První pole position sezony bere Ferrari, nejrychlejší Leclerc
VC Bahrajnu – kvalifikace
První kvalifikace letošní sezony F1 skončila vítězstvím Ferrari. Nejrychlejší totiž byl Leclerc, kterého doplní v první řadě Verstappen. Třetí skončil Sainz. Dobrá nálada nemůže panovat u Mercedesu. Hamilton skončil až pátý a Russell dokonce až devátý. Magnussen dokázal dostat svůj haas až do třetí části kvalifikace a v neděli odstartuje sedmý.
V 18:00 hodin místního času odstartovala v Bahrajnu první letošní kvalifikace. Ta se již na rozdíl od třetího volného tréninku konala za umělého osvětlení. Teplota trati činila před začátkem 26 stupňů, vzduch měl 19 stupňů.
Hned po začátku úvodní části vyjížděli na trať první piloti. Jako první vyjel z boxové uličky Gasly. Za ním následovali Albon a Latifi. Vyjel také Cunoda, který ve třetím tréninku chyběl kvůli potížím s hydraulikou. Zatímco piloti AlphaTauri nasadili pro první pokusy nejměkčí směs, jezdci Williamsu střední sadu.
Jako první zajel čas Cunoda. Japonec podal výkon v hodnotě 1:33,581. Vzápětí ho ale pokořil týmový kolega Gasly časem 1:33,016. Albon s Latifim zajeli do boxů. Na trati už ale byli také Norris, Ricciardo, Verstappen, Pérez a Ocon. Postupně se přidávali i další. Deset minut před koncem už jsme čekali pouze na Russella s Hamiltonem. Vrátili se i jezdci Williamsu, tentokrát již na nejměkčí sadě. Tu měl nazutou i zbytek startovního pole.
Na trať už mezitím vyjeli také mercedesy. Piloti neustále zajížděli měřená kola a pořadí se hodně přesýpalo. Šest minut před koncem, kdy už všichni piloti měli na kontě měřené kolo, vedl Leclerc před týmovým kolegou Sainzem a Verstappenem. Na posledních pěti příčkách znamenajících nepostup do druhé části se nacházeli Stroll, Hülkenberg, Ricciardo, Cunoda a Latifi. Haas zatím navazoval na své slibné výkony z tréninků. Magnussen byl šestý a Schumacher jedenáctý.
Mezi poslední pěticí se sice v posledních minutách pořadí promíchalo, na složení nepostupujících se ale nic nezměnilo. Cunoda skončil šestnáctý, Hülkenberg při svém návratu sedmnáctý, Ricciardo osmnáctý, Stroll devatenáctý a Latifi obsadil poslední 20. místo.
Na prvních třech místech zůstali Leclerc, Sainz a Verstappen, kteří si již v posledních minutách byli svým postupem jistí a stáli v boxech. Magnussen si v závěru dokonce polepšil na páté místo. Schumacher skončil třináctý. Haas se dostal do druhé části s oběma svými vozy poprvé od Velké ceny Brazílie 2019. Tehdy se Grosjeanovi a Magnussenovi podařilo probojovat dokonce až do rozhodující třetí části.
Ve druhé části kvalifikace již piloti tentokrát nemuseli nijak taktizovat. Pravidlo, které nejlepším deseti kvalifikantům dávalo povinnost odstartovat do závodu na pneumatikách, na kterých zajeli nejrychlejší čas v prostřední části, totiž bylo zrušeno.
Jako první vyjel na dráhu Albon. Později se ale přidávali i další a po čtyřech minutách už jezdili po trati všechny monoposty. Albon se ovšem rozhodl zamířit zpátky do boxů ještě předtím, než zajel měřené kolo. Nebylo žádným překvapením, že všichni piloti nazuli nejměkčí sadu.
První čas byl ve druhé části zajet až po zhruba šesti minutách. Postaral se o něj Magnussen. Dán objel bahrajnský okruh v čase 1:31,461. Dalo se ale očekávat, že pilot Haasu nevydrží na špici dlouho a brzy Magnussena překonali Verstappen (1:30,757), Leclerc (1:31,356) a Pérez (1:31,377).
Po sedmi minutách se většina pilotů odebrala do boxů. Na první měřené kolo jsme čekali už jen u Albona. Vedl Verstappen před Leclercem a Pérezem. Na nepostupových příčkách byli jedenáctý Schumacher, dvanáctý Norris, třináctý Gasly, čtrnáctý Kuan-jü a již zmíněný patnáctý Albon bez zajetého času. Opět překvapoval Magnussen. Patřila mu čtvrtá pozice. Až za ním navíc byli pátý Hamilton se šestým Russellem.
Čtyři minuty před koncem zajel Albon konečně první čas. Měl hodnotu 1:32,664. Magnussen byl sice čtvrtý, od týmu ale dostal informaci, že se na jeho objevily problémy s hydraulikou a aby si ti tak dával pozor při zatáčení.
Z nepostupujících jezdců se dokázal v závěru kvalifikace zachránit pouze Gasly, který nakonec skončil devátý. Tím poslal do sestupových vod svého krajana Ocona, který tak zítra odstartuje až jako jedenáctý. Dvanáctý skončil Schumacher, třináctý Norris, čtrnáctý Albon a patnáctý Kuan-jü.
I ve druhé části se umístili na prvních třech místech Verstappen, Sainz a Leclerc. Tentokrát ale zvítězil Nizozemec před Sainzem a Leclercem. Postoupili i čtvrtý Pérez, pátý Hamilton a šestý Russell. V nejlepší desítce se udržel rovněž Magnussen. Vstupenku do třetí části si zajistili i osmý Alonso, již zmíněný devátý Gasly a také desátý Bottas.
Ve třetí části vyjeli jako první na trať piloti Red Bullu, Ferrari a Mercedesu. Zatímco jezdci prvních dvou zmíněných stájí nasadili čerstvé měkké pneumatiky, u „stříbrných šípů“ sáhli po použitých. Za chvíli se připojil i Gasly, také na použité měkké sadě. Magnussen, Alonso a Bottas zatím čekali v boxech. Zdálo se, že tato trojice vsadí na jediný pokus.
Po prvních pokusech se usadili na prvních dvou místech piloti Ferrari. První pozice patřila Sainzovi (1:30,687) před Leclercem, který byl jenom o 44 tisícin pomalejší než jeho parťák. Nedaleko byl i třetí Verstappen (+0,056). Čtvrtý Pérez už ztrácel o něco více (+0,326). Pátý byl Hamilton (+1,471), šestý Russell (+1,604) a sedmý Gasly (+2,551). Nutno ale dodat, že poslední tři zmínění piloti zajeli svá úvodní kola na použitých sadách gum.
Po prvních pokusech zamířili jezdci do boxů. Zhruba čtyři minuty před koncem už ale zase po trati kroužily monoposty, tentokrát už i Magnussen, Bottas a Alonso.
Ferrari udrželo první místo i po druhých pokusech. Nakonec to ale byl Leclerc, kdo mohl slavit. První místo Monačan vybojoval s časem 1:30,558. Sainz se propadl a na třetí místo. Kromě jeho týmového kolegy ho totiž přeskočil i Verstappen, pro kterého tak začne sezona ze druhé pozice. Čtvrtý zůstal Pérez a pátý Hamilton. Druhý pokus se nepovedl Russellovi a nakonec se propadl až na devátou pozici. Brita překonali jeho předchůdce u Mercedesu Bottas (6.), Magnussen (7.) a Alonso (8.). Desáté místo si vyjel Gasly.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:31,471 | 1:30,932 | 1:30,558 | 15 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:31,785 | 1:30,757 | 1:30,681 | 14 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:31,567 | 1:30,787 | 1:30,687 | 15 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:32,311 | 1:31,008 | 1:30,921 | 18 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:32,285 | 1:31,048 | 1:31,238 | 17 |
6. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:31,919 | 1:31,717 | 1:31,560 | 15 |
7. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:31,955 | 1:31,461 | 1:31,808 | 12 |
8. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:32,346 | 1:31,621 | 1:32,195 | 14 |
9. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:32,269 | 1:31,252 | 1:32,216 | 17 |
10. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:32,096 | 1:31,635 | 1:32,338 | 21 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:32,041 | 1:31,782 | 12 | |
12. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:32,380 | 1:31,998 | 11 | |
13. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:32,239 | 1:32,008 | 14 | |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:32,726 | 1:32,664 | 13 | |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:32,493 | 1:33,543 | 12 | |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:32,750 | 8 | ||
17. | Nico Hülkenberg | Aston Martin | Mercedes | 1:32,777 | 6 | ||
18. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:32,945 | 8 | ||
19. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:33,032 | 6 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:33,634 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari