Leclerc nejprve chyboval, pak se radoval
VC Španělska - kvalifikace
Španělská nadvláda Leclerca pokračuje. Monačan sice ve třetí části chyboval při prvním pokusu a ocitl se v hodinách, pak ale zajel nejrychlejší čas a v neděli tak odstartuje z prvního místa. Jako druhý vyrazí do závodu Verstappen, který ale v závěru hlásil ztrátu výkonu. Třetí skončil domácí miláček Sainz. Druhý Španěl Alonso své fanoušky příliš nepotěšil, neboť byl vyřazen už v první části a skončil sedmnáctý. Russell zajel čtvrtý čas a dokázal porazit i Péreze.
Před startem kvalifikace měl vzduch 34 stupňů a asfalt 47 stupňů. Po volných trénincích vypadal jako největší favorit na zisk pole position Leclerc. Monačan totiž ovládl všechny tři volné tréninky. Mezi jeho největší soupeře pochopitelně patřili týmový kolega Sainz a jezdci Red Bullu Verstappen s Pérezem, odepisován ale nemohl být ani Mercedes. "Stříbrné šípy" byly ve volných trénincích schopny držet krok s Ferrari a Red Bullem a Russell dokonce ve druhém a třetím tréninku skončil v nejlepší trojici.
Jako první se na trati ukázali Čou, Cunoda a Gasly. Všichni podle očekávání nazuli nejměkčí sadu gum značenou červeně. Francouz odjel ve třetím tréninku pouze čtyři kola. Poté se začalo kouřit z jeho vozu. Do kvalifikace ale byl jeho vůz připraven.
Jako první zajel čas Čou. Měl hodnotu 1:21,065. Gasly byl druhý s časem 1:22,022. Brzy se ale na první místo posunul Pérez. Mexičan byl pochopitelně o poznání rychlejší než Čou. Zajel kolo v čase 1:20,447.
Problémy hrozily Strollovi. Pilot Aston Martinu totiž vyjel z garáže do cesty Norrisovi. "Málem do mě naboural," stěžoval si pilot McLarenu. Brzy už byli na trati všichni včetně Schumachera. Ten byl dalším jezdcem, který měl v posledním tréninku problémy. Začala mu totiž hořet pravá zadní brzda a odjel tak pouze jedno kolo. Před kvalifikací u něj byla preventivně vyměněna převodovka.
Sportovní komisaři potvrdili, že se budou zabývat incidentem mezi Strollem a Norrisem. Alonso a Cunoda zůstávali jedinými jezdci, kteří ještě neměli zajetý žádný čas.
To se ale brzy změnilo a i oni zaznamenali svá první měřená kola. Zhruba šest minut před koncem edl Leclerc před Sainzem a Verstappenem. Na nepostupových pozicích se nacházeli Albon, Stroll, Gasly, Schumacher a Latifi. Pérez vycestoval v sedmé zatáčce z trati.
Před posledními pokusy zajeli všichni piloti do boxů a na okruhu se rozhostilo ticho. Poté se ale vydali opět na trať a Schumacher mohl být se svým závěrečným pokusem spokojen. Povyskočil totiž na osmé místo. Později se sice propadl na 11. příčku, zachránit se ale dokázal. Do druhé části nakonec postoupil i Gasly, který obsadil 13. místo.
V nepostupových vodách nakonec skončili dva bývalí šampioni. Šestnáctý skončil Vettel a až sedmnáctý domácí miláček Alonso. Pilot Alpine byl při jednom ze svých závěrečných měřených kol pozdržen velkým provozem na dráze. Osmnáctý skončil Stroll, devatenáctý Albon a dvacátý Latifi. Strollovi ovšem ještě hrozila penalizace za nebezpečné vypuštění z garáže.
Vettel ze svého nepostupu pochopitelně neměl radost: "To si děláte srandu?", řekl do vysílačky svému inženýrovi.
Na prvních dvou místech se v první části kvalifikace umístilo Ferrari. Nejrychlejší čas zajel Leclerc a druhý skončil Sainz. Třetí pozici obsadil Verstappen.
V úvodu druhé části to aktivitou na dráze zrovna nehýřilo. I po uplynutí prvních dvou minut totiž všichni zůstávali v garáži. První výjezd jsme mohli vidět až po třech minutách. Postaral se o něj Russell. Po Britovi brzy následovali další.
Jako první si připsal čas Hamilton. Měl hodnotu 1:19,794. Vzápětí ho ale o 324 tisícin sekundy překonal Russell. Pérez, Verstappen, Leclerc ani Sainz ovšem nedokázali "stříbrné šípy" při svých úvodních pokusech překonat. Pořadí v první desítce bylo po prvních pokusech Russell, Hamilton, Pérez, Leclerc, Bottas, Verstappen, Sainz, Magnussen, Schumacher a Norris. V tu chvíli nepostupovali Ricciardo, Ocon, Čou, Cunoda a Gasly. Pět minut před koncem se všichni piloti odebrali do boxů, kde se připravovali na své závěrečné snažení.
Pro závěrečné minuty už na dráhu vyjelo jen 12 vozů. V garážích zůstali první Russell, druhý Hamilton a čtvrtý Leclerc, kteří si byli svým postupem jistí.
Sainz se svým závěrečným pokusem dokázal posunout na první místo před Russella. Vítězem druhé části se ale nakonec stal Verstappen, který pokořil Španěla o 234 tisícin sekundy. Třetí skončil Russell, čtvrtý Hamilton, pátý Magnussen, šestý Pérez, sedmý Leclerc, osmý Bottas, devátý Ricciardo a postoupil také desátý Schumacher.
Vyřazeni byli jedenáctý Norris, dvanáctý Ocon, třináctý Cunoda, čtrnáctý Gasly a patnáctý Čou. Norris se původně dokázal posunout do první desítky, pak mu ale byl smazán čas kvůli porušení traťových limitů ve 12. zatáčce a spadl na 11. příčku. Kolo bylo vymazáno i Pérezovi. Na Mexičanově 6. pozici se tím ale nic nezměnilo.
Ve třetí části piloti dlouho nečekali a ihned začali vyjíždět na trať. Jako první zajel čas Hamilton (1:19,664). O 241 tisícin ho ale hned překonal Sainz. Španělův kolega Leclerc ale svůj první pokus tak dobře nezvládl. Roztočil se totiž v šikaně a ihned zamířil do boxů.
Ani Sainz ale na prvním místě nevydržel dlouho. Ještě lépe než on totiž zvládl svůj první pokus Verstappen (1:19,073). Sainz byl po prvních pokusech druhý (+0,350). Třetí místo patřilo Pérezovi (+0,413), čtvrté Russellovi (+0,530), páté Hamiltonovi (+0.591), šesté Bottasovi (+0,783), sedmé Ricciardovi (+1,224), osmé Magnussenovi (+2,278), deváté Schumacherovi (+2,700) a desáté Leclercovi, který zůstával bez času.
Tři a půl minuty před koncem vyjížděli piloti na své poslední pokusy. Jako první byl na dráze Leclerc. Monačan sice byl pod tlakem a po prvním sektoru na Verstappena trochu ztrácel, ve druhém byl ale nejrychlejší. Toto tempo udržel až do konce a s časem 1:18,750 se ujal vedení. A o několik okamžiků později se tento čas ukázal jako vítězný.
Verstappen totiž hlásil, že nemá žádný výkon a byl tak povolán zpět do boxů. Musel se tedy spokojit se druhou příčkou. Třetí skončil Sainz. Russell se posunul na čtvrtou pozici a porazil i Péreze, který tak obsadil až páté místo. Šestý odstartuje Hamilton, sedmý Bottas, osmý Magnussen, devátý Ricciardo a desátý Schumacher.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:19,861 | 1:19,969 | 1:18,750 | 12 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:20,091 | 1:19,219 | 1:19,073 | 16 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:19,892 | 1:19,453 | 1:19,166 | 16 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:20,218 | 1:19,470 | 1:19,393 | 14 |
5. | Sergio Perez | Red Bull | Red Bull | 1:20,447 | 1:19,830 | 1:19,420 | 17 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:20,252 | 1:19,794 | 1:19,512 | 15 |
7. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:20,355 | 1:20,053 | 1:19,608 | 18 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:20,227 | 1:19,810 | 1:19,682 | 18 |
9. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:20,549 | 1:20,287 | 1:20,297 | 15 |
10. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:20,683 | 1:20,436 | 1:20,368 | 18 |
11. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:20,838 | 1:20,471 | 12 | |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:20,880 | 1:20,638 | 9 | |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:20,707 | 1:20,639 | 15 | |
14. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:20,719 | 1:20,861 | 15 | |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:20,476 | 1:21,094 | 15 | |
16. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:20,954 | 6 | ||
17. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:21,043 | 5 | ||
18. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:21,418 | 6 | ||
19. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:21,645 | 6 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:21,915 | 9 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari