Porsche a Wehrlein slaví první vítězství
e-Prix Mexico City - závod
Porsche se konečně dočkalo. Závod formule E v Mexico City totiž skončil pro německou značku dvojitým vítězstvím. Triumfoval Pascal Wehrlein, pro kterého se rovněž jednalo o první vítězství ve formuli E. Druhý skončil André Lotterer a třetí Jean-Éric Vergne. Edoardo Mortara sice dojel pátý, i nadále ale zůstává v čele průběžného pořadí šampionátu.
Dva týdny po dvojzávodě v saudskoarabské Diríji pokračovala tento víkend letošní sezona formule E. Dějištěm třetího závodu byl Autodrom bratří Rodríguezů v Mexico City.
První místo pro start závodu si vyjel Wehrlein. Po boku pilota Porsche stál na druhé příčce vedoucí muž šampionátu Mortara. Třetí byl Lotterer, čtvrtý Vergne, pátý Da Costa, šestý De Vries, sedmý Frijns, osmý Vandoorne, devátý Cassidy, desátý Günther, jedenáctý Evans, dvanáctý Askew, třináctý Sims, čtrnáctý Di Grassi, patnáctý Dennis, šestnáctý Rowland, sedmnáctý Bird, osmnáctý Buemi, devatenáctý Giovinazzi, dvacátý Sette Camara, dvacátý první Ticktum a dvacátý druhý Turvey.
Hned po startu se Mortara pokusil zaútočit na Wehrleina. Němec se ale v čele udržel a do druhého kola najížděl jako první před Mortarou. Třetí zůstával Lotterer a čtvrtý Vergne. Pátá pozice patřila Da Costovi, šestá De Vriesovi, sedmá Frijnsovi, osmá Cassidymu, devátá Vandoornovi a bodovanou desítku uzavíral Günther.
Brzy měl závod prvního odstoupivšího. Ve stadionové sekci odstavil své auto mimo trať pilot Mahindry Sims. Z přímého přenosu nebylo jasné, co přesně se Britovi přihodilo.
I po pěti minutách stále vedl Wehrlein. Mortara byl ale těsně za ním. Za Švýcarem navíc kroužil Lotterer. Lotterer se jako první rozhodl přejít do útočného módu. I po návštěvě aktivační zóny se udržel na třetí pozici před Vergnem. Kolo po Mortarovi totéž učinil i Mortara. Ani on neztratil pozici. Dalo se očekávat, že nebude dlouho trvat a do útočného režimu přejde i Wehrlein. A to se o kolo později skutečně stalo. Po návratu do závodní stopy zůstal sice bývalý pilot F1 první, na konci cílové rovinky se s ním ale vypořádal Mortara a stal se novým vedoucím mužem závodu.
Zhruba půlhodiny před koncem přišel Lotterer o stupně vítězů. Německého závodníka nejprve odsunul na čtvrté místo Vergne. Vzápětí ho předjel i Da Costa. Netrvalo dlouho a Vergne předjel i Wehrleina. Najednou mu tak patřilo už druhé místo.
Da Costa ztratil v krátkém sledu dvě pozice. Nejdříve se před něj vrátil Lotterer a pak ho zdolal i Frijns. Z Portugalcova vozu navíc odlétly úlomky. Mohl za to kontakt s Wehrleinem, který se odehrál o pár kol dříve. Němec přejížděl do zóny pro aktivaci útočného módu a zkřížil Da Costovi cestu.
Na špici se osamostatnili Mortara a Vergne. Původně se sice zdálo, že by si Francouz mohl na pilota Venturi vyšlápnout, pak ale začal Mortara ujíždět. Byly zveřejněny výsledky hlasování o jednorázovou výkonnostní výhodu fanboost. Tu obdrželi Da Costa, Vandoorne, Di Grassi, De Vries a Giovinazzi. Da Costa se během té doby dokázal vrátit zpět před Frijnse. Nizozemec mu ale předjetí vrátil a pilot stáje DS Techeetah se tak propadl zpět na šestou příčku. Vandoorne byl sedmý, Di Grassi, osmý, De Vries devátý a Giovinazzimu patřilo poslední 21. místo.
Na čele se i 16 minut před koncem nacházel Mortara. V těsném kontaktu s ním ale byli i druhý Vergne, třetí Wehrlein, čtvrtý Lotterer a pátý Frijns. Wehrlein se 15 minut před koncem přehnal na cílové rovince přes Vergneho a dostal se na druhé místo. Francouzův pád navíc pokračoval. Zdolali ho totiž i Lotterer a Frijns a propadl se až na páté místo. Ze závodu mezitím odstoupil Giovinazzi, který zajel do boxů.
Dvanáct a půl minuty před koncem nastala u Porsche radostná chvíle. Jeho jezdci se totiž dostali na první dvě místa. Nejprve sebral Wehrlein první místo Mortarovi a vzápětí Švýcara pokořil i Lotterer. Vozy Porsche poté začaly na čele ujíždět. Mortara navíc ztratil i třetí místo. Předjel ho Frijns. I Da Costa ztratil další pozici. Pátou příčku mu sebral jeho týmový kolega Vergne.
Tři minuty před koncem předjeli piloti stáje DS Techeetah Mortaru. Vergne se posunul na čtvrtou pozici a Da Costa na pátou. Porsche kroužilo na čele v pořadí Wehrlein, Lotterer a směřovalo za premiérovým vítězstvím ve formuli E. Vergne se zanedlouho dostal i před Frijnse na třetí pozici. Pilota Envisionu zdolali záhy i Da Costa a Mortara.
Lotterer byl sice až do konce nalepen na Wehrleinovi, už ho ale nepředjel. Wehrlein si tak dojel pro premiérový triumf ve formuli E. O premiérové prvenství v elektrické sérii se jednalo i pro Porsche, které se navíc mohlo radovat hned z dvojitého triumfu. Na stupně vítězů vystoupil i třetí Vergne. Bodovali i čtvrtý Da Costa, pátý Mortara, šestý De Vries, sedmý Frijns, osmý Di Grassi, devátý Buemi a desátý Günther. Di Grassi zaznamenal kromě čtyř bodů za osmé místo i bonusový bod za nejrychlejší kolo.
Aktualizace: Di Grassi si nakonec žádné body nepřipsal. Brazilec byl totiž po závodě penalizován za kontakt s Vandoornem a De Vriesem z úvodu závodu. Pilot Venturi se tak propadl z osmé pozice na dvanáctou. Tento pokles rovněž znamenal, že přišel o nárok na zisk jednoho bodu za nejrychlejší kolo. Bonusový bod tak nakonec získal De Vries jakožto nejrychlejší pilot z první desítky.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | 47'20,404 | 40 | 25+3 |
2. | Andre Lotterer | Porsche | Porsche | 47'20,706 | 40 | 18 |
3. | Jean-Eric Vergne | DS Techeetah | DS | 47'29,455 | 40 | 15 |
4. | Antonio Felix da Costa | DS Techeetah | DS | 47'30,379 | 40 | 12 |
5. | Edoardo Mortara | Venturi | Mercedes | 47'38,760 | 40 | 10 |
6. | Nyck de Vries | Mercedes | Mercedes | 47'39,424 | 40 | 8+1 |
7. | Robin Frijns | Envision | Audi | 47'40,636 | 40 | 6 |
8. | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | Nissan | 47'43,798 | 40 | 4 |
9. | Maximilian Günther | Nissan e.dams | Nissan | 47'46,901 | 40 | 2 |
10. | Jake Dennis | Andretti | BMW | 47'47,233 | 40 | 1 |
11. | Stoffel Vandoorne | Mercedes | Mercedes | 47'47,490 | 40 | 0 |
12. | Lucas di Grassi | Venturi | Mercedes | 47'47,929 | 40 | 0 |
13. | Nick Cassidy | Envision | Audi | 47'49,198 | 40 | 0 |
14. | Oliver Turvey | NIO 333 | NIO 333 | 47'53,382 | 40 | 0 |
15. | Sam Bird | Jaguar | Jaguar | 47'56,081 | 40 | 0 |
16. | Oliver Rowland | Mahindra | Mahindra | 47'56,451 | 40 | 0 |
17. | Oliver Askew | Andretti | BMW | 47'56,799 | 40 | 0 |
18. | Dan Ticktum | NIO 333 | NIO 333 | 48'05,011 | 40 | 0 |
19. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 48'22,862 | 40 | 0 |
20. | Sergio Sette Camara | Dragon/Penske | Penske | 48'41,810 | 40 | 0 |
DNF | Antonio Giovinazzi | Dragon/Penske | Penske | - | 21 | 0 |
DNF | Alexander Sims | Mahindra | Mahindra | - | 1 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Mortara 43, 2. De Vries 38, 3. Wehrlein 30, 4. Lotterer 30, 5. Vandoorne 28, 6. Vergne 27, 7. Dennis 26, 8. Di Grassi 25, 9. Frijns 24, 10. Da Costa 12, 11. Bird 12, 12. Cassidy 7, 13. Buemi 4, 14. Rowland 4, 15. Askew 2, 16. Günther 2, 17. Evans 1, 18. Turvey 0, 19. Sims 0, 20. Sette Camara 0, 21. Ticktum 0, 22. Giovinazzi 0.
Průběžné pořadí týmů: 1. Venturi 68, 2. Mercedes 66, 3. Porsche 60, 4. DS Techeetah 39, 5. Envision 31, 6. Andretti 28, 7. Jaguar 13, 8. Nissan e.dams 6, 9. Mahindra 4, 10. NIO 333 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E