Pérezovi, šesté Cunodovi, sedmé Ricciardovi, osmé Oconovi, deváté Alonsovi, desáté Gaslymu, jedenácté Sainzovi, dvanácté Leclercovi, třinácté Strollovi, čtrnácté Russellovi a patnácté Giovinazzimu. Mezi nepostupujícími se stále nacházel šestnáctý Vettel. Do zóny vyřazení spadl i sedmnáctý Räikkönen. Za ním byli osmnáctý Latifi, devatenáctý Schumacher a dvacátý Mazepin.
Červené vlajky nebyly vyvěšeny dlouho a brzy se jezdci opět vydali do akce. Všichni piloti včetně Sainze a Leclerca už nyní nazuli měkkou sadu pneumatik. U Ferrari patrně nechtěli riskovat. Vettela kráce po restartu rozčílil Ocon který ho zdržel v poslední zatáčce.
Návrat na dráhu sice nebyl pro Vettela ideální, nakonec se ale dokázal zachránit a z 15. místa postoupil do druhé části. Konečnou byla první část pro šestnáctého Latifiho, sedmnáctého Russella, osmnáctého Räikkönena, pro kterého se jednalo o poslední kvalifikaci v kariéře, devatenáctého Schumachera a dvacátého Mazepina.
Vítězem první části se stal Hamilton před Bottasem a Verstappenem. Fanoušci Red Bullu ovšem měli další důvod k obavám. Nizozemec totiž strávil závěr první části v boxech, kde se pracovalo na jeho zadním křídle. V boxech se v posledních minutách první části nacházel z neznámých příčin i Norris. Během přestávky mezi první a druhou částí bylo oznámeno, že incident mezi Vettelem a Oconem bude vyšetřován po skončení kvalifikace.
Pro úvod druhé části kvalifikace nazula většina pilotů žlutě značenou střední sadu pneumatik. Našli se ale i tací, co sáhli po měkké směsi. Mezi ně patřili Stroll, Vettel, Leclerc, Sainz, Ocon, Ricciardo a Alonso.
Deset minut před koncem se nacházel na první příčce Hamilton. Druhý byl Verstappen a třetí Bottas. Nepostupovali jedenáctý Leclerc, dvanáctý Sainz, třináctý Ocon, čtrnáctý Alonso a patnáctý Ricciardo. Ani jeden z této pětice ale zatím neměl na kontě žádný čas. Osm minut před koncem přišla další špatná zpráva pro Verstappena. Pilot Red Bullu byl široký v první zatáčce, probrzdil pneumatiku a mířil k mechanikům pro nové.
Pět minut před koncem se většina pilotů nacházela v boxech a připravovala se na závěrečné pokusy. Vedl Sainz před Hamiltonem a Verstappenem. Postup drželi ve svých rukou i Leclerc, Bottas, Cunoda, Alonso, Ocon, Norris a Pérez, který byl ovšem až desátý. Na nepostupových příčkách se nacházeli jedenáctý Ricciardo, dvanáctý Stroll, třináctý Giovinazzi, čtrnáctý Vettel a patnáctý Gasly.
Pro poslední pokusy už měla většina jezdců měkké gumy. Výjimkami, které zvolili střední sadu, byli Hamilton, Bottas, Cunoda a Gasly.
Z pětice Ricciardo, Stroll, Giovinazzi, Vettel a Gasly se v závěru kvalifikace zachránil pouze Ricciardo. Australan odsunul v závěru na nepostupové 11. místo Alonsa. Gasly skončil dvanáctý, Stroll třináctý, Giovinazzi čtrnáctý a Vettel patnáctý. Když se jezdci připravovali na poslední pokusy, byl na trati velký provoz a Vettel kvůli němu dokonce zastavil za čtrnáctou zatáčkou. Pilotovi Aston Martinu tak navíc ještě hrozila penalizace.
V závěru druhé části se na čelo výsledkové listiny dostal Red Bull. Nejrychlejší čas zajel Verstappen před Pérezem. Třetí skončil Hamilton, čtvrtý Sainz, pátý Leclerc, šestý Bottas, sedmý Norris, osmý Cunoda, devátý Ocon a desátý Ricciardo. Na střední sadě zajeli svá nejrychlejší kola pouze Hamilton, Bottas a Cunoda a budou tak na této směsi muset startovat i do závodu. Cunodu mohl těšit fakt, že poprvé v letošní sezoně a tím pádem i poprvé v kariéře pilota F1 uštědřil kvalifikační porážku týmovému kolegovi Gaslymu.
Pro třetí část kvalifikace nazuli pochopitelně všichni jezdci měkké gumy. První pokusy zvládl nejlépe Verstappen. Nizozemec zajel čas 1:22,109, ke kterému mu pomohl mimo jiné i kolega Pérez poskytnutím větrného pytle. Hamilton ztrácel více než půl sekundy. První pokus se podařil i Cunodovi, který porazil mimo jiné i Bottase a držel se na třetí příčce. O pár minut později ho ale z bronzové pozice seadil Pérez. Japonskému závodníkovi byl navíc čas smazán za překročení traťových limitů a spadl na 10. místo.
Zhruba šest minut před koncem se na trati rozprostřelo ticho a piloti se v boxech připravovali na poslední pokusy. Vedl Verstappen před Hamiltonem a Pérezem. Čtvrtý byl Bottas, pátý Sainz, šestý Leclerc, sedmý Norris, osmý Ocon, devátý Ricciardo a desátý smolař Cunoda.
Hamilton sice při svém posledním pokusu zrychlil, Verstappenův náskok ale stáhl pouze na 371 tisícin sekundy. Nezrychlil ani Verstappen, který navíc v závěru zvolnil. I tak se ale Nizozemec může radovat ze zisku prvního místa pro start zítřejšího závodu. Za Verstappenem s Hamiltonem odstartuje překvapivě Norris, který nakonec skončil třetí. Čtvrtou pozici obsadil Pérez, pátou Sainz, až šestou Bottas, sedmou Leclerc, osmou Cunoda, devátou Ocon a desátou Ricciardo.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:23,322 | 1:22,800 | 1:22,109 | 19 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:22,845 | 1:23,145 | 1:22,480 | 19 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:23,553 | 1:23,256 | 1:22,931 | 20 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:23,350 | 1:23,135 | 1:22,947 | 24 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:23,624 | 1:23,174 | 1:22,992 | 22 |
6. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:23,117 | 1:23,246 | 1:23,036 | 20 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:23,467 | 1:23,202 | 1:23,122 | 23 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:23,428 | 1:23,404 | 1:23,220 | 22 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:23,764 | 1:23,420 | 1:23,389 | 20 |
10. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:23,829 | 1:23,448 | 1:23,409 | 19 |
11. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:23,846 | 1:23,460 | 12 | |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:23,489 | 1:24,043 | 16 | |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:24,061 | 1:24,066 | 17 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:24,118 | 1:24,251 | 17 | |
15. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:24,225 | 1:24,305 | 18 | |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:24,338 | 8 | ||
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:24,423 | 7 | ||
18. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:24,779 | 8 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:24,906 | 9 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:25,685 | 9 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull