Z prvního vítězství v sezoně se raduje O´Ward
Honda Indy Grand Prix of Alabama - závod
Pato O´Ward po posledních zastávkách v boxech překonal do té doby vedoucího Rinuse VeeKaye a na okruhu v Alabamě si dojel pro třetí vítězství v kariéře v IndyCar. Před VeeKaye se v závěrečném stintu dostal i obhájce titulu Palou, kterému druhé místo v cíli stačilo na to, aby se byť s minimálním náskokem ujal vedení v šampionátu.
První start se v Alabamě nepovedl, řediteli závodu se zdálo, že jezdci nejsou správně seřazeni a tak jej odmával žlutými vlajkami. Druhý pokus už byl úspěšný a VeeKay udržel s přehledem vedení. Za ním byl O´Ward. Na třetí místo se posunul před Paloua McLaughlin a pozici si dokázal udržet.
Jeho stájový kolega Newgarden se naopak záhy ze sedmého místa propadl na desáté. Vsadil totiž na tvrdou sadu pneumatik, zatímco drtivá většina jezdců startovala na měkké. Tvrdé pneumatiky měl i za ním jedoucí Herta. Zdálo se, že u obou je jasné, s jakou strategií do závodu vstupují. Barber Motorsports Park tradičně nabízí souboj jezdců, kteří vsadí na dva pit stopy s těmi, kteří plánují k mechanikům zajet třikrát.
Mezi ty druhé se zařadil Ericsson, který byl v 10. kole prvním, kdo k mechanikům zamířil. V dalším kole překvapivě pro nové gumy zajel Newgarden, na což zřejmě reagoval Herta a zastavil v dalším kole také. Na tři pit stopy vsadil také Grosjean, vrátil se těsně před Newgardenem, ten jej překonal a v 15. kole došlo na souboj stájových kolegů. Nejprve byl Herta příliš optimistický a v první zatáčce skončil v únikové zóně, ta je ale naštěstí pro něj částečně vyasfaltovaná. V závěru kola přišel další útok a po vnějšku v jedné z nejrychlejších zatáček v celém kalendáři IndyCar se dostal před Grosjeana.
Jezdci ze strategií dvou zastávek začali stavět ve 28. kole, když k mechanikům zamířil Rosenqvist. O´Ward a Rossi zastavili v dalším kole, o okruh později pak VeeKay, McLaughlin či Palou. Newgarden a Herta se posunuli na první dvě místa, byli těsně za sebou, což dávalo tušit, že brzy přijde vzájemný souboj.
To ale zmařil Ilott, když se dostal přes obrubník do únikové zóny a zasekl se v kačírku. Na trať vyrazil zpomalovací vůz a piloti, kteří jeli na tři pit stopy, zamířili podruhé k mechanikům. Zhruba o pět kol dříve, než doufali.
Restart přišel ve 46. kole. V této fázi závodu to byl Herta, kdo bavil fanoušky. Postupně se dostal před Newgardena a začal předjíždět další a další jezdce. Dosavadní lídr šampionátu a vítěz posledních dvou závodů Newgarden se přitom zasekl ve druhé desítce a dál nepostupoval.
Kolem 60. kola si odbyli pit stop jezdci na dvouzastávkové strategii. VeeKay a O´Ward zastavili v 61. kole poté, co o okruh dříve zajeli k mechanikům Rahal, Pagenaud a Rossi a tím pro lídry závodu vznikla hrozba, že kdyby byl závod zpomalen žlutou vlajkou, tak by se tato skupina dostala před ně, až i oni zamíří k mechanikům.
O´Wardovi se povedlo skvělé kolo před zastávkou v boxech, respektive VeeKaye trochu zbrzdil pomalejší Johnson. Ještě chvíli před tím byl rozestup dvě vteřiny, teď od mechaniků vyrazili těsně za sebou a ve vlásence předvedl O´Ward rozhodující krok, kterým si zajistil nejprve vedení, a jak se později ukázalo, tak i vítězství.
Naopak pit stop odkládali na poslední chvíli Dixon a Palou. Obě to v poli posunulo. Dixon se vrátil před McLaughliem, ten jej předjel, následně byl ale moc široký a dostal se z ideální stopy a jeho krajan mu předjetí mohl vrátit. Palou se z boxů vynořil na druhém místě mezi O´Wardem a VeeKayem a místo si udržel.
Pit stop si odbyla i skupina Herta, Grosjean a Newgarden. Zatímco u posledního jmenovaného k žádnému postupu polem už nedocházelo, oba Andrettiho piloti bojovali o lepší příčky. To se nelíbilo hlavně Rahalovi, který reklamoval, že do něj Grosjean ve vzájemném souboji dvakrát schválně narazil.
Herta se probojoval až na sedmé místo, ale v souboji s McLaughlinem udělal chybu, ve vlásence nechyběl drobný kontakt a hodiny, které Herta vystřihl. Dokázal se z toho ale dostat a pokračoval dál, byl už ale na desátém místě.
Nenápadný, ale bezchybný výkon předváděl po celé odpoledne Power. Ten do závodu odstartoval z 19. příčky, postupně se ale dostával výš a výš a v závěrečném stintu využil výhodu extra sady nových červených pneumatik, které nevyužil v kvalifikaci, když nepostoupil ze základní části, a postupně se probojoval až na čtvrtou příčku.
Palou v závěru stáhl O´Wardův náskok pod jednu vteřinu, už na něj ale nenašel recept. O pozici nakonec přišel Rahal, který se sice vrátil po vzájemné oťukávané před Grosjeana, v posledním kole ale musel kvůli nedostatku paliva výrazně zvolnit a Francouz jej opět překonal.
Palou se díky druhému místu vyšvihl do čela šampionátu, vede ale jen o tři body před McLaughlinem, devět bodů ztrácí Newgarden a 10 Power. Vítěz závodu O´Ward je pak za Palouem o třicet bodů. Teď se série stěhuje na Indianapolis Motor Speedway, kde nás čeká nejprve velká cena na okruhu a pak, poslední květnovou neděli, Indy500.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 01:48:39,4368 | 90 | 50+1 |
2. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,9800 | 90 | 40+1 |
3. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 12,4819 | 90 | 35+4 |
4. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 15,2616 | 90 | 32 |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 22,8297 | 90 | 30 |
6. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 24,0649 | 90 | 28 |
7. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 24,5161 | 90 | 26 |
8. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 31,9173 | 90 | 24 |
9. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 33,2497 | 90 | 22 |
10. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 33,5102 | 90 | 20 |
11. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 33,7418 | 90 | 19 |
12. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 34,4738 | 90 | 18 |
13. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | + 34,9140 | 90 | 17 |
14. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 35,6807 | 90 | 16+1 |
15. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 37,0416 | 90 | 15 |
16. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 41,6145 | 90 | 14 |
17. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 42,4511 | 90 | 13 |
18. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1:02,3267 | 90 | 12 |
19. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:03,2947 | 90 | 11 |
20. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 1:03,7435 | 90 | 10 |
21. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 1:04,5322 | 90 | 9 |
22. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 89 | 8 |
23. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 89 | 7 |
24. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 89 | 6 |
25. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 2 kola | 88 | 5 |
26. | Tatiana Calderonová | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 88 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment