Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

McLaughlin podtrhnul vítězství dominantním výkonem

McLaughlin podtrhnul vítězství dominantním výkonem

Alabama Indy Grand Prix – závod

Scott McLaughlin po roce opět vítězí na okruhu Barber Motorsports Park a připsal si první triumf v letošní sezoně. Vinou diskvalifikace z úvodního závodu přitom na alabamský okruh přijížděl jako poslední jezdec průběžného pořadí šampionátu. V Alabamě vyhrál kvalifikaci, vedl největší počet kol v závodě, a nakonec oslavil i pátý triumf ve své kariéře v IndyCar. Druhý v cíli skončil jeho stájový kolega Will Power. Nováček Linus Lundqvist se díky třetí příčce dočkal prvních stupňů vítězů v kariéře.

V Alabamě to byla i taktická bitva mezi jezdci, kteří se rozhodli absolvovat závod na tři pit stopy a těmi, kteří vsadili na strategii dvou zastávek v boxech. Nakonec se ukázalo, že i kvůli tomu, že byly jen čtyři žluté fáze a všechny relativně krátké, byla lepší strategie třízastávková. Spousta drobných kolizí či výletů mimo dráhu se totiž bez výjezdu zpomalovacího vozu obešla.

Například i strkanice na startu, kterou odstartoval VeeKay, když postrčil Robba, který vystřelil z dráhy Harveyho. Všichni mohli ale pokračovat, byť VeeKay s penalizací průjezd boxy.

Nic na dráze si nedarovali Herta a Ferrucci, kteří ve 2. kole měli drobnou kolizi. O poznání hůř dopadl O’Ward, který si v nájezdu do páté zatáčky uvědomil, že nedobrzdí a narazí do Lundgaarda, tak, aby se mu vyhnul, najel na obrubník, což ho poslalo do únikové zóny. Pak se vrátil na chvostu pole a přehnal snahu dostat se zpátky. Ve 13. zatáčce narazil do Fittipaldiho, poslal jej do bariéry a ačkoliv s tím nesouhlasil, sám za to dostal stejný trest jako předtím VeeKay – průjezd boxy. Žluté fáze využila k pit stopům osmice jezdců.

Pátá zatáčka jezdcům dělala problémy. V 18. kole Dixon skončil v únikové zóně podobně jako před ním O’Ward. Problémy měl následně ve 23. kole i Power, který také skončil mimo a propadl se za Lundgaarda na 3. místo.

Piloti se snažili vydržet na trati do 30. kola, aby jim stačil už jen jeden pit stop. Lundgaard ale zamířil k mechanikům dříve. Tři kola před potřebnou metou jej následoval i Power a McLaughlin následoval v dalším kole. Tito jezdci inklinovali k tomu odjet závod na tři pit stopy. McLaughlin se v 35. kole vrátil do vedení.

Ve 43. kole znovu vyjel na trať zpomalovací vůz. Mohl za to Rossi, respektive jeho tým, který špatně upevnil levé zadní kolo a to jezdec záhy po návratu na dráhu ztratil. Žlutá fáze nehrála do karet vedoucí skupině jezdců, museli ji ale využít k pit stopu, takže McLaughlin, Power a Lundgaard znovu zamířili k mechanikům.

Vedení převzal Palou, lídr mezi jezdci, kteří jeli na dva pit stopy. Za ním byli Rosenqvist, Armstrong a Ferrucci. McLaughlin byl 17., navíc jej na chvíli překonal Power, Novozélanďan se ale dokázal před stájového kolegu vrátit.

V 55. kole skončil v bariéře z pneumatik Robb, zřejmě tomu předcházela technická závada. A nehoda byla i trochu vykoupením pro traťové komisaře. O tři kola před tím se uvolnila z mostu nad tratí velká ženská figurína a dopadla těsně vedle trati. Nicméně její ruce částečně zasahovaly nejen na dráhu, ale přímo do ideální stopy a tak je jeden z pilotů přejel. Než se ale stalo něco horšího, nebo se vedení závodu muselo smířit s tím, že vyvěsí žluté vlajky kvůli figuríně, havaroval Robb a dilema „vyřešil“.

Palou, Rosenqvist a Armstrong zamířili společně s dalšími jezdci oddanými strategii dvou pit stopů do boxů. Na trati zůstali vedle McLaughlinovy skupiny také Ferrucci a Lundqvist, kteří jeli na jiné strategii a poprvé stavěli už při Fittipaldiho nehodě.

Závodit se začalo v 60. kole, předcházející pokus o kolo dříve nevyšel, protože se Ferrucci rozjel příliš brzy. Měl ale na to nárok, jak hned informoval do vysílačky tým, s tím, že vede pole k restartu, nemá zkušenosti.

Ferrucci se těšil vedení do 66. kola. Lundqvist strávil v čele další čtyři kola a pak vedení 20 kol před cílem přenechal McLaughlinovi. Ten měl zhruba 3 sekundy za sebou Powera, další byl Lundgaard. Tuto skupinu ale ještě čekala poslední zastávka u mechaniků. Zamířili k ní 15 kol před koncem. McLaughlin měl náskok na Paloua přes 30 vteřin.

Palou navíc výrazně šetřil s palivem, takže jej 12 kol před koncem předjel jeho stájový kolega Lundqvist. Následně obhájce titulu překonal ještě Rosenqvist.

Když už to vypadalo, že si McLaughlin v klidu dojede pro vítězství, pět kol před koncem ve 13. zatáčce dostal hodiny Rasmussen. A protože mu zhasnul motor, musel na trať zpomalovací vůz.

Jenže McLaughlin si restart pohlídal. Navíc Power v závěrečných kolech musel spíše koukat do zrcátek na Lundqvista , než aby myslel na ohrožení McLaughlina.

Power odjíždí z Alabamy na 2. místě průběžného pořadí jeden bod za vedoucím Hertou. Obhájce titulu Palou je třetí, na čtvrté místo spadl Dixon, ještě před nedělním závodem lídr šampionátu.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 01:56:45,7773 90 50+4
2. Will Power Team Penske Chevrolet + 1,3194 90 40+1
3. Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing Honda + 2,4412 90 35+1
4. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda + 4,5109 90 32+1
5. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 5,3692 90 30+1
6. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 6,0509 90 28
7. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 6,6055 90 26+1
8. Colton Herta Andretti Global Honda + 7,5124 90 24
9. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda + 8,0375 90 22
10. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda + 8,5573 90 20
11. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 9,0288 90 19
12. Romain Grosjean Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 9,4495 90 18
13. Jack Harvey Dale Coyne Racing Honda + 10,1269 90 17
14. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda + 10,4415 90 16
15. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 11,3628 90 15
16. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 12,2355 90 14
17. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 13,5092 90 13
18. Marcus Ericsson Andretti Global Honda + 13,8437 90 12
19. Tom Blomqvist Meyer Shank Racing Honda + 14,5751 90 11
20. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 14,6807 90 10
21. Luca Ghiotto Dale Coyne Racing Honda + 15,6809 90 9
22. Théo Pourchaire Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 89 8
23. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 16,4461 90 7
24. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 89 6
25. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet Porucha 60 5
26. Sting Ray Robb A.J. Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 54 5
27. Pietro Fittipaldi Rahal Letterman Lanigan Honda Havárie 42 5

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment