Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Porsche a Wehrlein slaví první vítězství

Porsche a Wehrlein slaví první vítězství

e-Prix Mexico City - závod

Porsche se konečně dočkalo. Závod formule E v Mexico City totiž skončil pro německou značku dvojitým vítězstvím. Triumfoval Pascal Wehrlein, pro kterého se rovněž jednalo o první vítězství ve formuli E. Druhý skončil André Lotterer a třetí Jean-Éric Vergne. Edoardo Mortara sice dojel pátý, i nadále ale zůstává v čele průběžného pořadí šampionátu.

Dva týdny po dvojzávodě v saudskoarabské Diríji pokračovala tento víkend letošní sezona formule E. Dějištěm třetího závodu byl Autodrom bratří Rodríguezů v Mexico City.

První místo pro start závodu si vyjel Wehrlein. Po boku pilota Porsche stál na druhé příčce vedoucí muž šampionátu Mortara. Třetí byl Lotterer, čtvrtý Vergne, pátý Da Costa, šestý De Vries, sedmý Frijns, osmý Vandoorne, devátý Cassidy, desátý Günther, jedenáctý Evans, dvanáctý Askew, třináctý Sims, čtrnáctý Di Grassi, patnáctý Dennis, šestnáctý Rowland, sedmnáctý Bird, osmnáctý Buemi, devatenáctý Giovinazzi, dvacátý Sette Camara, dvacátý první Ticktum a dvacátý druhý Turvey.

Hned po startu se Mortara pokusil zaútočit na Wehrleina. Němec se ale v čele udržel a do druhého kola najížděl jako první před Mortarou. Třetí zůstával Lotterer a čtvrtý Vergne. Pátá pozice patřila Da Costovi, šestá De Vriesovi, sedmá Frijnsovi, osmá Cassidymu, devátá Vandoornovi a bodovanou desítku uzavíral Günther.

Brzy měl závod prvního odstoupivšího. Ve stadionové sekci odstavil své auto mimo trať pilot Mahindry Sims. Z přímého přenosu nebylo jasné, co přesně se Britovi přihodilo.

Alexander Sims odstoupil ze závodu jako první. Foto: Mahindra



I po pěti minutách stále vedl Wehrlein. Mortara byl ale těsně za ním. Za Švýcarem navíc kroužil Lotterer. Lotterer se jako první rozhodl přejít do útočného módu. I po návštěvě aktivační zóny se udržel na třetí pozici před Vergnem. Kolo po Mortarovi totéž učinil i Mortara. Ani on neztratil pozici. Dalo se očekávat, že nebude dlouho trvat a do útočného režimu přejde i Wehrlein. A to se o kolo později skutečně stalo. Po návratu do závodní stopy zůstal sice bývalý pilot F1 první, na konci cílové rovinky se s ním ale vypořádal Mortara a stal se novým vedoucím mužem závodu.

Zhruba půlhodiny před koncem přišel Lotterer o stupně vítězů. Německého závodníka nejprve odsunul na čtvrté místo Vergne. Vzápětí ho předjel i Da Costa. Netrvalo dlouho a Vergne předjel i Wehrleina. Najednou mu tak patřilo už druhé místo.

Edoardo Mortara zpočátku směřoval za druhým vítězstvím v sezoně, nakonec se ale nedočkal. Foto: ABB Formula E



Da Costa ztratil v krátkém sledu dvě pozice. Nejdříve se před něj vrátil Lotterer a pak ho zdolal i Frijns. Z Portugalcova vozu navíc odlétly úlomky. Mohl za to kontakt s Wehrleinem, který se odehrál o pár kol dříve. Němec přejížděl do zóny pro aktivaci útočného módu a zkřížil Da Costovi cestu.

Na špici se osamostatnili Mortara a Vergne. Původně se sice zdálo, že by si Francouz mohl na pilota Venturi vyšlápnout, pak ale začal Mortara ujíždět. Byly zveřejněny výsledky hlasování o jednorázovou výkonnostní výhodu fanboost. Tu obdrželi Da Costa, Vandoorne, Di Grassi, De Vries a Giovinazzi. Da Costa se během té doby dokázal vrátit zpět před Frijnse. Nizozemec mu ale předjetí vrátil a pilot stáje DS Techeetah se tak propadl zpět na šestou příčku. Vandoorne byl sedmý, Di Grassi, osmý, De Vries devátý a Giovinazzimu patřilo poslední 21. místo.

Na čele se i 16 minut před koncem nacházel Mortara. V těsném kontaktu s ním ale byli i druhý Vergne, třetí Wehrlein, čtvrtý Lotterer a pátý Frijns. Wehrlein se 15 minut před koncem přehnal na cílové rovince přes Vergneho a dostal se na druhé místo. Francouzův pád navíc pokračoval. Zdolali ho totiž i Lotterer a Frijns a propadl se až na páté místo. Ze závodu mezitím odstoupil Giovinazzi, který zajel do boxů.

Trápení Antonia Giovinazziho pokračovalo i v Mexiku. Foto: ABB Formula E



Dvanáct a půl minuty před koncem nastala u Porsche radostná chvíle. Jeho jezdci se totiž dostali na první dvě místa. Nejprve sebral Wehrlein první místo Mortarovi a vzápětí Švýcara pokořil i Lotterer. Vozy Porsche poté začaly na čele ujíždět. Mortara navíc ztratil i třetí místo. Předjel ho Frijns. I Da Costa ztratil další pozici. Pátou příčku mu sebral jeho týmový kolega Vergne.

Tři minuty před koncem předjeli piloti stáje DS Techeetah Mortaru. Vergne se posunul na čtvrtou pozici a Da Costa na pátou. Porsche kroužilo na čele v pořadí Wehrlein, Lotterer a směřovalo za premiérovým vítězstvím ve formuli E. Vergne se zanedlouho dostal i před Frijnse na třetí pozici. Pilota Envisionu zdolali záhy i Da Costa a Mortara.

Lotterer byl sice až do konce nalepen na Wehrleinovi, už ho ale nepředjel. Wehrlein si tak dojel pro premiérový triumf ve formuli E. O premiérové prvenství v elektrické sérii se jednalo i pro Porsche, které se navíc mohlo radovat hned z dvojitého triumfu. Na stupně vítězů vystoupil i třetí Vergne. Bodovali i čtvrtý Da Costa, pátý Mortara, šestý De Vries, sedmý Frijns, osmý Di Grassi, devátý Buemi a desátý Günther. Di Grassi zaznamenal kromě čtyř bodů za osmé místo i bonusový bod za nejrychlejší kolo.

Aktualizace: Di Grassi si nakonec žádné body nepřipsal. Brazilec byl totiž po závodě penalizován za kontakt s Vandoornem a De Vriesem z úvodu závodu. Pilot Venturi se tak propadl z osmé pozice na dvanáctou. Tento pokles rovněž znamenal, že přišel o nárok na zisk jednoho bodu za nejrychlejší kolo. Bonusový bod tak nakonec získal De Vries jakožto nejrychlejší pilot z první desítky.

Andrému Lottererovi chyběl k premiérovému triumfu jen kousek. Foto: Porsche

 

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 47'20,404 40 25+3
2. Andre Lotterer Porsche Porsche 47'20,706 40 18
3. Jean-Eric Vergne DS Techeetah DS 47'29,455 40 15
4. Antonio Felix da Costa DS Techeetah DS 47'30,379 40 12
5. Edoardo Mortara Venturi Mercedes 47'38,760 40 10
6. Nyck de Vries Mercedes Mercedes 47'39,424 40 8+1
7. Robin Frijns Envision Audi 47'40,636 40 6
8. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan 47'43,798 40 4
9. Maximilian Günther Nissan e.dams Nissan 47'46,901 40 2
10. Jake Dennis Andretti BMW 47'47,233 40 1
11. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes 47'47,490 40 0
12. Lucas di Grassi Venturi Mercedes 47'47,929 40 0
13. Nick Cassidy Envision Audi 47'49,198 40 0
14. Oliver Turvey NIO 333 NIO 333 47'53,382 40 0
15. Sam Bird Jaguar Jaguar 47'56,081 40 0
16. Oliver Rowland Mahindra Mahindra 47'56,451 40 0
17. Oliver Askew Andretti BMW 47'56,799 40 0
18. Dan Ticktum NIO 333 NIO 333 48'05,011 40 0
19. Mitch Evans Jaguar Jaguar 48'22,862 40 0
20. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Penske 48'41,810 40 0
DNF Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske - 21 0
DNF Alexander Sims Mahindra Mahindra - 1 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Mortara 43, 2. De Vries 38, 3. Wehrlein 30, 4. Lotterer 30, 5. Vandoorne 28, 6. Vergne 27, 7. Dennis 26, 8. Di Grassi 25, 9. Frijns 24, 10. Da Costa 12, 11. Bird 12, 12. Cassidy 7, 13. Buemi 4, 14. Rowland 4, 15. Askew 2, 16. Günther 2, 17. Evans 1, 18. Turvey 0, 19. Sims 0, 20. Sette Camara 0, 21. Ticktum 0, 22. Giovinazzi 0.

Průběžné pořadí týmů: 1. Venturi 68, 2. Mercedes 66, 3. Porsche 60, 4. DS Techeetah 39, 5. Envision 31, 6. Andretti 28, 7. Jaguar 13, 8. Nissan e.dams 6, 9. Mahindra 4, 10. NIO 333 0.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E