McLaughlin podtrhnul vítězství dominantním výkonem
Alabama Indy Grand Prix – závod
Scott McLaughlin po roce opět vítězí na okruhu Barber Motorsports Park a připsal si první triumf v letošní sezoně. Vinou diskvalifikace z úvodního závodu přitom na alabamský okruh přijížděl jako poslední jezdec průběžného pořadí šampionátu. V Alabamě vyhrál kvalifikaci, vedl největší počet kol v závodě, a nakonec oslavil i pátý triumf ve své kariéře v IndyCar. Druhý v cíli skončil jeho stájový kolega Will Power. Nováček Linus Lundqvist se díky třetí příčce dočkal prvních stupňů vítězů v kariéře.
V Alabamě to byla i taktická bitva mezi jezdci, kteří se rozhodli absolvovat závod na tři pit stopy a těmi, kteří vsadili na strategii dvou zastávek v boxech. Nakonec se ukázalo, že i kvůli tomu, že byly jen čtyři žluté fáze a všechny relativně krátké, byla lepší strategie třízastávková. Spousta drobných kolizí či výletů mimo dráhu se totiž bez výjezdu zpomalovacího vozu obešla.
Například i strkanice na startu, kterou odstartoval VeeKay, když postrčil Robba, který vystřelil z dráhy Harveyho. Všichni mohli ale pokračovat, byť VeeKay s penalizací průjezd boxy.
Nic na dráze si nedarovali Herta a Ferrucci, kteří ve 2. kole měli drobnou kolizi. O poznání hůř dopadl O’Ward, který si v nájezdu do páté zatáčky uvědomil, že nedobrzdí a narazí do Lundgaarda, tak, aby se mu vyhnul, najel na obrubník, což ho poslalo do únikové zóny. Pak se vrátil na chvostu pole a přehnal snahu dostat se zpátky. Ve 13. zatáčce narazil do Fittipaldiho, poslal jej do bariéry a ačkoliv s tím nesouhlasil, sám za to dostal stejný trest jako předtím VeeKay – průjezd boxy. Žluté fáze využila k pit stopům osmice jezdců.
Pátá zatáčka jezdcům dělala problémy. V 18. kole Dixon skončil v únikové zóně podobně jako před ním O’Ward. Problémy měl následně ve 23. kole i Power, který také skončil mimo a propadl se za Lundgaarda na 3. místo.
Piloti se snažili vydržet na trati do 30. kola, aby jim stačil už jen jeden pit stop. Lundgaard ale zamířil k mechanikům dříve. Tři kola před potřebnou metou jej následoval i Power a McLaughlin následoval v dalším kole. Tito jezdci inklinovali k tomu odjet závod na tři pit stopy. McLaughlin se v 35. kole vrátil do vedení.
Ve 43. kole znovu vyjel na trať zpomalovací vůz. Mohl za to Rossi, respektive jeho tým, který špatně upevnil levé zadní kolo a to jezdec záhy po návratu na dráhu ztratil. Žlutá fáze nehrála do karet vedoucí skupině jezdců, museli ji ale využít k pit stopu, takže McLaughlin, Power a Lundgaard znovu zamířili k mechanikům.
Vedení převzal Palou, lídr mezi jezdci, kteří jeli na dva pit stopy. Za ním byli Rosenqvist, Armstrong a Ferrucci. McLaughlin byl 17., navíc jej na chvíli překonal Power, Novozélanďan se ale dokázal před stájového kolegu vrátit.
V 55. kole skončil v bariéře z pneumatik Robb, zřejmě tomu předcházela technická závada. A nehoda byla i trochu vykoupením pro traťové komisaře. O tři kola před tím se uvolnila z mostu nad tratí velká ženská figurína a dopadla těsně vedle trati. Nicméně její ruce částečně zasahovaly nejen na dráhu, ale přímo do ideální stopy a tak je jeden z pilotů přejel. Než se ale stalo něco horšího, nebo se vedení závodu muselo smířit s tím, že vyvěsí žluté vlajky kvůli figuríně, havaroval Robb a dilema „vyřešil“.
Palou, Rosenqvist a Armstrong zamířili společně s dalšími jezdci oddanými strategii dvou pit stopů do boxů. Na trati zůstali vedle McLaughlinovy skupiny také Ferrucci a Lundqvist, kteří jeli na jiné strategii a poprvé stavěli už při Fittipaldiho nehodě.
Závodit se začalo v 60. kole, předcházející pokus o kolo dříve nevyšel, protože se Ferrucci rozjel příliš brzy. Měl ale na to nárok, jak hned informoval do vysílačky tým, s tím, že vede pole k restartu, nemá zkušenosti.
Ferrucci se těšil vedení do 66. kola. Lundqvist strávil v čele další čtyři kola a pak vedení 20 kol před cílem přenechal McLaughlinovi. Ten měl zhruba 3 sekundy za sebou Powera, další byl Lundgaard. Tuto skupinu ale ještě čekala poslední zastávka u mechaniků. Zamířili k ní 15 kol před koncem. McLaughlin měl náskok na Paloua přes 30 vteřin.
Palou navíc výrazně šetřil s palivem, takže jej 12 kol před koncem předjel jeho stájový kolega Lundqvist. Následně obhájce titulu překonal ještě Rosenqvist.
Když už to vypadalo, že si McLaughlin v klidu dojede pro vítězství, pět kol před koncem ve 13. zatáčce dostal hodiny Rasmussen. A protože mu zhasnul motor, musel na trať zpomalovací vůz.
Jenže McLaughlin si restart pohlídal. Navíc Power v závěrečných kolech musel spíše koukat do zrcátek na Lundqvista , než aby myslel na ohrožení McLaughlina.
Power odjíždí z Alabamy na 2. místě průběžného pořadí jeden bod za vedoucím Hertou. Obhájce titulu Palou je třetí, na čtvrté místo spadl Dixon, ještě před nedělním závodem lídr šampionátu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 01:56:45,7773 | 90 | 50+4 |
2. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 1,3194 | 90 | 40+1 |
3. | Linus Lundqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,4412 | 90 | 35+1 |
4. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | Honda | + 4,5109 | 90 | 32+1 |
5. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 5,3692 | 90 | 30+1 |
6. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 6,0509 | 90 | 28 |
7. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 6,6055 | 90 | 26+1 |
8. | Colton Herta | Andretti Global | Honda | + 7,5124 | 90 | 24 |
9. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 8,0375 | 90 | 22 |
10. | Kyle Kirkwood | Andretti Global | Honda | + 8,5573 | 90 | 20 |
11. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 9,0288 | 90 | 19 |
12. | Romain Grosjean | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 9,4495 | 90 | 18 |
13. | Jack Harvey | Dale Coyne Racing | Honda | + 10,1269 | 90 | 17 |
14. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 10,4415 | 90 | 16 |
15. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,3628 | 90 | 15 |
16. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 12,2355 | 90 | 14 |
17. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 13,5092 | 90 | 13 |
18. | Marcus Ericsson | Andretti Global | Honda | + 13,8437 | 90 | 12 |
19. | Tom Blomqvist | Meyer Shank Racing | Honda | + 14,5751 | 90 | 11 |
20. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 14,6807 | 90 | 10 |
21. | Luca Ghiotto | Dale Coyne Racing | Honda | + 15,6809 | 90 | 9 |
22. | Théo Pourchaire | Arrow McLaren | Chevrolet | - 1 kolo | 89 | 8 |
23. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 16,4461 | 90 | 7 |
24. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 89 | 6 |
25. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | Porucha | 60 | 5 |
26. | Sting Ray Robb | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 54 | 5 |
27. | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 42 | 5 |
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment